השותפות עולה שלב השותפות עולה שלב

השותפות עולה שלב

עידו ליידנר

בחוף - ראשי המטה דנים בהתרחבותה של השותפות, בים - שני הציים משתפים פעולה בתרגיל ימי חסר תקדים. כתבנו חזר עם הצצה מיוחדת לתרגיל OSG PASSEX בין זרוע הים לברית נאט"ו

ביום ראשון בשעת בוקר מוקדמת, מתקבלת במרכז ידיעות הקרב של אח"י תרשיש קריאה דחופה לעזרה. על הקשר נמצא מפקד כוח ימי של ברית נאט"ו, שמודיע כי במהלך משימה שגרתית במזרח הים התיכון, נפגעה אחת מספינות הכוח, וכעת הם עומדים מול אירוע רב נפגעים בלב הים.

תוך רגעים בודדים, לוחמי הספינה מאיישים את עמדותיהם לקראת יציאתם לים וכוחות הרפואה שעל הספינה מתכוננים לסייע לכוח שנפגע. ובזאת, תרחיש השיא של תרגיל OSG PASSEX השנתי של זרוע הים וברית נאט"ו יצא לדרך.



זוהי השנה הרביעית בה תרגילOSG PASSEX מתקיים במרחב הימי של מדינת ישראל. התרגיל הוא מהחשובים ביותר שמקיימת זרוע הים ומהווה נקודת ציון חשובה ביחסים בין זרוע הים לברית נאט"ו לצד היותו אלמנט מרכזי בפעילותה של נאט"ו לשמירה על ביטחון הים התיכון במסגרת 'מגן ימי' (OSG)

השנה, סדר הגודל של התרגיל הוכפל. למהלך התרגיל נוספו שני תרגולים משותפים אותם קיימו ספינות טילים ישראליות עם ספינות מכוח נאט"ו. במקביל לנעשה בים, בחוף נערך ביקור נמל היסטורי של ראש מטה הפיקוד הימי של נאט"ו - תת אלוף (**) פרנססקו מילאזו.

 

"השנה, שמנו דגש מיוחד על שיתוף מידע מבצעי בין הכוחות בזמן אמת, ועל שיתוף הפעולה הרפואי בין נאט"ו לבין מקביליהם בישראל", מציין בפני רע"ן מבצעי OSG בפיקוד הימי של נאט"ו, סא"ל אנטוניו מוריניה "ישנה הבנה משותפת באשר לחשיבות שיתוף המידע המבצעי. תקשורת פתוחה ושיתוף חופשי של מידע בין השותפות, מאפשרים תמונה ימית מפורטת ביותר התורמת למאמצים של שני הצדדים"

סא"ל מוריניה חולק איתי את יעדי התרגיל שהציבו לעצמן השותפות, "כמו תרגילי PASSEX אחרים שנאט"ו מקיימת, אנו שואפים להעמיק את שותפות עם זרוע הים, ולהרחיב את מנעד הפעולות המשותפות שביכולתנו. היכולות המשותפות של זרוע הים וכוחות נאט"ו הינן נדבך מרכזי בארגז הכלים של הברית במשימותיה", מסביר סא"ל מוריניה.

"ההגנה על המרחב הימי שונה ממשימות הגנה במרחבים אחרים, ומצריכה שיתוף פעולה בקנה מידה גדול. לכן ברית נאט"ו מקיימת תרגילים כמו זה. אנו פועלים תמיד ליצירת רשת רחבה של שיתופי פעולה בין הכוחות האזוריים".

"השנה, התרחיש שעומד במרכז התרגיל הוא אירוע רב נפגעים על אחת מספינות נאט"ו", מספר קצין הרפואה הראשי של זרוע הים, סא"ל ע׳, "הכוחות המשותפים יתרגלו יחדיו סודר הקרוי בשפת נאט"ו 'תרגולת רפואית שלב 2'; החברת כוחות ימיים רפואיים של זרוע הים לכוחות נאט"ו שנפגעו, לצורך חילוץ הפצועים וטיפול בהם. בחלקו השני של התרגיל, הציים יבצעו תמרון משותף בו יפנו מסוקיה של ספינת הפיקוד פצועים במצב קריטי אל מרכזי טראומה בחופי ישראל".

בחוף - ראשי המטה דנים בהתרחבותה של השותפות, בים - שני הציים משתפים פעולה בתרגיל ימי חסר תקדים. כתבנו חזר עם הצצה מיוחדת לתרגיל OSG PASSEX בין זרוע הים לברית נאט"ו

סא"ל ע׳ מסביר על האתגרים שבהתמודדות עם אירוע רב נפגעים בלב ים "ראשית, ישנו קושי משמעותי בבניית תמונת מצב לאירוע - כמה פצועים יש? מה חומרת פציעתם? האם יש צורך לפנות פצוע אחד או עשרה?" מפרט סא"ל ע׳ ומוסיף, "גם לאחר שמקבלים את תמונת המצב המלאה והוחלט על דרכי טיפול ופינוי, אתה נדרש לקבל החלטות ולתפעל אירוע מורכב ודינמי. אפשרויות הסיוע שעומדות לראשותך מוגבלות ומושפעות מאופי הפגיעה בכלי השייט ובאדם. כל אירוע שונה מקודמו, אך כעת, אנו מתכוננים לכל תרחיש שעשוי לקרות במהלך משימותיה של ברית נאט"ו באגן הים התיכון".

