העילית של העילית העילית של העילית

העילית של העילית

חן אלבז

לרגל סיום המחזור השלישי של תוכנית "עילית ים", שוחחתי עם שלוש מבוגרות המחזור הנוכחי שהעניקו לי הצצה מיוחדת על התוכנית והחוויה המעצימה אותה עברו

נשות זרוע הים הן סמל לעוצמה, מוקד ידע מקצועי והשראה לפקודיהם. הן פרושות בכל רחבי הזרוע: ביחידות השטח, המטה והמספנים השונים, עם תחושת שליחות וניצוץ של אהבה בעיניים לתפקיד אותו הן ממלאות.
כחלק מפרק "מיצוי ההון הנשי" בתוכנית "אנשים" בזרוע הים לשיפור תנאי השירות של משרתי הזרוע, נפתחה תוכנית "עילית ים״ שבין מטרותיה היה להפגיש את המשתתפות עם מודלים מגוונים של מנהיגות נשית, לרכוש כלים ומיומנויות אישיות וכן לבנות קבוצת השפעה בזרוע.
לרגל סיום תוכנית "עילית ים" בשבוע שעבר, נפגשתי עם שלוש מבוגרות המחזור האחרון, שסיפרו לי על תחושותיהן בעקבות התוכנית.

סגן אליה אריאל, סגנית-קצין נשק באח"י רומח
סגן אריאל מפקדת על חיילי מחלקת נשק באח"י רומח, האחראים על תפעול מערכות הנשק של הספינה. "יום אחד המפקד שלי קרא לי לשיחה ואמר לי שהוא מעוניין שאני אקח חלק בתוכנית", היא מספרת. "החלטתי לקחת את ההזדמנות הזאת בשתי ידיים ואין שמחה ממני על ההחלטה הזאת, יצא לי לפגוש הרבה בנות שמשרתות במגוון רחב של תפקידים בזרוע, ולמדתי איך התחומים של כולנו מתחברים".
"עברתי תהליך מדהים. כל התכנים המעניינים שעברנו ממפגש למפגש הדגישו לי את משמעות התפקיד שלי ואת העובדה שכולנו חלק מהתמונה הגדולה שנקראת זרוע הים.

כשאני שואלת את סגן אריאל על תכני התוכנית היא ישר לוקחת אותי לאחד המפגשים שהכי נגעו בה "מאוד התחברתי למפגש החמישי , במהלכו שוחחנו עם תא"ל במיל' אריאלה לזרוביץ, לשעבר היועצת הכלכלית לרמטכ"ל, ועם אל"ם שירי בן שיטרית, ראש מספן כוח-אדם בזרוע. בשיחה שהייתה לנו עימן הן שוחחו איתנו על החשיבות של שילוב נשים ברבדי העשייה השונים ועל המקומות בהם אנחנו יכולות להשתלב".

"אני ממליצה לכל מי שנמצאת בשירות קבע לקחת חלק בתוכנית הזו. בעיניי היא מאוד מחברת לעשייה של הזרוע ולמשמעות . אני מודה על הזכות שניתנה לי לקחת חלק בתוכנית הזו, היא תרמה לי רבות ועזרה לי לקבל נקודות מבט חדשות והמון חומר למחשבה ", היא מסכמת בחיוך.

לרגל סיום המחזור השלישי של תוכנית "עילית ים", שוחחתי עם שלוש מבוגרות המחזור הנוכחי שהעניקו לי הצצה מיוחדת על התוכנית והחוויה המעצימה אותה עברו
סגן עדי נולמן, סגנית-מפקד מש"א ארז בבסיס אשדוד
"התפקיד כולל בעיקרו ניהול מוצב השליטה האזורי 'ארז'. יש במוצב כולו 6 קצינים וכ-100 חיילות וחיילים. השגרה והחיים שלהם במוצב הם תחת אחריותי", היא משתפת.
"התפקיד מאוד חוויתי, במהלכו אני עוסקת בעולם המבצעי בכל מה שנוגע לפעולות הביטחון השוטף בזירה הימית הדרומית".
אופן הגעתה של סגן נולמן לתוכנית 'עילית ים' קרה באופן מקרי לגמרי. "לרוב אני נוטה למחוק את כל המיילים שאני מקבלת שקשורים לפעילויות העשרה, אבל המייל אודות התכנית משך את תשומת ליבי".
במהלך אחת המשמרות בבסיס, בשיחה שהייתה לי עם מפקדת הפלגה שלי, שהיא בוגרת התוכנית, היא הציעה לי לנסות להתמיין למחזור הנוכחי של 'עילית ים'. זה לא היה פשוט, אבל הצלחתי לסדר את הלו"ז שלי כך שאני אצליח לשלב בין הכול", היא מספרת.

