היום לפני:ספינה שהיא הבטחה היום לפני:ספינה שהיא הבטחה

היום לפני:ספינה שהיא הבטחה

חן אלבז

יצאתי למסע במטרה לגלות מה הוביל את זרוע הים לרכישת ספינת הטילים הראשונה שלה, אח"י מבטח

היום לפני 56 שנים, בצעד מכונן ומרגש, הושקה ספינת הטילים הראשונה של זרוע הים.
הייתה זו הספינה אח"י מבטח, שהיוותה את יריית הפתיחה בתהליך ההתעצמות של זרוע הים ברכישת ספינות הטילים, כלי אסטרטגי ומתקדם בסדר הכוח של זרוע הים, שהחל אט אט להיבנות. זה לא קרה ביום אחד, אלא בתהליך שהתחיל כלל לא בארץ אלא בצרפת.

ב-11 באפריל 1967, הושקה במספנה "נורמנדי" בשרבורג שבצרפת ספינת הסער הראשונה של זרוע הים, אח"י מבטח, הראשונה מבין 12 ספינות הטילים שהוזמנו ממספנה זו והיוו את ראשית בניית הכוח הימי של שייטת ספינות הטילים, שייטת 3.

אז איך הכול התחיל?

אי שם בשנת 1965 נחתם ההסכם לבניית ספינות הטילים החדשות שזרוע הים תקבל. כולן היו מתוצרת צרפתית והן נבנו על בסיס ספינות ה"יגואר" הגרמניות, ששימשו את זרוע הים עד לאותה השנה. הצורך עלה בעיקר בשל ההבנה שהזרוע צריכה להתפתח טכנולוגית, בהתאם לאיומים המגוונים במזרח התיכון.

הספינות החדשות - ובראשן אח"י מבטח - נבנו באורך של 45 מטרים וצוידו בארבעה מנועי דיזל חדשים שהביאו אותן למהירות מרבית של כ-40 קשר! יכולת זו היתה חשובה מאין כמותה, והיא אפשרה לספינות להגיע למרחקים ארוכים יותר ולשהות בים פרק זמן ממושך יותר, דבר שהועיל ואפשר לזרוע להיות מוכנה וערוכה לכל תרחיש.
לאחר לא מעט בחינות וניסויים, נמסרה הספינה לידי זרוע הים והיא הועברה לפיקוד של מפקדה הראשון, רס"ן עזרא קדם. ומתי הספינה הגיעה לארץ? הספינה נכנסה לנמל חיפה בתאריך 25 בדצמבר 1967. בנוסף, היא חומשה בשלושה תותחי 40 מ"מ ושימשה כפלטפורמה לניסויים ימיים עבור מערכות הנשק העתידיות של ספינות הטילים, שהיו באותה עת בשלבי פיתוח.

טבילת האש הראשונה של הספינה אח"י מבטח הייתה כחלק ממאמצי הסיוע והחיפושים אחר הצוללת אח"י דקר, שטבעה ונעלמו עקבותיה. בנוסף, גם במלחמת יום-כיפור השתתפה הספינה בקרב לטקיה, קרב ספינות הטילים הראשון בהיסטוריה, כשהיא עדיין בתצורה של דגם סער 1. לאחר המלחמה היא חומשה בטילי ים-ים מסוג "גבריאל" והפכה לספינת טילים מדגם סער 2. לאורך כל הדרך שלה ובמסגרת פעילותה המבצעית, נטלה הספינה חלק בהטבעת שתי ספינות מחבלים עוינות שהתקרבו לחופי ישראל, ובתפיסת האונייה ועליה מחבלים. בשנת 1979 הספינה צוידה הספינה במערכות סונאר מתקדמות שמסייעות בגילוי טכנולוגיה לניווט ולגילוי צוללות ואוניות, הפועלת באמצעות גלי קול.

אקורד הסיום של שירותה המבצעי של הספינה היה בשנת 1996, לאחר 29 שנות שירות בהן היא לקחה חלק במבצעים ופעולות הגנה שונות מטעם זרוע הים, יצאה הספינה משירות מבצעי והיא הוצבה לתצוגה במוזיאון ההעפלה וחיל הים בחיפה, שם היא מלמדת את אזרחי המדינה על ההיסטוריה המפוארת של זרוע הים וכלי השיט הישראלים.

ספינת אח"י מבטח במוזיאון ההעפלה וחיל הים בחיפה כיום ( תמונה באדיבות מוזיאון חיל הים וההעפלה )
ספינת אח"י מבטח במוזיאון ההעפלה וחיל הים בחיפה כיום ( תמונה באדיבות מוזיאון חיל הים וההעפלה )

עוד כתבות בנושא

loading...