מתחת למים מתחת למים

מתחת למים

אופק ארד

היום מציינים ברחבי העולם את יום הצוללת הבינלאומי, ואנחנו ישבנו לשיחה עם מפקד הצוללת אח"י דולפין, סא"ל ר', במהלכה נחשפו פרטים שאולי לא ידעתם על השירות בכלי החשאי

לרגל יום הצוללת שחל היום (ד'), ישבנו לשיחה עם מפקד הצוללת אח"י דולפין, סא"ל ר'. בשיחה הוא סיפר על התפקיד החשאי ואף חשף בפניי דברים שלא שמענו מעולם על שייטת 7, סקרנים? המשיכו לקרוא!

"תפקיד הצוללן כולל אתגרים יחודיים ואפוף במסתורין", הוא פותח. "הוא משלב היבט מקצועי ופיקודי, תקשורת בין-אישית, עבודה עם פיתוחים טכנולוגים מעניינים וכמובן ביצוע משימות מורכבות לשמירת ביטחונה של מדינת ישראל".

עבודתו של לוחם בצוללות מתחלקת לשני מישורים - הים והיבשה. "הפעילות ברציף שונה מאוד מבזמן הפלגה", מתאר סא"ל ר'.

"בתווך הימי עובדים לפי משמרות עבודה, אלא אם כן אנחנו נמצאים בעמדות קרב. חלק מההפלגות הן הפלגות אימון, וחלקן הפלגות מבצעיות. לכל לוחם בצוללת יש תפקיד חשוב, שאם הוא לא יעשה אותו בדיוק הנדרש ובאיכות הגבוהה ביותר, זה יכול להוביל למצב של פגיעה מהותית של הכלי בשני היבטים, הבטיחותי והחשאי".

היום מציינים ברחבי העולם את יום הצוללת הבינלאומי, ואנחנו ישבנו לשיחה עם מפקד הצוללת אח"י דולפין, סא"ל ר', במהלכה נחשפו פרטים שאולי לא ידעתם על השירות בכלי החשאי

שמירה על חשאיות היא הכרחית לפעילותה של הצוללת, ולכן לכל לוחם יש השפעה מכרעת על המשימה ועל ביטחון המדינה. "העבודה בצוללת היא עבודה שקטה - אתה לא מרעיש, לא צועק, לא קופץ, הכל מתואם אצלנו כמו תזמורת", מסביר סא"ל ר'.

"מכל לוחם חדש בצוללת מצופה להגיע לרמה תפקודית גבוהה מהר מאוד ולשמר אותה, להקנות לעצמו התאמה מקצועית ובהמשך ללמד גם לוחמים אחרים. אחת האיכויות החשובות אצל צוללן היא ידענות. כמפקד צוללת אני בעל ידע רב, אבל עדיין ממשיך ללמוד גם מאחרון הלוחמים".

כשהוא נשאל על חוויה שזכורה לו במיוחד מהשירות בשייטת הצוללות, עונה סא"ל ר' בחיוך: "אני לא יכול לחשוף". אמנם השירות בצוללת טומן בחובו שלל סודות, אך למרות זאת מסכים מפקד אח"י דולפין לשתף במספר דברים שאולי לא ידעתם על הכלי המסתורי.

"לצוללת יש ריח ייחודי", הוא מציין. "אתה מריח אותו כשאתה נכנס אליה, וזה נשאר על הבגדים שלך כשאתה חוזר מהפלגה. בנוסף צוללת מתנדנדת בצורה מיוחדת, אתה ממש מרגיש את הזוויות של הצוללת במהלך ההפלגה".

סא"ל ר' מפרט על ההרגשה בתוך הכלי: "אתה 'רואה ואינו נראה', שזה קונספט יוצא דופן ותחושה שלא הרבה אנשים זוכים לחוות. בצוללת אתה מתמודד עם כל איתני הטבע. מרוחות השמיים, דרך תזוזת הגלים ועד מפגש עם חיות ים כאלה ואחרות".

"באימונים ובימי רציף קל להבדיל בין יום לילה, אבל במבצעים ובהפלגות יש שינוי של תאורה ממש כמו שרואים בסרטים - בחלק מהמדורים נדלקת תאורה אדומה שמסמלת לנו את הלילה", הוא ממשיך.

לסיום, סא"ל ר' מנפץ את המיתוס המוכר על גובה הצוללנים: "הגובה שלי הוא 1.91 מטרים. אמנם יצא לי להתנגש בכל שסתום בצוללת, אבל זה לא מה שעצר אותי ואין שום צורך להיות נמוך כצוללן".

לאחרונה זכו לוחמי שייטת הצוללות באות הערכה מהרמטכ"ל על פעילות מבצעית ענפה. השירות הייחודי בצוללת מושתת על ערכים כמו רעות הדדית, מקצועיות, דיוק והתפתחות אישית עצומה.

על כל אלו מסכם מפקד אח"י דולפין: "השירות אצלנו הוא שירות מבצעי, מלמד, מפתח ומספק. אני יכול להעיד שעד היום, בכל פעם שאני נכנס לצוללת יש לי רגע של גאווה".

עוד כתבות בנושא

loading...