אופק ארד

הכירו את סא"ל ה' – בתפקידה הצבאי היא דואגת לביטחון המידע של זרוע הים, ומחוצה לו מנהלת קהילה ברשת החברתית המיועדת לנשות קבע בצה"ל

סא"ל ה' משרתת כראש ענף ביטחון המידע (ב"ם) בזרוע הים. אל התפקיד הנוכחי היא הגיעה לאחר שורת תפקידים באגף המודיעין בצה"ל ובמספן המודיעין בזרוע הים.

"בשירות הצבאי שלי עברתי בין עולמות תוכן שונים, דבר שהקנה לי את היכולת להסתכל על תחום ביטחון המידע בזרוע הים מפרספקטיבה מאוד מגוונת", היא פותחת. "לתפקיד רע"ן ב"ם בזרוע הים הגעתי עם רצון להוביל את התחום לכיוונים עדכניים, בצורה שמשלבת את הצורך בשמירה על סודיות יחד עם מעבר לפלטפורמות ושיטות עבודה מתקדמות".

כידוע, זרוע הים מאופיינת בחשאיות ומבצעת משימות ברמות סיווג גבוהות. סא"ל ה' אמונה על המשימה החשובה של שמירת המבצעיות מתחת לרדאר האויב והגנה על עולם הסוד של הזרוע. "אני אחראית על כל עולם אבטחת המידע בזרוע, ומוודאת שהסודות לא ידלפו לאויב", היא אומרת.

תפקידה הצבאי של סא"ל ה' דורש ממנה את רוב שעות היום, אך גם לאחר שעות הפעילות היא ממשיכה לפעול במרחב הצבאי, מזווית קצת אחרת. סא"ל ה' היא אחת ממקימות קהילת נשות הקבע ברשת, וכיום מובילה את צוות הניהול של קבוצת הפייסבוק וקבוצות הוואטסאפ הנלוות שהוקמו ביוזמתה.

"הקהילה הוקמה כשהייתי בחופשת הלידה הראשונה שלי", מספרת סא"ל ה'. "בתקופה הזו עלו שני צרכים עיקריים לי ולחברותיי, שעליהם הקבוצה ענתה. קודם כל, הצורך להשתייך לפלטפורמה שיש בה נשים כמוני - נשות צבא שמשרתות במערכת בעצימות גבוהה בליבת העיסוק המבצעי בתפקידי מטה או שטח, ויחד עם זאת חוות את חווית ההורות", היא מסבירה.

הכירו את סא"ל ה' – בתפקידה הצבאי היא דואגת לביטחון המידע של זרוע הים, ומחוצה לו מנהלת קהילה ברשת החברתית המיועדת לנשות קבע בצה"ל

"הצורך השני שלשמו הוקמה והשתרשה הקהילה הוירטואלית, הוא הנגשת מידע. הבנתי שפלטפורמה של קבוצת פייסבוק תעזור לנו, נשות הקבע, לשתף אחת את השנייה בידע ובעצות שיש לנו בצורה נוחה".

בשנה הראשונה להקמת הקהילה, הצטרפו אליה כ-1,000 נשות קבע. "נקטנו בשיטת פעולה שבה שאלות שנשאלות בקבוצה נענות על ידי מי שהנושא פוגש את העולם המקצועי שלה, והתחלנו לבסס קהילת מומחיות", מפרטת סא"ל ה' על הפעילות בקבוצה.

כשנתיים לאחר הקמת הקהילה, ולאור התאוצה וההכרה שצברה, החלה סא"ל ה' להיפגש עם גורמים בכירים ולחשוף אותם לנעשה בה. "נפגשתי עם גורמים מקצועיים בצבא ולשתף אותם בצרכים שעולים ממשרתות הקבע, וביוזמות לפתרונם". קהילת נשות הקבע זכתה לאישור משפטי וקיבלה מהות מרכזית - התארגנות המאפשרת שיח במטרה להשפיע וליצור שינוי, בשיתוף פעולה עם הגופים הרלוונטיים.

מאז הקמתה בשנת 2015, הצליחה הקהילה ליזום פרויקטים ולהעלות מודעות לנושאים רבים. "דוגמה אחת היא כנס 'הריון והורות', שיזמנו יחד עם היוהל"ם ואגף כוח אדם. כך בעצם הפלטפורמה הפכה לקהילה שהצבא משתף איתה פעולה ומשתמש בה, מפקדים הבינו את הפוטנציאל האדיר שגלום בה".

הקהילה קידמה עוד מגוון תהליכים נוספים והעניקה במה ליזמות של חברותיה. ביניהם ניתן למנות את הדסק המיועד לטיפול ברפואת נשים במוקד מקול הלב, 'אישי נשי', שהוקם בעקבות צורך שעלה בקבוצה והגיע למפקדת המוקד, שנמצאת בין חברות הקבוצה ויזמה את השינוי, וגם שינויים כלליים יותר כמו ייעול המענה ביחידת מופת.

"יתרון בולט של הפלטפורמה שלנו הוא היכולת לאסוף נתונים לטובת מיזמים", מוסיפה סא"ל ה'. "לדוגמה, נגדת מצטיינת מאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה שיזמה יחד עם ראש המחלקה שלה חנות יד שניה למדים. את כל סקר השוק לשם הפרויקט היא ביצעה באמצעות פוסט בקבוצה. הקהילה מאפשרת יזמות, ותוך כדי גם חוסכת משאבים".

כעת קהילת נשות הקבע מכילה כ-3,600 חברות מכל הזרועות והאגפים בצה"ל במגוון תפקידים, דרגות ועיסוקים. "הפלטפורמה מאפשרת שיח ופעולה משותפת של נשים מכל קצוות הצבא שאין להן שום מקום מפגש אחר. השיח מנוהל על מגוון רחב של נושאים כמו סוגיות פיקודיות, סוגיות חברתיות, ערכיות, הנגשת מידע וכו'".

מלבד קבוצת הפייסבוק של נשות הקבע, נוספו קבוצות וואטסטאפ שעוסקות בתחומי עניין שונים. "יש לנו מספר קבוצות הכוללות בערך את כל תחומי החיים", אומרת סא"ל ה' בחיוך.

"ניהול הקהילה הוא מלאכה מאוד משמעותית, שאני מקדישה לה שעות רבות", היא מתארת. "כיום, בגלל תפקידי העמוס והמשמעותי והדרג שלי, אני בעיקר עובדת על ההובלה וההכוונה של הקהילה בלילות ובסופי שבוע".

סא"ל ה' מדגישה כי הקהילה משתנה כל הזמן אל מול צרכי משרתות הקבע, מתפתחת בהתאם לתקופה ונותנת מענה עדכני לחברות בה. "אני צופה שהקהילה שלנו תמשיך להיות פלטפורמה משמעותית, שמנהלת שיח מקדם ומכבד ופועלת למען חווית השירות של משרתות וגם משרתי הקבע", היא מסכמת בגאווה.

עוד כתבות בנושא

loading...