פיקוד ושליטה פיקוד ושליטה

פיקוד ושליטה

נדב מנלה

אי פעם דמיינתן שתנהלו דסק שלם ותכווינו כוחות בים באירוע מבצעי? רוצות להיות מפקדות במערך השליטה של זרוע הים? הינה כל התפקידים הפיקודיים אליהם תוכלו להתקדם

קשל״טית
קצינת השליטה הימית היא הגורם הסמכותי הגבוה ביותר במוצבי השליטה של זרוע הים. באפשרותן של בק״שיות בעלות נתוני סף גבוהים לצאת לקורס קצינים לאחר מספר חודשי שירות סדיר. הבק״שיות שיוצאות לקק״צ מיועדות לתפקיד קשל״טית, הכולל פיקוד על משמרת מבצעית באחד ממוצבי השליטה האמונים על הגנת הגבולות הימיים של המדינה, ופיקוד על צוות אישי שכולל 15-25 בק״שיות. התפקיד מהווה חלק מליבת העשייה המבצעית ומשדרת הפיקוד של הזרוע. התפקיד מקנה יכולות רבות ומגוונות, וביניהן עצמאות, התמודדות תחת לחץ, תקשורת בין אישית, בגרות וחוסן מנטלי.

תהליך ההכשרה לקצונת שליטה כולל את פרק הכשרת היסוד בבה״ד 1 שנמשך כחודשיים וחצי, ואת קורס קשל״טים (ההשלמה החיילית) שנמשך כ-5 חודשים ומתקיים בבה״ד זרוע הים. לבק״שיות ישנה אפשרות להשתבץ בהשלמות קצונה נוספות בזרוע הים, כגון כוח-אדם, לוגיסטיקה, אבטחה, ב״ם וכו׳.

אי פעם דמיינתן שתנהלו דסק שלם ותכווינו כוחות בים באירוע מבצעי? רוצות להיות מפקדות במערך השליטה של זרוע הים? הינה כל התפקידים הפיקודיים אליהם תוכלו להתקדם

אחמ״שית
המש״קית שליטה ימית בתפקיד אחראית משמרת הינה חלק מסגל הפיקוד הזוטר במוצבי השליטה. האחמ״שית הינה מפקדת משמרת ומהווה מפקדת ישירה של צוות הבק״שיות, בכפוף לקצינת השליטה. האחמ״שיות לוקחות חלק פעיל ומשמעותי בהסמכת בק״שיות חדשות שנקלטות ביחידה. אחמ״שיות מוסמכות בבה״ד זרוע הים במסגרת קורס פיקודי מעצים ומפתח המקנה את דרגת ה׳סמל׳, וזאת לאחר שהצטיינו בתפקידן בתור בק״שיות והפגינו יכולות פיקודיות ומקצועיות גבוהות. לאחמ״שיות במוצבי השליטה ישנה אפשרות נוספת לקידום לתפקידי מש״קית ההסמכות ונגדת המוצב, הנמנים עם סגל הפיקוד הבכיר של מוצב השליטה.

סמב״צית שליטה
לסמב״צית תפקיד בכיר במכלולי הפיקוד במוצבי השליטה. הסמב״צית מנהלת אירועים ימיים ומעבירה דיווחים לגורמי הפיקוד בזירה. הסמב״צית אחראית על ניהול הפעילות השוטפת בזירה, הכוללת אימונים, מודלים, ניסויים, תרגילים וכיוצא בזה. הסמב״צית הינה בק״שית בעלת יכולות מקצועיות גבוהות ואסרטיביות שעברה הסמכה בתוך מוצב השליטה והוסמכה לתפקידה על ידי מפקדיה.

סמכית/אחראית בניית תמונה ימית
בעלות תפקידים אלה הן יד ימינה של האחמ״שית. במשמרת, החיילות עוסקות בבניית תמונת השליטה והבקרה, קשר עם כלי השיט של צי הסוחר וכלי שיט אזרחיים, תיעוד אירועים ימיים מתפתחים, העברת דיווחים וניהול מסמכי המשמרת. בעלת תפקיד זה הינה בק״שית שהפגינה יכולות מקצועיות גבוהות ועברה הסמכה בתוך מוצב השליטה והוסמכה לתפקידה על ידי מפקדיה.

מפקדת בקורס אחמ״שיות
לאחמ״שיות שהפגינו יכולות פיקודיות ומקצועיות גבוהות, והינן בעלות זיקה לעולם ההדרכה והחניכה, ניתנת האפשרות להיות מפקדות בקורס אחמ״שיות. אחמ״שיות אלה הן מפקדות צוות של בק״שיות שנמצאות בתהליך ההכשרה לתפקיד האחמ״שית. מפקדות אלה עוסקות בבניית הזהות הפיקודית של חניכות הקורס, ובהכנתן במישור המקצועי לפיקוד על משמרת במוצבי השליטה. אחמ״שית שתימצא מתאימה תועבר לבה״ד זרוע הים בחיפה ותמלא את תפקידה כמפקדת תחת בית הספר לפיקוד השייך לפלגת הכשרות הבט״ש.

מפקדת בקורס בק״שיות
לבק״שיות בעלות יכולות פיקודיות ומוטיבציה גבוהה ניתנת האפשרות לצאת לפיקוד בקורס בק״שיות. חיילת זו מפקדת על צוות בק״שיות העושות את הצעדים הראשונים בצה״ל. חיילת זו בונה את היסודות המקצועיים והערכיים של הבק״שיות העתידות להגיע למוצבי השליטה. חיילת התימצא מתאימה תועבר לבה״ד זרוע הים ותעבור קורס פיקודי מסמיך שבסופו תחל למלא את תפקידה כמפקדת תחת בית הספר לשליטה השייך לפלגת הכשרות הבט״ש.

מפקדת בקורס בק"שיות
מפקדת בקורס בק"שיות
(צילום: דוברות זרוע הים)

עוד כתבות בנושא

loading...