שולטים במ(ו)צב שולטים במ(ו)צב

שולטים במ(ו)צב

רבקה פיין

מחזור 118 של הכשרת קשל"טים הגיע לסיום אחרי שלושה חודשים של השלמת קצונה מאתגרת

בשבוע שעבר הגיעה לסיומה השלמת קשל"טים, ושבעה קציני שליטה חדשים יחלו בתפקידם. התיישבנו עם סגן ע' ועם סג"ם י' לשמוע על ההכשרה הארוכה, והאתגרים שבדרך.

הכשרת הקשל"טים מכשירה קציני שליטה ימית המפקדים במוצבי שליטה וקציני תכנון ותיאום.

סגן ע' שירתה כמש"קית תיאום באגף המטה של בסיס עתלית במשך שנה וחצי. כעת חוזרת ע' לבסיס עתלית, כקצינת תכנון ותיאום האחראית על האירועים הגדולים בלוח השנה של הבסיס - ביקורים חשובים, תרגילים ועוד.

י' מגיע גם הוא לעתלית ושם ישרת כקצין אג"ם בחמ"ל, במסגרת תפקידו יעסוק בשגרת הפעילות ביחידה, אימונים ועבודה שוטפת.

מחזור 118 של הכשרת קשל"טים הגיע לסיום אחרי שלושה חודשים של השלמת קצונה מאתגרת

את הכשרתם הם עוברים במש"ז (מוצב שליטה זירתי) חיפה - שם למדו להכיר את הזירה בה יפעלו. "אנחנו מתנהלים מול המש"ז באופן יום יומי, וההכשרה שעברנו במוצב תתרום לעבודה המשותפת בינינו", מספרת ע'.

ההכשרה מתחלקת לחמישה שלבים, ובכל סוף שלב מתקיימת ועדת בחינה, שקובעת אם הצוער ימשיך בהכשרתו.

"בשלב הראשון מתחילים את הלימודים מאפס", מספר י', "חלק יודעים יותר וחלק פחות אבל מתחילים מאותה הנקודה. במשך שלושה שבועות לומדים את עולם השליטה על בוריו".

פורום הבוחנים של הועדה הראשונה מורכב מרת"ח (ראש תחום) שליטה וע' רת"ח שליטה, מפקדי מוצבי השליטה, מפקדת ביה"ס לשליטה ומפקדי הצוותים בקורס. "הועדה הראשונה מאוד מלחיצה", משתפת ע', "נבחנים על כל חומר תורת השליטה".

השלב השני בהכשרה הוא היכרות עם אמצעי השליטה, כל קשל"ט בזירתו. "צריך להכיר את העקרונות המובילים, ממכ"ם ועד מצלמות, לדעת מה המשמעות של כל דבר המופיע במסך".

השלב השלישי ממוקד בהיכרות מעמיקה עם הזירה ועם האתגרים היחודיים לה. גם בסוף השלב הזה, הצוערים עוברים ועדה שלישית בפני מפקדת המש"ז. י' מספר כי הבחינה בשלב הזה מתבצעת באופן קצת אחר, "מתחלקים לקבוצות ועובדים ביחד על מצגת בנושא הזירה - היא כוללת סיורים הנערכים באזור, פקודות חשובות, ועוד. עלינו להציג את הזירה מהמיקרו למאקרו.

השלב הרביעי הוא הסמכה מעשית לתפקיד קצין משמרת, מסבירה ע', "עוברים תרגילי מי"ק (מרכז ידיעות קרב) ותרגילים שבהם מקבלים תרחישים אפשריים וצריך לתפעל את האירוע, לפעמים מדובר בכמה אירועים במקביל".

השלב החמישי הוא סיכום של החומר העיוני והמעשי כאחד. בסוף השלב ישנה ועדה ותרגיל עיוני נוסף במי"ק.

במהלך הכשרת הקשל"ט, עוברים במצטבר הצוערים כחודשיים של שהיות בשטח, הפרוסים לאורך כל ההכשרה.

ע' מספרת על הפלגת בט"ש אליה יצאו במהלך הכשרתם, "זאת הזדמנות לחוות את השטח מהצד השני, בין קשל"טים וכלי הבט"ש מתקיים השיח העיקרי. בכלי הבט"ש ניתן להבין איך הדברים עובדים בלב הים".

עם כניסתם לתפקיד משתפים ע' וי' בתחושות ההתרגשות - י' שמגיע לבסיס עתלית לראשונה, וע' שחוזרת אל מקומה. "יצאתי לקצונה כדי לזכות לפקד על חיילים. אני מחכה להגיע לעתלית ולהתחיל את עבודתי", מסכם י'.

ע' משתפת בציפיות שלה לקראת הכניסה לתפקיד, "עתלית היה הבית שלי במשך שנה וחצי, ועכשיו אני שבה לשם לתקופה ארוכה. אני מתרגשת לקראת הכניסה לפיקוד, אני רוצה להשפיע בתחום המקצועי וגם על אנשים".

עוד כתבות בנושא

loading...