תרבות הבטיחות תרבות הבטיחות

תרבות הבטיחות

אגם תותחני

בחודש שעבר ציינו בזרוע את שבוע הבטיחות. שבוע שעלול לגרום לכולנו לפהק, עד הרגע בו אנו נזכרים בחשיבותו – באסונות

"המשימה הקטנה ביותר עלולה להכשיל את המשימה הגדולה ביותר". זה עוד משפט שנדמה כי נלקח מספר המשפטים היפים, אך רע"ן בטיחות בזרוע, אע"צ ר׳, הוגה המשפט, ממהר להסביר: "אם לוחם שבר את הרגל כי ירד מהמיטה בצורה לא נכונה, אז הוא לא יוכל לצאת לקרב. כך המשימה הפשוטה של לרדת מהמיטה פגעה במשימה הגדולה - שמירה על ביטחון המדינה. בשביל לנצח בקרב, אנחנו צריכים לפעול בזהירות גם באימונים, להיות מקצועניים וזהירים בכל משימה, מהפשוטה ביותר ועד הגדולה ביותר".


לפני מספר שנים, זרוע הים דאגה להקפיד ביתר שאת על הבטיחות תוך שילובה בהוראות ביצוע המשימות. על אף ההוראות הללו, ר׳ מדגיש כי הבטיחות מתחילה בערכים, בתרבות.
"קיים הבדל מהותי בין לדעת ללהבין", הוא אומר. זהו ההבדל בין אותו הילד שיודע שאסור לחצות את הכביש באדום לבין המבוגר שמבין בסכנות לצד החצייה, בין אותו הילד שיודע שאסור לגעת בתנור ואותו המבוגר שחווה כוויה. אע"צ ר' משתף שעל מנת שהחיילים ירגישו בחשיבות הבטיחות יש להכניסם לעולם הזה, לשתף אותם, לשמוע מהם ולתת להם להרגיש שהם משפיעים ובעלי אחריות. "כשחייל מרגיש בנוח לומר שהמשימה לא מספיק ברורה לו, לשאול שאלות טרם ביצוע המשימה ולדווח על טעות שעשה, נוצרת תרבות כנה המייצרת סביבה נוחה להעמיד על טעויות במידת הצורך ולעמוד מאחורי הטעויות שביצענו - זה מה שבסופו של דבר מונע תאונות". על אף זאת, הוא מוסיף: "תאונות תמיד קורות ותמיד יקרו. אין לנו אפשרות למנוע תאונות, אבל אנחנו יכולים לצמצם את תדירותן ונזקן".

מטרת שבוע הבטיחות שצוין בחודש שעבר היא העלאת המודעות, יצירת שיח פתוח סביב הנושא, גם בשגרה והקמת מנגנונים קבועים המאפשרים לחיילים להציף מפגעי בטיחות וסכנות. "באמצעות השיח הפתוח אנחנו מאתרים סכנות, מעלים פתרונות וכך תאונות נמנעות", אומר אע"צ ר', ומשתף בבעיות שהוצפו מהשטח וקיבלו פתרונות. "הלוחמים בספינות סיפרו על החלקות במדרגות של הספינה ולכן דאגנו ליצור להן ציפוי מונע החלקה". בעיה נוספת שקיבלה מענה היא שריפות במטבחי הספינות בפלגות הביטחון השוטף. "מבדיקות שערכנו הבנו שמשום שהספינות אינן נמצאות על קרקע יציבה וכלי השיט מטולטל, לשמן בתנורים קל יותר להישפך, לעלות באש וליצור שריפה. לכן החלטנו ליצור מגשי תנור גדולים יותר, שהתזוזה שלהן מינורית כך שכעת השמן בתנור לא זולג מהמגש ומתלקח", הוא מסביר.

למרות שענף בטיחות דואגים להסתובב בכל בסיסי הזרוע, הבסיס תחתיו הענף נמצא הוא בסיס ההדרכה. על הבחירה במיקום מסביר אע"צ ר׳: "חשוב לנו להיות עם החיילים שבהכשרות עוד בתחילת דרכם בזרוע ולהטמיע בהם את תרבות הבטיחות וחשיבותה, כדי שתלווה אותם במשך כל שירותם".

"מרבית התאונות שקורות לחיילי צה״ל מתרחשות מחוץ לכותלי המסגרת הצבאית", מספר ר׳, ומדגיש את הנתון המהותי. "מדובר בתאונות המתרחשות על הכביש, בהיסח הדעת, בזמני עייפות, שיכרון וכדומה. נורא עבור הורה לקבל דפיקה בדלת על הילד שלו שאיבד את חייו על הכביש, ושם אנחנו משקיעים את מרבית העיסוק שלנו".
לשם כך, השבוע התרחש כנס בטיחות בדרכים בבסיס חיפה של הזרוע, בו החיילים עברו סימולציות והתנסו בסימולטורים שנועדו להכין אותם לאתגרי הכביש. "הביטחון של המשרתים הוא הצלחתנו, עבורי זאת לא פחות משליחות", מסכם ר' בחיוך.

עוד כתבות בנושא

loading...