המפקדים החדשים המפקדים החדשים

המפקדים החדשים

רבקה פיין

לאחר שישה שבועות הכשרה, קורס מפקדים בסיסי בבה"ד זרוע הים הגיע לסיומו. קיבלתי ממפקדת בית הספר למפקדים, רס"ן אוראל כהן-ברנסון, הצצה למהלך הקורס

אתמול (ג') סיים מחזור 141 של קורס מפקדים בסיסי (קמ"ב) את הכשרתו. אל הקורס מגיעים חיילים וחיילות מיחידות רבות בזרוע הים, והוא אורך כשישה שבועות במהלכם החניכים עוברים תכנים פיקודיים והדרכתיים מגוונים.

בתום הקורס הם משתבצים כמפקדים בקורסים השונים בבה"ד זרוע הים, כשכל משרת חוזר לפקד בקורס אותו עבר לפני כן כחניך.

מפקדת בית הספר למפקדים, רס"ן אוראל כהן-ברנסון, מובילה את בית הספר ואת הקורסים השונים הנלמדים בו. רס"ן אוראל מכשירה שבעה מחזורי קמ"ב בשנה, כשכל מחזור מונה בין 15 ל-25 חיילות וחיילים.

"בקמ"ב מתמקדים בהכשרה של מפקד בשלושה צירים מרכזיים", מספרת רס"ן אוראל. "הציר הראשון הוא ציר מקצועי-הדרכתי, בו מלמדים איך להיות מדריכים ואיך לעמוד מול קהל. הציר השני הוא מנהיגותי, ובו מתמקדים בפיקוד, מתרחשים סימולציות שונות ונותנים כלים פיקודיים. הציר האחרון הוא הציר הערכי, בו עוסקים ברוח צה"ל ובתכנים ערכיים שונים".

במהלך הקמ"ב עוברים החניכים סדנאות שונות שעוסקות בקשר בין מפקד לפקודיו וביכולות מנהיגות. בנוסף, הם מתרגלים סימולציות, דרכן מנתחים את שיטות הפעולה הפיקודיות.

בשבוע האחרון לקורס, שנקרא גם הפרק המעשי, מגיעים החניכים אל הקורס אותו יעבירו בסיום הכשרתם. במשך שבוע הם מתנסים בהעברת הדרכות ובתפעול סיטואציות שונות. "הפרק המעשי מכין אותם לתפקיד בצורה הכי טובה, זה הזמן ללמוד להיות מפקדים טובים - כשיש מרחב לטעות וללמוד", מסבירה רס"ן אוראל.

"בשבוע החמישי לקורס, השבוע ייעודי, אנחנו עוברים ימים בשטח וסדנאות שקשורות למקצוע בו המפקד יעסוק. לוחמים ימיים יתרגלו פעילות על ס"גים (סירות גומי), טילופים ושלל תרחישים פיקודיים בים, בשעה שתומכי לחימה יעברו סדנאות שונות כמו ניהול זמן שיעזרו להם בתפקיד".

רס"ן אוראל מדגישה כי מסלול ההכשרה של המפקדים לא מסתיים שם. "לאחר שהמפקדים מעבירים מספר מחזורים הם חוזרים לעשות קמ"ם, קורס מפקדים מתקדם, וממשיכים ללמוד. גם אחרי שעוברים קמ"ם מתוכננים ימי העשרה בהם ימשיכו להתפתח ולרכוש כלים".

"המטרה שלי היא להבטיח שבבה"ד זרוע הים ישרתו המפקדים הטובים ביותר, שיכשירו את המשרתים הטובים ביותר לכלל התפקידים בזרוע", מסכמת רס"ן אוראל.

"בקורס אנחנו מלמדים אותם את הערכים החשובים ביותר למפקד - לראות את הבן אדם שמולם, לנהוג באנושיות, בכבוד וכמובן במקצועיות, להתפתח באופן אישי ולפתח את החניכים שלהם".

עוד כתבות בנושא

loading...