זרוע הסטארט אפ זרוע הסטארט אפ

זרוע הסטארט אפ

עידו ליידנר

במהלך השבוע האחרון, ראשי מדורי האמל"ח החדשים של זרוע הים התאספו במטה הזרוע. המשימה: פיתוח כלי נשק להתמודדות מול אחד האתגרים המורכבים של הזרוע. הצטרפו להצצה למסלול ההכשרה החדש של המוחות מאחורי אמצעי הלחימה של זרוע הים.

בשבוע האחרון, הוכשרה נבחרת ראשי מדורי האמל"ח (אמצעי לחימה) הבאים בזרוע הים. חניכי ההכשרה מגוונים - דרגתם בין טוראי לרב סרן, ועם סיום הכשרתם מיועדים הם להוביל את פיתוח הנשק ברחבי הזרוע.

תפקידו של ראש מדור במחלקת אמל"ח הוא להוביל את משימת פיתוח האמל"ח בהתאם לאתגרי ההווה וברוח טכנולוגית וחדשנית. רמ"ד האמל"ח מנהיג את הפרויקטים של המדור על כל רבדיהם - החל מהחזון הראשוני ועד תכנון תקציב ולוח זמנים.

המבקר במשרדי מחלקת האמל"ח, יכול להבחין כי באותם המסדרונות ממש מתבצעים תהליכי בניין כוח משמעותיים, המכים גלים ברחבי זרוע הים וצה"ל כולו.

על מנת לרכוש את הידע והכישורים להם נדרשים קציני מחלקת האמל"ח, עוברים הרמ"דים הכשרה ייעודית במפקדת זרוע הים. השנה, יעברו הרמ"דים הכשרה בפורמט חדשני שטרם נראה כמותו בזרוע הים - את כיתות הלימוד יחליפו חדרי הדיונים, ואת מחברות ומשימות ההגשה יחליפו קלסרי פיתוח פרויקט וקבוצות חשיבה.
במהלך השבוע האחרון, ראשי מדורי האמל"ח החדשים של זרוע הים התאספו במטה הזרוע. המשימה: פיתוח כלי נשק להתמודדות מול אחד האתגרים המורכבים של הזרוע. הצטרפו להצצה למסלול ההכשרה החדש של המוחות מאחורי אמצעי הלחימה של זרוע הים.

בשונה משנים קודמות, בלב הכשרתם של רמ"די האמל"ח היה השנה ה"האקתון" - תחרות יזמות מרתונית המתפרסת לאורכו של שבוע. במהלך האקתון, התחלקו ראשי המדורים לעתיד לקבוצות וניסו להוביל פריצות טכנולוגיות תוך חשיבה חדשנית משותפת.

כל אחת מארבעת הקבוצות פעלה לאורך שבוע ההכשרה כחברת "סטראט אפ" מדומה, עליה מוטלת המשימה למצוא מענה טכנולוגי לאתגר מולו מתמודדת זרוע הים. השנה, חשבו הרמ"דים על פתרונות לצורך מבצעי אמיתי שנותר עד כה ללא מענה טכנולוגי הולם.

חברות ה"סטארט אפ" אליהן מתחלקים חניכי הפרוייקט הינם לצורך ההכשרה בלבד, אך בתום ההכשרה ייבחר פיתוח מנצח אחד אשר יוצג לבכירי זרוע הים, שיוכלו להעניק לפרויקט זה את האור הירוק והתקציב כדי להוציאו לפועל. "ישנו סיכוי סביר שהתשובה הטכנולוגית לאתגר האסטרטגי המורכב הזה, נמצאה במהלך שבוע ההכשרה", משתף אותי סא"ל ב׳, ראש ענף הגנה ולוחמה אלקטרונית בזרוע הים, ומוביל ההכשרה.

"מסלול ההכשרה החדש אותו עברו השנה רמ"די האמל"ח מאפשר לנו לחבר בין שני עולמות חשובים: הכשרה פרקטית הרלוונטית לתפקיד והתמודדות עם אתגרים טכנולוגיים. להכשרה החדשה ישנה השפעות פדגוגיות וכן השפעות מבצעיות".

הרעיון של אופן ההכשרה החדש עלה מתוך צורך אמיתי מהשטח, "לאחר שהעברנו מספר מסלולי הכשרה בוריאציות שונות, הבנו שהדבר שהיה חסר עד כה בהכשרת קציני האמל"ח היה חשיפת הקצינים לעבודתו היום יומית של קצין האמל"ח ולאורך הרוח שהתפקיד דורש", פורס בפני סא"ל ב׳ "הגענו למסקנה שרק שילוב בין הכשרה עיונית ומעשית לצד דגש על ניהול פרוייקטים מהיר ואפקטיבי, תבטיח שהקצין יצליח לקחת לידיו את המושכות ולהוביל את העשייה הטכנולוגית כבר מהיום הראשון".

ההכשרה החדשה מצטרפת למהפכות קטנות נוספות שעובר עולם האמל"ח. בשיחתנו מצביע סא"ל ב׳ על הטרנספורמציה הטכנולוגית שעובר עולם האמל"ח הזרועי והכלל צה"לי "כיום, בצה"ל ובזרוע הים בפרט, מבינים שהאיומים מולם אנו מתמודדים משתנים ללא הפסק. עלינו לגבש תפיסות צה"ליות משותפות אם ברצוננו לשמור על היתרון היחסי מול אויבינו".

"הטרנפורמציה הזו מתבטאת גם בקורס, שבמתכונתו הנוכחית מלמד את הרמ"ד החדש לפעול במהירות וביעילות הנדרשת בעולם של היום, תוך שימוש בשלל הכלים העומדים לרשותו", מרחיב סא"ל ב׳.

השימוש בצמד המילים "סטארט אפ" לתיאור עולם פיתוח האמל"ח רחוק מלהיות אמירה ריקה, "מעברה של זרוע הים לתפיסת פיתוח אמל"ח מבוססת "סטארט אפ" מעניק לה את האפשרות להיות כוח מוביל בעולם החדשנות הצה"לי", מספר סא"ל ב׳ בגאווה, "כבר היום זרוע הים מביאה פתרונות מבצעיים לאתגרים זרועיים וצה"ליים, והכל במהירות שיא. בזכות החתירה למגע ורוח היזמות שמניעה את האנשים שלנו, זרוע הים קנתה לעצמה שם של פורצת דרך טכנולוגית".

 

בתום השבוע המעמיק והאינטנסיבי, עומד סא"ל ב׳ מול החיילים שאסף בתחילת השבוע מכל קצוות הזרוע, שנהיו בסופו לראשי מדורי אמל"ח מין המנייין. בגאווה רבה הוא מברך את הרמ"דים החדשים, "אתם עתה נכנסים לעולם תוכן חדש המהווה מנוע להתעצמות של זרוע הים ושל צה"ל. החלו בתפקידכם עם ראש חושב, לב פתוח ודחף ללמוד וליצור".

עוד כתבות בנושא

loading...