עונות מעבר עונות מעבר

עונות מעבר

אופק ארד

חופי קפריסין, פיצוץ באוניית קידוח, אירוע רב נפגעים, מטווחי ירי ומסוקים - כל מה שהיה בתרגיל עונות מעבר!

במהלך השבועות האחרונים נערכו לוחמי זרוע הים בזירות השונות לקראת אימון בינלאומי בשיתוף חמש מדינות נוספות. ביום ראשון האחרון, לפני שהשמש עוד הפציעה בשמיים, יצאו ספינות זרוע הים בהובלת פלגה 916 ובראשה סא״ל רועי גרדוש, אל חופי האי קפריסין - שם עגנו לתרגיל ״עונות מעבר״.

״עונות מעבר הוא תרגיל המתרחש בתשע השנים האחרונות בו מדינת קפריסין מזמינה את בנות בריתה מהאגן המזרחי של הים התיכון וממערב אירופה לתרגול ימי״, מפרט סא״ל גרדוש. בתרגיל השנה השתתפו בנוסף לצי הישראלי נציגויות מיוון, איטליה, בריטניה, ארה״ב וצרפת.

התרגיל דימה מצב אמת בו אוניית קידוח קפריסאית נפגעת, וכתוצאה מכך נמלטו אנשים רבים אל הים. בתרחיש נקראות בנות הברית לסייע בחילוץ דרך האוויר והים. מפקד הכוח הסביר:״מישראל יצאנו עם דבורות מפלגות 914 ו- 916 וסטי״ל משייטת 3 לתרגיל, שאר המדינות הגיעו בליווי מסוקים ובים נמצאו גם כלי שייט מיוון וקפריסין".

 

חופי קפריסין, פיצוץ באוניית קידוח, אירוע רב נפגעים, מטווחי ירי ומסוקים - כל מה שהיה בתרגיל עונות מעבר!

״מטרת התרגיל היא להמשיך בקיום שיתוף הפעולה האזורי, בדגש על הקשר בין הצי הישראלי, הקפריסאי והיוני, ואף לחזק אותו״, הוא מצהיר. בשנתיים האחרונות התמודדנו עם מגפת הקורונה בקנה מידה עולמי ולכן לא התקיימו תרגילים משותפים עם ציים זרים. כעת לנוכח המצב, התאפשרה ההזדמנות לשוב לקיים תרגילים מעבר לגבולות המדינה, ולחזק את הקשר עם שותפינו:״ אני יכול לומר מהשיח עם הבכירים עימם נפגשנו - ממפקד חיל הים הקפריסאי, דרך מפקד הבסיס בלרנקה ועד רמטכ״ל קפריסין, עלה אותו מסר - שיתוף הפעולה עם הצי הישראלי חשוב, והם ישמחו לראותנו בנמלם בכל שנה״.

באימון נדרשנו להפגין את המקצועיות והעוצמה של הזרוע, סא״ל גרדוש מספר:״ הגעתינו לקפריסין היתה בהתאם למקצועיות שלנו, היכולות שלנו תאמו את הסודרים שתורגלו באימון והפגנו בו את הכשירות המבצעיות הגבוהה יחד עם הציים הנוספים", מספר סא"ל גרדוש.

חלק מהותי מהתרגיל הושם על רפואה בלב ים, בדגש על טיפול באירוע רב נפגעים. לספינות הכוח הצטרפה גם החוליה הפיקודית של זרוע הים האמונה על הכשרת ציוותי הרפואה של הזרוע. על כך מספר סמל אלישע הדר, חובש בחוליה:"יצרנו תרחיש שהוא משמעותי ודינאמי, עבדנו על יצירת תמונה שמשתנה תוך כדי אבל גם מציאותית ועשויה באמת לקרות״. ״פה ניכר שיתוף הפעולה, הן תוך זרועית - בין השייטות והספינות שלנו, והן עם הציים הזרים ואנשי הרפואה ממדינות שונות, שחולקות במהלך התרגיל את הידע והנסיון שלהן״ מוסיף.

 

בתרגיל סרקו הספינות שטחי ים נרחבים בחיפוש אחר בובות מיוחדות המדמות ניצולים מספינת הקידוח. בעזרת המסוקים הם פונו לספינות גדולות שבתוכן נמצאים חדרי ניתוח מיוחדים, ולבתי חולים בסביבה.
בהמשך התרגיל, חברו הצי הישראלי והקפריסאי זה לצד זה אל מול איומי טרור:״ הציים דימו תגובה כנגד אוניות טרור 'מתאבדות'. היינו צריכים לתמרן ולברוח מהן וגם להשיב באש. כל זאת תוך שמירה על שיח ותקשורת משותפים כדי שבזמן אמת מפקדי כלי השייט הישראלים ידעו איך לעבוד בצורה הטובה ביותר עם כלים מצבאות אחרים״ מסביר סא"ל גרדוש.

״הצבא הישראלי ככלל וזרוע הים בפרט יודעים להוכיח את המקצועיות והכשירות שלהם בכל אימון ותרגול. אנחנו משרתים בצבא שערוך ומוכן לעבור בין רגע משגרה לחירום, על כן אנחנו עושים הרבה שיתופי פעולה״, חורץ סא״ל גרדוש וממשיך:״ זרוע הים יודעת לעבוד בשילוביות מאוד גבוהה עם חיל האוויר וגם זרוע היבשה. בתרגיל אנחנו פשוט תרגמנו את זה לשיתוף פעולה בינלאומי והבאנו לידי ביטוי מוכנות מאוד גבוהה של הזרוע״.

 

סא״ל רועי גרדוש נכנס לתפקידו כמפקד פלגת 916 לאחרונה, וכבר עמד בראש התרגיל הבינלאומי, והוביל את כל כלי השייט שייצגו את הצי הישראלי בתרגיל. ״החוויה מלווה בתחושת אחריות מאוד גבוהה, בתכלול האירוע ובשמירה על כל החיילים וחיילות שהפליגו יחד איתי, וגם באחריות לייצג את מדינת ישראל ואת זרוע הים הישראלית כלפי חוץ. הקפדתי לשים דגש על יכולות הזרוע, להראות ולהוכיח שאפשר לסמוך עלינו לכל תרחיש״.

לסיכום הוא מוסיף בחיוך:״ המסע מילא אותי בתחושת גאווה ענקית; הרגע בו ראיתי את דגל ישראל מתנופף בנמל קפריסין, ההתרגשות החיילים מהמעמד אליו הגיעו, ההתרשמות של מפקד חיל הים והרמטכ״ל הקפריסאי מנראות הכלים, רוח וגאוות היחידה של החיילים, המודעות הסביבתית שהפגנו וכמובן ההערכות לתרגיל - ללא ספק יזכרו לי לתמיד״.

 

עונות מעבר

loading...