חובל/ת חובל/ת

חובל/ת

החובלים הינם קצינים ימיים המפקדים על צוותי לוחמים בכלי השיט השונים בלב הים. התפקיד דורש מיומנויות גבוהות ויכולת לשלב בין הפיקוד לבין תפעול מערכות לחימה טכנולוגיות מתקדמות ומסווגות, כל זאת בזירה ייחודית תוך עמידה במגוון אתגרים. קורס חובלים הוא מהקורסים היוקרתיים ביותר שצה"ל מציע למועמדיו להתמיין אליו. החובלים פועלים הרחק מחופי המדינה ולכן מוטלת עליהם אחריות רבה.

דרישות קבלה ומיונים:
פרופיל 82 ומעלה, קב"א 53 ומעלה, דפ"ר 60 ומעלה. מעבר מיון קדם צבאי בהצלחה ולאחר
מכן מעבר מיון פיזי של קורס חובלים בהצלחה.
על המתמיינים לעבור גיבוש אינטנסיבי באורך ארבעה ימים המעניק הצצה לזרוע ולהמשך שירותם.
בוגרי הקורס מחויבים לשירות של 61 חודשים בתפקיד החל מתום הכשרתם. מסלול חובלים הינו פתוח לנשים.

משך ההכשרה (קורס):
הכשרת החובלים אורכת 28 חודשים ומתחלקת לחמישה שלבים: שלב בסיסי, מתקדם, אקדמיה, ייעודי בה"ד וייעודי שטח. בשלב הראשון הצוערים לומדים את הבסיס הימאי הנדרש מהקצין הימי. בנוסף, הם מוסמכים לפקד על ס"ג (סירת גומי) ולנהל גשר פיקוד של אניית סוחר במהלך הפלגה לחו"ל. השלב המתקדם מתמקד בהכרת כלי הביטחון השוטף, באיתור והשמדת פעילויות חבלניות עוינות ובזיהוי ושיבוש הברחות אמל"ח. בשלב שלאחר מכן, הצוערים רוכשים השכלת תואר ראשון במדעי המדינה באוניברסיטת חיפה המשלבת לימודי ים. בשלב ייעודי בה"ד הצוערים מתמקדים בלמידת הפעלת ספינות הטילים והצוללות עליהם ישרתו ובפיקוד על צוותי הלוחמים בעת פעילות מבצעית. בשלב האחרון הצוערים מגיעים אל הכלים עליהם ישרתו ומתנהלים כחלק מצוות אורגני של כלי השיט. הצוערים מסיימים את הקורס עם דרגת הסגן. עם תום הכשרתם, יוסמכו הטובים שבטובים לפקד בספינות הטילים, בצוללות ובספינות הסיור והביטחון השוטף של זרוע הים.

בקורס ישנן ארבע מגמות:

  • מגמת שיט, המכשירה את הצוערים לשרת כמפקדי כלי שיט או כקצינים האמונים על יכולות התקיפה והטקטיקות של כלי השיט.
  • מגמת מכונה, שדורשת ידע נרחב בפיזיקה לצד מקצועיות, בה הצוערים לומדים לפקד על צוות לוחמים האחראי להשטת ותפעול הספינה.
  • מגמת אלקטרוניקה, בה הצוערים מוכשרים לפקד על צוות לוחמים האחראי להגנת כלי השיט תוך הפעלת מערכות שיבוש, הטעייה ויירוט טילים ועל מערכות הלוחמה האלקטרונית מהמתקדמות בעולם.
  • מגמת צוללות, בה הצוערים עוברים הכשרה מותאמת של כל אחת מהמגמות אל עולם הצוללות החשאי והמבצעי.

עוד כתבות בנושא

loading...