"לקחנו את האתגר המבצעי והפכנו אותו לנכס הכי גדול שלנו" "לקחנו את האתגר המבצעי והפכנו אותו לנכס הכי גדול שלנו"

"לקחנו את האתגר המבצעי והפכנו אותו לנכס הכי גדול שלנו"

יהלי שיאון

מהפעלת אמצעי לוחמה אלקטרונית מתקדמים, ועד הקמת אמצעי קישור מול חופי הרצועה – הכירו את "גדוד הקשר" של זרוע הים, היחידה שמגדירה מחדש את עולם הספקטרום

כשאנחנו שואלים את סא"ל מ', מפקד גדוד הקשר של זרוע הים על ייעוד יחידתו, הוא בוחר לספר את הסיפור הבא: "דמיין את עצמך בנעליו של מפקד כלי שיט הפועל בעומק האויב, כשלפתע מתגלה תקלה קריטית באחת המערכות. אילו היה חלק מכוח יבשתי או מוטס, המפקד היה יכול לסיים את המשימה, לנחות במקום אחר או פשוט להסתתר. אצלנו, כשפעולה משתבשת, אין לאן לחזור ובטח שאין איפה להסתתר. היכולת לנהל קשר מהיר וחשאי עם גורמי הזרוע, הופך מיתרון מבצעי לעניין של חיים ומוות".

מה עושה גדוד בזרוע הים?

כבר לפני שנים רבות, השכילה זרוע הים לשים את עולם הספקטרום על ראש מעייניה. לאורך השנים, הפעילו אנשיה שורה של מוצבים ייעודיים, מתקשורת לווינית ועד לוחמה אלקטרונית. כל מוצב פעל תחת גזרה ספציפית, ועסק בעיקר במעטפת למבצעים מיוחדים. "לפני שנתיים עשינו מהלך שטרף את כל הקלפים", משחזר סגן-אלוף מ'. "כלל מוצבי הספקטרום אוחדו ליחידה מבצעית אחת: "גדוד הקשר", הגדוד הראשון והיחיד בזרוע הים".

הבחירה בשם "גדוד" אכן חריגה, אך כפי שמסביר סא"ל מ' היא נועדה לשקף את ייחודה ועוצמתה של היחידה. "גדוד הוא היחידה הצבאית הקטנה ביותר המסוגלת לפעול בצורה אוטונומית. הגדוד פועל בקצבים מהירים מאוד, מחובר לשטח ומנהל קשר עמוק עם הגופים להם הוא מסייע".

מה עושה גדוד בזרוע הים?
מה עושה גדוד בזרוע הים?
(צילום: בנימין שורק, דוברות זרוע הים)
ואכן, גדוד הקשר מפעיל מבנה ייחודי כדי לעמוד בכל אחד מהפרמטרים האלו. לצד מדורים האופייניים לענף מטה טיפוסי, מפעיל הגדוד חמ"לים, מכלולים מבצעיים ומוצבים קדמיים בלב יחידות השטח. "המבנה הזה מאפשר לנו לתת מעטפת בכל רגע, בכל שלב ובכל פעילות. בין אם זו הפלגה שגרתית בים או מבצע מיוחד. כשאנו מביטים על האתגרים בתווך הימי - אנחנו מבינים שכל פעילות היא קריטית, וכל הפלגה עשויה, בתנאים מסוימים, להפוך למבצע מסוכן".


אי של ודאות - בין ים ליבשה
עם תחילת המלחמה, הונח אתגר חדש על שולחנם של אנשי הגדול - בניית שיתוף הפעולה העדין בין הים ליבשה. "השאלה הראשונה שעמדנו לפתחנו נגעה לקשר הבסיסי עם הכוחות" מסביר סא"ל מ'. "חשוב להבין, הפעילות שלנו ברצועה נעשית בתנאים מורכבים ביותר - בין חופים ורכסים, מגדלים ושכונות צפופות. עם הבדלי גובה כה גדולים, התדר יתקשה לנוע ביעילות בינינו לבין הלוחמים. גורמי הצבא ישבו ימים ארוכים כדי לנסות למצוא פתרון לאתגר הזה, ובאופן מפתיע, אחד הפתרונות האפקטיבים ביותר הגיע דווקא מאיתנו, דווקא מהים".

בפעם הראשונה בהיסטוריה, החלו אנשי הגדוד להפעיל יכולות פורצות דרך לקישור ישיר ואפקטיבי עם כוחות היבשה. "ספינה, כמו שכבר אמרתי, נמצאת בים זמן רב, ואין דבר המסתיר אותה מהיבשה. ברגע אחד לקחנו את האתגר מבצעי והפכנו אותו ליתרון הכי גדול שלנו."

כפי שמסביר סא"ל מ', אותה מעטפת תקשובית היא מרכיב חיוני בהצלחת הלוחמים. "כל אותם מושגים שאנחנו לוקחים כמובן מאליו -, סיוע, השמדה וסגירת מעגלי אש - מתבססים בעיקרם על עבודה תקשובית, ולא על יכולות התקיפה עצמה. היכולת לקבל את התמונה המבצעית המלאה, להצליב את הפרטים ולנתח אותם במהירות שיא לא נוצרת יש מאין. היא נבנית לאורך שנים ארוכות על ידי אותם אנשים מסורים, כשרק מטרה אחת לנגד עיניהם: לשמור על כוחותינו בכל משימה, ובכל מקום".
עם מטרה ברורה מול העיניים - לשמור על הכוחות בכל משימה
עם מטרה ברורה מול העיניים - לשמור על הכוחות בכל משימה
(צילום: בנימין שורק, דוברות זרוע הים)

עוד כתבות בנושא

loading...