יום הסטיל"ן יום הסטיל"ן

יום הסטיל"ן

רבקה פיין

לרגל יום הסטיל"ן, אספנו את כל הפרטים על הכשרתם המאתגרת של לוחמי שייטת 3

היום מציינים בזרוע הים את יום הסטי"לן, שמוקדש ללוחמי שייטת 3. לכבוד המאורע יצאנו למקום בו הכול מתחיל, בה"ד זרוע הים, ושמענו על ההכשרה המאתגרת של הלוחמים מפי מפקד במגמת טכנאי הלוחמה האלקטרונית, סמ"ר תומר שוורץ.

ספינות הטילים ולוחמיהן לוקחים חלק משמעותי במבצעים רבים וחשאיים במרחב הימי. בין משימותיהם ניתן למנות איתור ותקיפת צוללות אויב, תקיפת מטרות יבשתיות והגנה על נכסיה האסטרטגיים של מדינת ישראל בים.

כלל הכשרות הסטי"לנים מתרחשות תחת קורת גג אחת, פלגת סטי"ל, שמאגדת ארבעה בתי ספר: אלקטרוניקה, נשק, מכונה וגנ"ק (גילוי, ניווט וקשר). כל בית ספר מחולק למספר מגמות לפי התפקידים השונים.

לרגל יום הסטיל"ן, אספנו את כל הפרטים על הכשרתם המאתגרת של לוחמי שייטת 3

בין מערכות הלחימה, מערכות השיט והנשקים, יש תפקידים רבים לאייש בספינה. במהלך ההכשרה לומדים החניכים חומר עיוני רב, כל אחד במקצוע הייעודי שלו. בנוסף, הם עוברים אימוני כושר אינטנסיבים ומתרגלים טילוף, חתירה על ספינות גומי, ועוד שלל פעילויות מאתגרות שמכינות אותם לתפקיד.

בתום ההכשרה ניגשים המסיימים לבוחן מסכם, שכולל ריצת 3 ק"מ עם אפודים ואלונקות, שחייה באורך 3 ק"מ וטילופים. בנוסף הם עוברים בוחן צוות, שהוא בוחן מסכם שנערך בכלל ההכשרות בצה"ל.

"בשנים האחרונות, קורס הסטי"לן התפתח והפך מאתגר יותר", מעיד סמ"ר תומר. "לפני כל קורס אנחנו חושבים על דרכים יצירתיות להכין את החניכים לתפקיד בספינה".

כחלק מהתפתחות הקורס, הסגל הפיקודי שם דגש מיוחד על בניית החוסן הנפשי של הסטי"לנים לעתיד. "בין אם זה הקפצות או הפלגות בלילה, אנחנו דואגים לייצר שגרה עמוסה שתדמה את חווית השירות בלב ים". בנוסף לכך, חלה מגמת עלייה בשירות המשותף בספינות, שנמצא בהתעצמות מתמדת.

דרך נוספת בה מתכוננים החניכים לתפקיד היא שהיות בספינות השונות. "השהיות אורכות בין שבוע לחודש בספינה, וכך הם מכירים את אנשי הצוות ואת התפקיד ומסתגלים לאט", מסביר סמ"ר תומר.

במהלך ההכשרה, מקבל כל סטי"לן את מספר הטלפון של לוחם ותיק יותר בספינה, שמשמש עבורו כמעין אח גדול. ממנו הם יכולים לשמוע עוד על התפקיד לקראת המעבר לספינה.

סמ"ר תומר מדגיש כי בשייטת 3 הלמידה לא פוסקת גם לאחר סיום ההכשרה. "בשנתיים הראשונות לשירות לומדים כל הזמן. כשמגיעים לספינה עוברים הסמכות שונות על עמדות, וממשיכים להתפתח ברמה המקצועית".

"כבר בפתיחת הקורס, אני מסביר ללוחמים שהכי חשוב שהם יהיו אנשי צוות טובים והגונים אחד כלפי השני", מציין תומר. "השירות בספינה הוא מגבש במיוחד, החברויות העמוקות שנוצרות על הסיפון ובחדרי המכונה ילוו אותם גם אחרי שיעזבו אותה", הוא מסכם.

עוד כתבות בנושא

loading...