לפקד בגובה העיניים לפקד בגובה העיניים

לפקד בגובה העיניים

נועם אסולין

סמל ירין איבגי, מפק"ץ הכשרות סטי"ל במגמת מכונה, נותן לנו הצצה מיוחדת לקורס מעיני המפקד

מרגע קליטתם במערכת הצבאית ועד הרגע הראשון בו הם עולים לראשונה לסיפון הספינה, עוברים הלוחמים הימיים בספינות הטילים הכשרה ממושכת שאורכת כחצי שנה ומטרתה להכין אותם ללוחמה בים - קו ראשון אל מול האויב שמעבר לאופק.

סמל ירין אבגי, מפק"ץ הכשרות סטי"ל במגמת מכונה, התגייס באוגוסט 21' ולאחר ההכשרה שובץ באח"י חץ, שירות שלדבריו היה משמעותי והוא מאחל אותו לכל אחד שיגיע לתפקיד לוחם בסטי"לים. לאחר שאותר לפיקוד, יצא לקורס מפקדים שלאחריו החל לפקד בבה"ד הזרוע כאמור על מגמת המכונה, מגמה המתעסקת בכלל המערכות הטכניות, מערכות ההתנעה והחשמל הנמצאות על הספינה ואחראית על תפעולן ותפקודן השוטף בים.

במהלך ההכשרה עוברים החניכים בקורס לימודים ושיעורים שונים אודות מבנה הספינה וכל הידע הדרוש לתפקיד אליו שובצו, כשבמקביל מתקיימת גם הכשרה פיזית שכוללת אימוני כושר, סדרות חוסן וסדרות ים שמכינות את החניכים לקראת השירות שהם עתידים לחוות בזרוע. "הקורס מכין אותך לתפקיד מכל המשתמע לכך", מספר סמל איבגי. "מכינים אותך להתמודדות עם כל תרחיש, בין אם מדובר ביום רגוע בים ובין אם מדובר בשגרת חירום ומעבר מאפס למאה ברגע אחד".

סמל ירין איבגי, מפק"ץ הכשרות סטי"ל במגמת מכונה, נותן לנו הצצה מיוחדת לקורס מעיני המפקד
כאמור, חניכי הקורס עוברים הכשרה מקיפה וממושכת שמכינה אותם לתפקיד לוחם החוד הימי בספינות הטילים, במהלכה חווים החניכים אתגרים שונים. "אחד מהאתגרים הכי גדולים שיש לחיילים בקורס הוא הכניסה למסגרת הצבאית", מספר סמל איבגי. "הכניסה היא די חדה. בסופו של דבר, נכנסת למסלול לוחמה. צריך להבין שמילוי התפקיד אומר להיות קו ההגנה הראשון של המדינה".

"כל מה שעושים במסלול ההכשרה הוא לא סתם, לכל דבר וצעד יש סיבה. אנחנו מכשירים לוחמים לעבודה בספינות, ללוחמה בים. ספינה שיוצאת לים יכולה לחזור באותו היום, אחרי שבוע, שבועיים וגם הרבה יותר. צריך לדעת להתמודד עם המנטליות של זה - לטוב ולרע", הוא מדגיש.

"אתגר נוסף שהחיילים ניצבים מולו ההתמודדות עם הים, לא כולם מגיעים מוכנים לשירות בים מהבית, לחלק מהאנשים ההתמודדות עם הים היא תהליך לכשלעצמו, והקורס מכין את הלוחמים לכך בפן המנטלי והפיזי כאחד. ראיתי אנשים שמאוד נלחצים מהים, ברמה שבפעם הראשונה שהמים נגעו בהם הם חטפו שוק, אבל הקורס מחשל אותך ומלמד אותך להתגבר על הפחדים ומחזק את החוסן הנפשי שלך - ופה, תפקידנו כמפקדים נכנס הכי הרבה לתמונה", הוא מרחיב.

"בעיניי, להיות מפקד זה לדעת להוביל את החיילים שאחרייך, זה לדעת להבין אותם ואת הצרכים שלהם. אני מאמין שעצם היותי מפקד לא הופך אותי להיות שונה מהם, להיפך - אני מגיע ממקום שכבר הייתי בנקודה שלהם ואני מבין אותם ואת התהליך שהם עוברים ולכן יש לי הרבה לתרום להם וללמד אותם מנקודת המבט שלי, אחרי שחוויתי את ההכשרה וגם שירות משמעותי כלוחם", מדגיש סמל איבגי.

כשאני שואלת אותו איך זה מתבטא, הוא מגיב לי בחיוך: "בעיניי, ההשפעה הכי גדולה של מפקד היא לתת דוגמה אישית. אני הראשון להיכנס לים. כל דבר שאני דורש מהחיילים שלי, אני אעשה קודם. גם אם זה טילוף וגם אם זה טבילה - תמיד המפקדים יהיו אלה שיכנסו קודם ואלה שיצאו אחרונים. אותו דבר אגב גם עם שעות השינה. כחלק מההכשרה שלהם והדאגה לשגרת היום, צוות המפקדים הם הראשונים להתעורר והאחרונים שהולכים לישון".

כמו לכל מפקד, גם לסמל איבגי יש כמה טיפים חשובים שחשוב לו להעביר לחיילים שלו, וכמובן, גם לכם הקוראים. "אל תוותרו. חשוב להבין שהכל זמני - אם עכשיו קשה, חשוב לזכור שזה לא נצחי וכל אתגר ניתן לצלוח. תמיד תסתכלו הלאה על המטרה הסופית שלכם. גם אם עכשיו קשה, רטוב ולא הכי כיף בעולם, צריך לחשוב קדימה על המטרה הסופית שלנו: להגן על המשפחה שלנו, על המדינה שלנו ועל הבית שלנו. אני מבין מה המשמעות של מה שאני עושה ולכן ככל שאני מסתכל יותר קדימה, אני מבין את החשיבות של כל דבר שאני עובר".

"העבודה בסטי"לים היא מסביב לשעון, אתה כל הזמן נמצא בעשייה. יש המון מבצעים ואירועים שאנחנו לוקחים בהם חלק וביניהם, יש המון פעילויות שהם חשאיות ומסווגות, ולא כל מבצע שנצא אליו יפרסמו. המון מהדברים שאנחנו עושים נשארים בינינו, חברי הספינה, שהופכים למשפחה אחת גדולה. אני חושב שהשירות כלוחם בסטי"לים הוא זכות ענקית ומאחל המון הצלחה למי שילך בדרך הזאת ויגיע לשירות הזה".

עוד כתבות בנושא

loading...