בפעם הראשונה בפעם הראשונה

בפעם הראשונה

דריה לוסטיגר

לפני כחודשיים נכנס רס"ן דור חזן לתפקיד מפקדת סיירת יסעור, ובשבוע האחרון יצאה הסיירת לאימון משותף ראשון בהובלתו. כתבתנו הצטרפה לאימון וחזרה עם כל הפרטים

"המטרה של אימון סיירת היא לתרגל דברים שאנחנו לא מתרגלים בשוטף", מסביר לי רס"ן דור חזן, המפקד החדש של סיירת יסעור, במהלך שהותינו בים. רס"ן חזן הצטרף למשפחת יסעור לפני פחות מחודשיים, והאימון הזה הוא למעשה הפעם הראשונה בה הוביל את הסיירת כולה בים.

האימון יצא לדרך בשעה 7:00 כשבבוקר, התנתקנו מהרציפים והרמנו עוגן הרחק מהנמל. "המטרה שלי בתרגיל הייתה לתרגל אירועי קיצון המדמים תרחישים שיכולים להיות במלחמה", מתאר רס"ן חזן. את תרחישי הקיצון הללו הוא מחלק לשני סוגים: תרגילי שיתוף פעולה בין הספינות השונות, ותרגילים פנים-ספינתיים אותם מתפעלת כל ספינה בעצמה.

לפני כחודשיים נכנס רס"ן דור חזן לתפקיד מפקדת סיירת יסעור, ובשבוע האחרון יצאה הסיירת לאימון משותף ראשון בהובלתו. כתבתנו הצטרפה לאימון וחזרה עם כל הפרטים

"בין תרגילי שיתוף הפעולה נמנו תרגיל גרירה בחירום, סודרי ימאות בין הספינות וירי שביצענו על שתי מטרות", מפרט. לעומתם, הסודרים הספינתיים כללו בקרת נזקים במקרה של שריפה או הצפה באחד ממדורי הספינה, או היגוי בחירום: "זאת אומרת שההגה לא מגיב ואנחנו צריכים לדעת איך לתפעל אותו בצורה בטוחה".

"האתגר המשמעותי ביותר היה תרחישי הבט"ש שתרגלנו בעזרת אופנועי הים", מציין רס"ן חזן. "מדובר באירוע שבו מספר כלי שיט עוינים שמים חרטום על ספינה במטרה להתנגש בה. האתגר היה משמעותי בכמה רמות, והיה עלינו להפעיל את הספינה ולתמרן אותה על מנת למנוע מאופנעי הים להיצמד לדבורה ולבצע פעילות חבלנית עוינת".
 

אתגר נוסף היה מהירות התגובה של הלוחמים בהקפצה מכוננות לאירוע אמת. "תרגלנו אירוע שבו הלוחמים ישנים במשמרות, והתגובה שנדרשת מהם במקרה כזה היא להעלות מאפס למאה באופן מיידי. רגע אחד הם ישנים ורגע אחרי זה הם כבר בגשר, מכוונים נשק למטרה. זה משהו שדורש הרבה אימונים והכנות שאנחנו עושים גם בשוטף".

רס"ן חזן מסביר כי אלו תרחישים שקיימת סבירות גבוהה שיתממשו, ולכן חשיבות האימון גבוהה במיוחד. "המטרה הייתה לבחון את המפקדים ולתרגל אותם בהתמודדות עם תרחישים מהסוג הזה. יכול לקרות מצב בו מספר כלי שיט נכנסים ביחד מצפון וחוצים את הגבול, ואלו יכולים להיות דייגים שבוחרים לבצע פיגוע על כלי שיט".
 


בתום האימון, רס"ן חזן כבר מסתכל קדימה ומסמן מטרות להמשך פעילות הסיירת. "המטרות של האימונים הבאים יתבססו על האימון הזה וימשיכו אותו, כאשר בין אימון לאימון נראה את רמת הקושי עולה ואת התרחישים הופכים לקיצוניים יותר. כל זאת על מנת לדמות כמה שאפשר תחושה של מלחמה וחירום בספינות, ולהכין את הלוחמים לרגע האמת בצורה הטובה ביותר", הוא מדגיש.

"הובלת האימון עבורי הייתה מרגשת וגם ומלווה בתחושת אחריות גדולה", הוא משתף. "זו פעם ראשונה שאני מפליג עם כוח כזה גדול של דבורות תחת פיקודי. ההיערכות האישית שלי לאימון כללה המון בחינות חוזרות במטרה לוודא שהאימון מדויק ועומד במטרה שאני מציב לעצמי כמפקד הסיירת".



כשאני מבקשת ממנו לסכם את האימון מנקודת מבטו, משיב רס"ן חזן: "אני חושב שהיה אימון מעולה. כל הצוותים תרגלו מספר תרחישים שונים שמכל אחד מהם נפיק מסקנות ולקחים, נלמד ונשתפר. אני רוצה לומר ללוחמים כל הכבוד על העבודה וההשקעה, אני גאה בכם".

עוד כתבות בנושא

loading...