יוצאים לדרך חדשה יוצאים לדרך חדשה

יוצאים לדרך חדשה

שחר לבנטר

הם עברו את הכשרת החובלים הארוכה והמאתגרת, אך המסע לא נגמר שם – החודש הגיע לסיומו קורס פי"ם (פיקוד ימי מתקדם) מחזור 17, ואנחנו יצאנו לשמוע על השלב הנוסף בדרכם של הקצינים הימיים

החודש הסתיים קורס פי"ם (פיקוד ימי מתקדם) מחזור 17 בטקס חגיגי במעמד מפקד זרוע הים, אלוף אלי שרביט, מפקד בה"ד זרוע הים, אל"ם בוריס שוסטר, ומפקד פי"ם, סא"ל סטיבן גורדון. 33 קצינים וקצינות הפכו למפקדים המובילים בכלי השיט בזרוע הים, כשמשפחותיהם צפו באירוע בשידור חי מהבית.

קורס פי"ם הוא הקורס הפיקודי הבכיר ביותר בזרוע הים, אליו יוצאים קצינים ימיים כשנה וחצי לאחר סיום הכשרתם כחובלים. ״הקורס מתקיים בבסיס ההדרכה הזרועי ואורך כחצי שנה, ולאורכו הקצינים הימיים לומדים תכנים ערכיים ומקצועיים, וגם עוברים הכשרה פיקודית מקיפה לקראת התפקיד הבא בו הם יעסקו״, מספר המד"ר (מדריך ראשי) של הקורס ומפקד פי"ם צוללות שיט, רס"ן ס'.

במהלך הקורס, מתחלקים הקצינים למגמות ומחלקות בהתאם לתפקידיהם הייעודיים בכלי השיט השונים. "הקורס אמנם פועל במחלקות ומגמות שונות, אך ההכשרה היא הכשרה אחודה", מציין רס"ן ס'. "כך אנו מאפשרים לכל קצין להכיר לעומק את היחידות השונות והתפקידים השונים בזרוע הים, ובזאת להעמיק את מקצועיותם״.

הם עברו את הכשרת החובלים הארוכה והמאתגרת, אך המסע לא נגמר שם – החודש הגיע לסיומו קורס פי"ם (פיקוד ימי מתקדם) מחזור 17, ואנחנו יצאנו לשמוע על השלב הנוסף בדרכם של הקצינים הימיים

לאורך ההכשרה, עוברים הקצינים הימיים לימודים עיוניים אינטנסיביים בהתאם לתפקידיהם, הכשרה פיקודית, שלל התנסויות בתווך הימי ומבחן כושר גופני מאתגר. "הקצינים מתאמנים למבחן, אשר נקרא מבחן 'נייבי', כארבע פעמים בשבוע", הוא מתאר. "המבחן הזה הוא המטרה הסופית מבחינת הכושר הגופני אליו אנו רוצים שהקצינים יגיעו. הוא כולל בתוכו ריצה, שחייה, הנפת משקולות וזריזות ואורך יומיים".

בתחנות שונות בקורס, ניגשים הקצינים לוועדות שמטרתן להעריך את יכולותיהם בתחומים רבים. ״ישנן וועדות מקצועיות ועיוניות שבוחנות את כישורי הקצין לפי מה שלמד ואף כוללות סימולציות בשטח״, מפרט רס"ן ס'.

קורס פי"ם מייצג את השלב האחרון בהכשרת הקצין הימי, והוא מהווה שער הכניסה לשלל תפקידי פיקוד חשובים בים. "מדובר בקורס הפיקודי הבכיר ביותר בזרוע הים", מסכם רס"ן ס'. "הוא מכשיר את הקצינים הימיים בצורה איכותית ומעמיקה, ומאפשר להם לאייש תפקידים משמעותיים מאין כמוהם בכלי השיט".

אל דבריו של רס"ן ס' מצטרף מפקד פי"ם, סא"ל סטיבן גורדון: "השאיפה שלי היא להפוך כל קצין שנכנס בשערנו למפקד הטוב ביותר שהוא יכול להיות", הוא מצהיר. "אנחנו עושים זאת באמצעות עשייה משותפת שדורשת הירתמות מלאה ורצון של כל קצין, בעזרתם הסגל הפיקודי יכול להוביל אותו למימוש הפוטנציאל הקיים בו".

סא"ל גורדון מעיד שאחד המאפיינים הבולטים של קורס פי"ם הוא מגנון הפקת לקחים מעמיק ויסודי. "על מנת להישאר רלוונטיים להתעצמות חסרת התקדים של זרוע הים ולעצב דור חדש של מפקדים מעולים, אנחנו נמצאים בתהליך מתמיד של משוב והפקת לקחים, שמתבצע פעמיים במהלך כל מחזור".

בסופו של כל מחזור, הסגל הפיקודי מקפיד להישאר בקשר עם הקצינים ועם המפקדים שלהם בכלי השיט, על מנת לקבל משוב על תפקוד הקצין והרמה המקצועית שלו. "אני אישית מקפיד לשוחח עם כל קצין, גם מי שסיים קורס פי"ם לפני שנתיים, במטרה ללמוד ולהבין מה כדאי לשנות לקראת הכשרת הדור הבא", הוא מתאר.

"זכינו לעסוק בעבודת הקודש של עיצוב דור ההמשך, וכל מה שאנחנו עושים מבוקר עד ערב זה רק לעבוד על מנת להפוך את הקצינים שמגיעים אליו לקצינים האיכותיים ביותר שיובילו את זרוע הים למקומות חדשים", מסכם סא"ל גורדון.

"ההצלחה של קורס פי"ם טמונה בפתיחות, בשאפתנות ובמסירות הגדולה של כל העוסקים במלאכה - הקצינים והסגל כאחד. אני תמיד אומר שאם פי"ם הייתה יכולה להפליג, היא הייתה הספינה הטובה ביותר בזרוע הים".

עוד כתבות בנושא

loading...