סא"ל ע' שמח בקיום התרגיל ובהזדמנויות האימון הייחודיות שהוא מביא אותו, "בתרגיל ובזמן אמת, אני כאיש רפואה לא מבדיל בין פצוע מכוחות נאט"ו לפצוע מכוחותינו. כאשר ניקרא לפעול יחד עם שותפינו, אנו נתייצב מיד על מנת להבטיח את הסיוע הרפואי המהיר והמקצועי ביותר, ולהיות גורם מחבר בין המימד הרפואי למימד האופרטיבי".

את חשיבות שיתוף הפעולה הרפואי בין זרוע הים לנאט"ו מהדהד גם סא"ל מוריניה שמוסיף, "התרגיל הוא חלק ממאמץ משותף וארוך שנים לביסוס יכולת הסיוע הרפואי הישראלי לכוחותינו, בשעת צורך. הצורך המשותף הוא שהביא ליצירת התרגיל. בכל שנה שאנו מקיימים את התרגיל, היכולות המשותפות באות לידי ביטוי ואין ספק שאנו מוכנים לכל תרחיש אמת".

השנה, מימד חדש שנחשף היום לראשונה, נוסף לתרגיל.

בשנים האחרונות עוברת זרוע הים תהליך הסמכת יכולות מבצעיות הקרוי בקיצור - OCC. התהליך המועבר ומפוקח על ידי ברית נאט"ו, אורך כמספר שנים ומורכב משורה ארוכה של הסמכות עיוניות ובחינות מעשיות. "מטרת ה-OCC הוא להתאים את זרוע הים הישראלית לסטנדרט האופרטיבי של ברית נאט"ו, ולהכשיר אותה לפעולה משותפת חלקה ביום הפקודה", מסביר סא"ל היוט גיום, בכיר בענף קשרי חוץ בפיקוד הימי של נאט"ו.

לדבריו מצטרף סא"ל מוריניה שמרחיב, "כאשר מדינה עוברת בהצלחה את כל שלבי ה-OCC, השותפות בין אותה מדינה לברית נאט"ו עולה שלב והיא הופכת משותפה אזורית של הברית, לשותפה אופרטיבית - שותפה המסוגלת לבצע משימות מבצעיות ביחד עם נאט"ו בהתאם לכוח שהיא בוחרת להקדיש לכך".

"בסיומו של תהליך הOCC, תוסמך אחת מספינות הטילים של זרוע הים הישראלית להשתתפות במבצע 'מגן ימי', וכן למשימות נוספות אליהן תצא הברית בעתיד"

על פי סא"ל מוריניה, לא ירחק היום בו ספינה ישראלית תפליג תחת דגל נאט"ו, "תהליך
ה-OCC שעוברת זרוע הים הישראלית הוא מהיר ויעיל במיוחד. רמת הפעילות הגבוהה של זרוע הים ניכרת, ועד כה, היא עברה כל שלב בהצלחה יתרה. אנו בטוחים כי תהליך ה-OCC הישראלי יהפוך לדוגמה ומופת בקרב מדינות השואפות לעבור תהליך דומה".

כעת, כשקריאת 'גמר תרגיל!' נשמעת בשפות השונות, והכוחות נפרדים לשלום מהשותפים שהכירו, ניתן לראות כיצד פני השותפות הימית כולה, משתקפות מהתרגיל שהתרחש.

"שיתוף הפעולה בין זרוע הים ונאט"ו ממשיך להתעצם. אנו שמחים לארח את תת אלוף פרנצ׳סקו מילאזו, ראש מטה הפיקוד הימי של ברית נאט״ו בצי הישראלי, ולקיים בחופינו את אימון OSG PASSEX המשותף בפעם הרביעית, לו חשיבות אסטרטגית אדירה לזרוע הים ובניין הכוח האזורי." מברך תת אלוף גיא גולדפרב, ראש מספן המטה של זרוע הים "שילוב הכוחות מוכיח לא פעם כי זרוע הים, יחד עם שותפיה, תפעל למניעת טרור במרחב הימי ושמירה על הביטחון באגן הים התיכון. אנו נכונים להיקרא לדגל בכל עת, ולתת מענה שלם לאיומים דרך שותפות עמוקה במטה ובשטח."

"השותפות בין זרוע הים הישראלית לפיקוד הימי של נאט"ו הוא עמוק וחשוב במיוחד", מציין סא"ל גיום, "לישראל ניסיון רחב וייחודי בכל הנוגע לזירה הימית, והתועלת ההדדית שמופקת משותפות זו היא גדולה".

סא"ל מוריניה מצטרף לדברי אמיתו ומחדד "ישראל היא שותפה מצוינת של נאט"ו באגן הים התיכון המזרחי. בכל תרגיל אנו מרגישים שרמת האמון בינינו עולה. אנו מצפים לפעול ולהפליג יחד שוב, וכן לראות את כוחות הים הישראליים מפליגים איתנו במשימה לשמירה על הביטחון הימי באזור".

ההצלחה האמיתית של ביקור הנמל והתרגיל המשותף OSG PASSEX מתומצת היטב בדבריו של ראש מטה הפיקוד הימי של ברית נאט"ו, RAdm. פרנססקו מילאזו "ביקור הנמל סייע לנו בחיזוק השותפות הימית עם זרוע הים הישראלית, תוך מימוש אחת מהמטרות המרכזיות של ה-OSG: בניין כוח משותף. בניין כוח משותף, וליתר דיוק, פיתוח בניין כוח משותף, הוא ציר דו כיווני." אמר RAdm. מילאזו. "הפיקוד הימי של נאט"ו וכוח המשימה של Operation Sea Guardian לומדים רבות מכל אינטראקציה עם זרוע הים הישראלית, וביחד אנו מחפשים אחר אפיקים נוספים לפיתוח יכולות פעולה משותפות על בסיס הניסיון הרחב בשמירה על הביטחון הימי."

השותפות עולה שלב

loading...