היום לפני: תופסים את סטפני היום לפני: תופסים את סטפני

היום לפני: תופסים את סטפני

חן אלבז

סיפורו הייחודי של מפקד ספינה שסיכל פיגוע המוני והציל אלפי אנשים, יום לאחר שנכנס לתפקידו

ב-25 למרץ 1979, יצאה מנמל טריפולי שבלבנון האונייה "סטפני" כשעל גביה מטען מלט תמים למראה, סירת גומי, עשרות מחבלים ואמצעי לחימה רבים. מטרתם המרכזית של המחבלים הייתה לבצע מסע הרג גדול באזור מרכז הארץ.

בעקבות התרעות מודיעיניות על כוונה לפיגוע דרך הים, הוגברו סיורי הביטחון השוטף באזור. הספינה אח"י אילת (סער 2) זיהתה את האונייה החשודה בגבול הצפוני.
מפקד הספינה ששרביט הפיקוד עליה הועבר אליו רק יום לפני כן, סיור בטחוני זה היה למעשה הפלגתו הראשונה כמפקד אח"י אילת, בה הוא נתקל בסיטואציה המבצעית שנקרתה לפניו .
הוא מספר ומשתף בחוויותיו מרגע התפיסה : "בפעם הראשונה שעצרנו את הסטפני, שנראתה לנו חשודה, ערכנו לה תשאול קצר ונתנו לה להמשיך בדרכה. היא לא הראתה סימן שעורר בנו דאגה מסוימת ולכן נתנו לה להמשיך בדרכה".

 החשש שהתברר כנכון
אך בבוקר ה-28 למרץ החליט מפקד האח"י אילת לבדוק בשנית את האונייה. תחת אור היום, הוא וצוותו יוכלו לשים לב ליותר פרטים. הם החלו בסריקה, במרחק קצר של כ-60 מייל מחופי חיפה בלבד. ואז הבחין מפקד אח"י אילת בכיסוי ברזנט כהה מונח על הסיפון, שהוסיף לחשדותיו. מפקד ה'סטפני' התבקש להסיר את הכיסוי ותחתיו התגלתה סירת גומי בעלת מנוע. קפטן הספינה טען שהיא שייכת לאחד מאנשי הצוות וכי הוא רכש את הספינה בקפריסין. הוא הוסיף ואמר כי יש על גבי האונייה רק שבעה אנשי צוות, אך לאחר שצוות אח"י אילת מנה אותם התגלו כעשרים אנשי צוות נוספים.

בהמשך הסריקה של מפקד ספינת אח"י אילת וצוותו, התגלו כמויות גדולות של אמצעי לחימה, ובהם רקטות נגד טילים, מטולים כבדים ואמצעי לחימה נוספים שהוחבאו ב"סטפני". בנוסף, נמצאו פתקי תכנון ומפות שהעידו על כוונת המחבלים להגיע למרכז הארץ.

 

כלי הנשק ואמצעי הלחימה שנמצאו על גבי הספינה
כלי הנשק ואמצעי הלחימה שנמצאו על גבי הספינה

קריאת החירום והתפיסה הנועזת
במפקדת זרוע הים יצאה מיד קריאת חירום, בעקבות כך דרג הפיקוד הבכיר החליט לשלוח כוח של שייטת 13 לביצוע השתלטות יסודית על האונייה. מפקד חוליית המחבלים הובל במסוק לחקירה בחוף ויתר המחבלים הובלו באח"י אילת לבסיס חיפה. האונייה הושטה על ידי הצוות שלה והגיעה לאחר חצות למפרץ חיפה.
לאחר תחקור המחבלים על גבי הספינה, הסתבר כי כוונת המחבלים הייתה להגיע אל חופי תל-אביב באמצעות סירת הגומי ושם לבצע פיגוע קטלני באחד החופים. כך, באמצעות נחישותו ותשומת ליבו של מפקד הספינה לצד תעוזתם של חברי הצוות, סוכל פיגוע רחב היקף בישראל שהציל את חייהם של כמאות ואף אלפי אנשים.

 

עוד כתבות בנושא

loading...