נכנסים ברגל ימין - בוגרי קורס 121 מצטרפים לשייטת הצוללות נכנסים ברגל ימין - בוגרי קורס 121 מצטרפים לשייטת הצוללות

נכנסים ברגל ימין - בוגרי קורס 121 מצטרפים לשייטת הצוללות

שקד טוביס

בוגרי קורס 121 עומדים להתחיל בקרוב את שירותם כלוחמים סדירים בשייטת 7. כדי להקל על כניסתם לשייטת, ביררתי עם צוללן מנוסה את כל הפרטים שצריך וחשוב לדעת

השבוע מסיימים את הכשרתם חניכי קורס צוללן מחזור 121. כידוע, כל סיום מביא עמו התחלה חדשה. הבוגרים עתידים להשתלב בצוללות הפועלות כיום בזרוע הים ולהיטמע כחלק אורגני מהצוות. טרם הם מגיעים אל שירותם הסדיר, רצינו לעשות להם ולנו סדר, ולברר לאן הם מגיעים ומה צופנת להם הדרך - בואו וגלו יחד איתי.

 

כמו הרבה אנשי שייטת אחרים, רס"ל י', בוגר קורס צוללן 117, המשרת כיום כסגן ראש צוות במחלקת מהו"ב (מערכת הספק ובקרה) בצוללת אח"י רהב, עבר את גיבוש צוללן והתחיל מסע שלא ידע לאן יגיע בסופו. "אבא שלי ואחי שירתו ביחידות חי"ר וזה מה שהכרתי מהבית - לא ידעתי מה זאת החיה הזאת שנקראת צוללן. הגעתי לקורס, נחשפתי לעולם חדש וישר הרגשתי תחושת שייכות וקשר", משתף רס"ל י'.

בוגרי קורס 121 עומדים להתחיל בקרוב את שירותם כלוחמים סדירים בשייטת 7. כדי להקל על כניסתם לשייטת, ביררתי עם צוללן מנוסה את כל הפרטים שצריך וחשוב לדעת
היום, בהסתכלות אחורה אל תקופת הקורס, הוא נתקף געגועים. "התקופה הזאת הייתה בין המשמעותיות והמפתחות ביותר שחוויתי בחיי. כשאתה חווה אותה היא נראית קשה מאוד, ולעיתים נדמה שהמהמורה הבאה עלולה להפיל אותך, אבל אתה צולח גם אותה בזכות בני המחזור שלך, איתם אתה מבלה שעות על גבי שעות, בלי טלפון ובלי היסח דעת חיצוני. ככה נוצרים הקשרים החזקים והעמוקים ביותר".

 

עם בואכם וכניסתכם לשייטת, אלו כמה דברים שכדאי שתדעו: "ב-7 בבוקר השעון המעורר יצלצל - יום חדש בפתח - יום שברור איך הוא יתחיל, אבל אף אחד לא יודע איך ומתי יסתיים", ממשיך רסל י'. "אז קמתם בבוקר - קצינים, נגדים ומסיימי קורס חדשים כאחד. אתם תעברו 'תדרוך יום', שלאחריו כל מחלקה תלך לבצע את משימותיה". המשימות משתנות ותלויות בצרכי השייטת, כאשר המטרה העיקרית היא לטפל ולהכין את הצוללת לקראת היציאה לים בהמשך השבוע. התהליך דורש תחזוק רציף, אך עם זאת גם התקנת אמצעי לחימה חדשים ושיפור יכולות הצוללת.

 

רס"ל י' מדגיש: "הכלי הזה הוא הבית שלכם וגם כלי הנשק - הכל קורה בו. הטיפול התכוף יוצר קשר וחיבור לצוללת. זהו תהליך חשוב, משום שבסופו של דבר אנחנו מפקידים את חיינו בתוכה. באמצעותה אנחנו מגיעים לעומקים אדירים - מאות מטרים מתחת למים. לכן, כל מכלול קטן כגדול שאנחנו כאנשי הצוות הרכבנו, אמור לדאוג לבטחוננו. לכן, עלינו לשמור על הצוללת כדי שהיא תצליח לשמור עלינו".

 

יתרה מכך, חוסר ודאות הוא מרכיב מרכזי בשירות. לא פעם תוקפצו בשעות לא שעות וברגעים לא רגעים. "אין אחד שאין לו סיפור על איך הוא פספס את הטיסה עם החברה, החתונה של הדוד או הוקפץ באמצע יום ההולדת של אמא - זה תופס אותך בסיטואציות מוזרות, אבל זה היופי בלהיות צוללן - היכולת להגיע מאפס למאה בשניות ספורות, לשנות תודעה, להיות הכי מבצעי שיש", מתאר רס"ל י'.

כשנכנסים לים מתחלקים למשמרות, על פי המחלקות. כל מחלקה בנויה מלוחמים, אנשי קבע וקצינים - זהו יחס הפיקוד בין הקרובים והאישיים ביותר הקיימים בצבא.
"אני נמצא במחלקת מהו"ב אשר אמונה בעיקר על הצד הטכני של הצוללת. אנחנו אחראים שהיא תצליח לעבוד ולהגיע לנקודה הנחוצה - המחלקה שלנו היא הלב הפועם של הצוללת. המי"ק (מרכז ידיעות קרב) לעומת זאת הוא המוח האחראי על הצד הטקטי - יחד הם משלבים ידיים ותורמים למטרה המשותפת שלשמה יצאנו למבצע", מדגיש רס"ל י'.

 

"השירת מורכב ואינטסיבי, אבל עם יד הלב - הוא שווה את זה. אתה תפגוש אנשים מדהימים שיהוו עבורך משענת בכל צעד ושעל. אתה תצחק ולפעמים גם תתמרמר איתם. הם ילמדו אותך שיעורים על עצמך, על רגישות, על לתת בלי לרצות לקחת - ולא משנה על מה תריבו, אתם תשלימו מהר מאוד, כי אתם חיים ביחד באותו המקום".

 

רס"ל י' מעיד על עצמו: "אני מרגיש שהפכתי לאדם נעים יותר, שיכול לחיות עם כל אחד ושנוח לחיות איתו". בשירות אתם תרכשו ערכים ויכולות אשר אותם התחלתם ללמוד כבר בקורס, רק שהפעם בעצימות גבוהה עוד יותר. "להיות צוללן זה לפעול על פי ערכים - תמיד לתת את המקסימום ולעולם לא לעגל פינות, להיות מקצועי, להביא את הנשמה ואת הלב לחברים שלך".

 


גולת הכותרת בשירות, אשר מסתורין מלווה אותה, היא החלק המבצעי. "על החלק הזה נבצר ממני להרחיב", מדגיש רס"ל י'. "אתם תגלו ששותפי הסוד היחידים שלכם הם החברים לצוללת - מלבדם, איש לא ידע מה באמת אתם עושים. עם זאת, הדרג הפיקודי והאזרחים יודעים שאין חלופה לערך המבצעי שאנחנו מביאים". חשוב להדגיש ששייטת 7 זכתה באות הערכה מטעם הרמטכ"ל לשנת 2020, על עשרות מבצעים מסווגים, במרחב מאוים ובחיכוך מעצמתי משתנה.

לסיכום, ביקשתי מרס"ל י' לתת טיפ למסיימים הטריים. "תסתכלו מסביב - האנשים שלצידכם הם אנשים טובים, תמיד יש כתף פנויה שתוכלו להישען עליה. הגדילו ראש ושאלו שאלות, זה המתכון הבטוח שלכם להצלחה".

עוד כתבות בנושא

loading...