המפגש שסגן נולמן הכי התחברה אליו היה במהלך מפגש של בנות הקבוצה בתל אביב במקום שנקרא "המרחב החברתי", שמקדם שוויון מגדרי ואחריות חברתית. "במהלך המפגש עברנו חוויה מדהימה. שוחחנו על התחושות האישיות שלנו כנשים בתוך המערכת ועל אפשרויות הפיתוח שלנו בתוך הזרוע. זה הוביל אותי להבין כמה אחריות יש לנו על הכתפיים כמפקדים על עיצוב דמותם של החיילים שלנו", היא מדגישה.

כשאני שואלת את סגן נולמן האם היא הייתה ממליצה לכל אחת לאתגר את עצמה ולקחת חלק בתוכנית כזו, היא עונה בצורה שאינה משתמעת לשני פנים. "חד משמעית כן. תוכנית 'עילית ים' היא תוכנית מעצימה ומלאה בתוכן איכותי. יש הרבה ערך מוסף שלקחתי מכל מפגש גם ברמה האישית, גם בתור מפקדת וגם לחיים באופן כללי", היא משתפת. "אני חושבת שעצם העובדה שיש תוכנית כזו היא מדהימה. לפי דעתי כל איש קבע בצבא צריך לעבור תוכנית פיתוח כלשהי, משום שבמרוצת החיים לצד המסגרת הצבאית לעיתים אפשר להישאב לעשייה ואסור לזנוח את פיתוח עולמות התוכן האישיים, חשוב לדעת איך לשלב בין כל העולמות בצורה הכי טובה, ותוכנית "עילית ים" בהחלט מאפשרת לרכוש את הידע הזה", היא אומרת. "אני מקווה שאצליח להביא איתי למש"א ארז, ולזירת אשדוד באופן כללי, אפילו חלק קטן מתחושת ההעצמה ומהיכולות שרכשתי בתוכנית", היא מסכמת בחיוך.

 

רס"ל רוני משה, נגדת תכנון, תפעול ובקרה ביחידת מפת"ח
"השגרה שלי בתפקיד עוסקת בעיקר בשיחות חתך עם משרתי היחידה, כדי להבין איך אפשר לשפר את שירותם. אנחנו צריכים לשמוע את מה שכואב להם ואנו מנסים לטפל בהם בדרכים שונות. בנוסף, בתפקידי אני מנהלת גם את כל עולם הבטיחות ביחידה", היא מספרת.

דרכה של רס"ל משה בתוכנית 'עילית ים' התחילה עוד מפתיחת המחזור השני. "ניסיתי להתקבל ממש בהתחלה, ולצערי לא הצלחתי להיכנס למחזור השני. אמרתי לעצמי שאני אנסה שוב במחזור הנוכחי ולשמחתי הרבה הצלחתי", היא אומרת בחיוך.
עולם הפיתוח האישי וההעצמה הנשית תמיד סיקרן את רס"ל משה, וכשהיא הבינה שהתוכנית עוסקת בנושאים אלו היא שמחה מאוד להצטרף אליה. "רציתי ללמוד את העולם יותר לעומק ובעיקר ליישם אותו בחיים המקצועיים שלי כמפקדת וכאשת מקצוע", היא מסבירה.
לשמחתה של רס״ל משה היא אכן הצליחה במטרה שהיא הציבה לעצמה ורכשה במהלך התוכנית כלים פיקודיים, והעשירה את הידע שלה בכל הנוגע לארגון וניהול צוות החיילים שתחתיה.
בדומה לסגן אריאל גם רס"ל רוני משה התחברה למפגש עם היועכ"לית לשעבר, תא"ל במיל' אריאלה לזרוביץ. "הערכתי מאוד את האומץ שלה ואת העובדה שהיא לא מפחדת לומר את מה שהיא חושבת. כנגד כל האתגרים שנקרו בדרכה היא הצליחה בדרך שלה וזה העניק לי המון השראה", היא מסכמת. "אני ממליצה לכולן להשתתף בתוכנית".

עוד כתבות בנושא

loading...