העיניים שמעבר לים העיניים שמעבר לים

העיניים שמעבר לים

נועם אסולין

תפקיד הבק"שית טומן בחובו המון אירועים ופעולות מבצעיות. הבנות שבמערך השליטה הימי פועלות מסביב לשעון על מנת לשמור על הביטחון בגזרת הגבולות הימיים. רב"ט אביגיל צוברי, בק"שית במש"א ארז, מספרת בריאיון מיוחד על השירות המשמעותי ונותנת לנו חשיפה מיוחדת למאחורי הקלעים של מערך השליטה הימית, ולרגע בו איתרה שחיין שעשה את דרכו לחופי ישראל מרצועת עזה

הן נקראות 'העיניים של המדינה בים', ולא בכדי. הן יושבות מול מסכי המחשב, מזהות איומים בכל שעות היממה ובכך, מסכלות חדירות לשטח ישראל על ידי האויב, ומבטיחות ביטחון שוטף ונחת לתושבי המדינה. מדובר בבקריות השליטה הימית שיושבות בבסיסי הזרוע השונים, פרוסות ברחבי המדינה ושומרות על כל מילימטר ממנה, בעזרת המון ריכוז, נחישות ומטרה אחת מול העיניים: להיות אלו שישמרו על השטח הפרוץ ביותר בעולם - הים.

הבק"שיות שיושבות להן בבסיס אשדוד, מחולקות לשני מוצבים: מוצב שליטה אזורי "ארז" שנמצא תחת מוצב שליטה נוסף, מוצב שליטה זירתי אשדוד, שם הן יושבות על השטח הימי הצמוד לרצועת עזה ומדי יום מסכלות ניסיונות חדירה לשטחנו, בין אם הם ממניע עוין ובין אם לצרכים אחרים. רב״ט אביגיל צוברי, בת 20 מתל-אביב, התגייסה בדצמבר 21' לתפקיד בקרית שליטה ימית. לאחר הקורס שעברה שובצה במש"א "ארז". "מההתחלה כיוונתי להגיע לשם", מספרת צוברי. "זאת זירה מבצעית ומעניינת שנותנת תחושת סיפוק עצומה מהעבודה שעושים בה".

תפקיד הבק"שית טומן בחובו המון אירועים ופעולות מבצעיות. הבנות שבמערך השליטה הימי פועלות מסביב לשעון על מנת לשמור על הביטחון בגזרת הגבולות הימיים. רב"ט אביגיל צוברי, בק"שית במש"א ארז, מספרת בריאיון מיוחד על השירות המשמעותי ונותנת לנו חשיפה מיוחדת למאחורי הקלעים של מערך השליטה הימית, ולרגע בו איתרה שחיין שעשה את דרכו לחופי ישראל מרצועת עזה

"בזכות הבק"שיות, הגבולות הימיים בטוחים. אנחנו צופות על כל גורם, זר או מוכר על מנת להיות בטוחות לגמרי שהכול מתנהל כמו שצריך", מציינת רב"ט צוברי וממשיכה: "מערך הבט"ש עובד איתנו הרבה ואנחנו חלק בלתי נפרד מהתפקוד השוטף שלו. אנחנו עומדות מאחורי כל פעולה, העבודה איתם נעשית בשיתוף פעולה יומיומי".

באחת המשמרות שלה, קלטה רב"ט צוברי במסכים גוף זר מתקדם מאזור רצועת עזה לעבר שטח ישראל. "זה קרה באמצע משמרת לילה שעשיתי", היא נזכרת באירוע ומשתפת, "היה חושך ולא הצלחתי להבין בהתחלה מה אני רואה, זה היה נראה כמו חפץ שחור בים אבל החלטתי כן להתעכב עליו ולהבין מה זה בדיוק. ברגע שהבנתי שמדובר בבן אדם, ישר התחלתי לפעול. תוך שניות כל המוצב היה בשקט והמפקדים הגיעו לעמדה שלי להתחיל לתפעל יחד איתי את האירוע. אלו היו רגעים מאוד מלחיצים, אנחנו לא באמת יודעים מה המניעים שלו וכל רגע בסיטואציה הזו הוא קריטי".

תוך רגעים, נשלחו אל השחיין לוחמים ימיים מסנפיר שמשו אותו מן הים ולקחו אותו לתחקור, בסופו התגלה כי מדובר באדם שרצה לחצות את הגבול למטרות עבודה ובזכות רב"ט צוברי, נסיון חדירותו נמנע והגבולות הימיים נשארו בטוחים ומוגנים. "זו תחושת סיפוק גדולה עבורי, בשביל הרגעים האלה אני כאן, כדי לשמור על ביטחון האזרחים", מסכמת את הרגעים שלאחר המקרה.

"התפקיד הוא מאוד משמעותי, וחשוב מאוד לזכור את זה. אנחנו שומרות על חיי האזרחים במדינה וגם על לוחמי הבט"ש הימיים. בתחילת השירות, התגייסתי במחשבה לא טובה על התפקיד, פחדתי מהשיבוץ ולא הבנתי למה שובצתי דווקא אליו, היום אני מבינה שזה תפקיד מאוד חשוב ושזה המקום שמתאים לי".

"זה תפקיד שלמדתי לאהוב, יש אווירה טובה וכיפית אצלנו במש"א והחברות שלי למוצב מדהימות! לא חשבתי שאני אתחבר כל כך לכולן ואני אוהבת אותן, סומכת עליהן ויודעת שיחד אנחנו צוות טוב וזה משהו שהוא מאוד חשוב. התפקיד שלנו הוא חלק מהותי מכל הפעילות המבצעית בזרוע, המון דברים לא יכלו להתקיים בלעדינו וחשוב שאנשים ידעו את זה. אני חושבת שאנחנו עושות עבודה ממש חשובה ואני גאה בה מאוד".

עוד כתבות בנושא

loading...