קפיצה לעתיד קפיצה לעתיד

קפיצה לעתיד

נועם אסולין

ב'מאחורי הקלעים' של עולם הדיגיטליזציה בזרוע הים עומדות מחלקת תקשוב במספן מטה ויחידת מפת"ח במספן הציוד. שתיהן אחראיות על תכנון, פיתוח, יישום ושילוב מערכות עתירות תוכנה, הן עבור החוף והן עבור הים. יחידת מפת"ח משמשת כגוף הטכנולוגי העיקרי של זרוע הים, האחראי על בניית כלל התוכניות הדיגיטליות ומדור DATA, הנמצא תחת ענף לוחמת רשת במחלקת תקשוב, מנתח וחוקר את כל המידע והנתונים השונים המגיעים לזרוע ומעביר אותם הלאה, במטרה לשפר ולייעל את יכולות הזרוע במטה ובשטח.

במשרדי מיקרוסופט הנמצאים בהרצליה, התקבצו בשבוע האחרון נציגים מכלל רחבי זרוע הים ליום התנעת "DS" בזרוע, בראשות רמ״ח תקשוב - אל״ם ר׳, במהלכו הועברו מגוון תכנים והרצאות בנושאי ההתקדמות הטכנולוגית בעולם ובצבא בפרט. בנוסף, הועברו קבוצות חשיבה שמטרתן להציג את הפרויקטים החדשים שהולכים להשתמש ביכולות ה- DATA בזרוע.

לאלו מכם שראשי התיבות בשפת הלעז לא מצלצלים להם מוכר, אל חשש. DS, או בשמו המלא, Data Science הוא תחום העושה סדר בכל הנתונים המתקבלים לאחר מחקר גוף מסוים, שלא קיים שום סיכוי להקיף אותם ללא כלי בינה מלאכותית, ובעצם, הם האחראים על איסוף נתונים וארגונם על מנת שיהיה אפשר לעשות בהם שימוש כדי לזהות מגמות ולפתור בעיות בכל קנה מידה.

הכנס שנערך בראשות רמ"ח תקשוב, אלוף-משנה ר' כלל אנשים מצה״ל הגדול, רחבי הזרוע וכן, אזרחים העובדים בתעשייה הטכנולוגית. "המטרה שלנו היא לחשוף את כל משרתי הזרוע ואת מגוון האנשים שבה לתהליכים הנעשים בתחום התקשוב", הוא מסביר. "אנחנו רוצים שלכל משרת תהיה היכולת להשפיע בגזרתו, וזה אומר שאם יש מישהו מהשטח שיש לו איזושהי דרישה, יוזמה או חשיבה על דרך פעולה מסוימת שבעזרתה נוכל לקדם תהליכים מבצעיים. המטרה שלנו היא לחשוף את כולם ליכולות הללו ושאנשי הזרוע ידעו לאן לפנות בכל הקשור לכך".


"יש לנו אנשים שמתעסקים ב-Data Science ואנשים שמתעסקים בבינה מלאכותית. כך אנו יכולים לקדם תהליכים שהמוח האנושי לא בהכרח מסוגל לעשות לבדו. ככל שיותר אנשים יחשפו לעולם הזה, ככה נוכל לקבל יותר דרישות, תובנות ונתונים ובסופו של דבר נוכל להביא תוצאות יותר טובות והרבה יותר מדויקות ליחידות".
היום, בעידן שבו כל העולם מתנהל וסובב סביב הטכנולוגיה ושירותי הדיגיטל השונים, פועלם של אנשי התקשוב והמחשוב בזרוע חשוב ונצרך, היכולת לעבוד ולהתייעל במקביל חשובה, שכן המטרה המרכזית שלנו כזרוע היא להגיע למקסימום יכולות ותוצאות במינימום זמן.

מהלך סדר היום נקבע תחת הסיסמה "לומדים, חושבים, מיישמים", ולא בכדי. "נכנסנו אל כל תחום הדיגיטל בשנתיים-שלוש האחרונות. אנחנו לומדים אותו ונמשיך ללמוד אותו בכל יום מחדש", אומר אל"ם ר'. "והמטרה המרכזית שלנו היא כאמור לחשוף כמה שיותר אנשים למה שקיים בזרוע, לתת להם לעבד את המידע, כשבמקביל אנחנו גם עושים את החשיבה הזאת. יש לנו את האנשים הייעודיים לזה ואנחנו פועלים מול יחידת מפת"ח על מנת ליישם את זה. כל תהליך הייעול הזה דורש זמן, מחשבה והמון השקעה. אנחנו שואפים להגיע לתוצאות הכי מדויקות שאפשר".

"נכנסנו אל התהליך הזה בצורה מאוד מבוקרת והדרגתית", ממשיך את דבריו אל"ם ר'. "אין לנו כוונה ואנחנו גם לא יכולים לעשות מהפך בן-רגע. מהפך זה תהליך. הזרוע עצמה נמצאת בעיצומו של תהליך מאוד מבוקר שמטרתו להפוך את הזרוע לדיגיטלית. דברים לוקחים זמן וצריך לדייק אותם. צפויות לנו עוד מספר שנים על מנת להגיע למקסום היכולות, אבל כבר עכשיו יש לנו תוצאות שאנחנו כבר מוכיחים אותן בפועל".

מי שאחראי על כל היום הזה הוא רמ"ד דטא, סגן ע'. "היה חשוב לנו לעשות את כל הכנס הזה משום שראינו הרבה מאוד ערך בהכנסת היכולות של Data Science בתוך הכלים שאנחנו משתמשים בהם ביום-יום. אנחנו רוצים לשפר את היכולת והיעילות של הזרוע. הבאנו לפה היום גם אנשים מחוץ לצבא שיראו וידגימו את החשיבות של כל התחום הזה מחוץ לצה"ל. רצינו לקבל מהיום הזה פרספקטיבה יותר רחבה של דברים שעושים כיום ויעשו בעתיד, על מנת להשתפר ולמקסם את היכולות שלנו בזרוע. אנחנו רוצים לחבר את האנשים מבחוץ לפרויקטים בזרוע הים".

"היום, חשוב שאנשי הזרוע יכירו את יכולות ה-Data Science והבינה המלאכותית שברשותנו. העבודה עם כלל אנשי הזרוע וכן עם התעשיות הטכנולוגיות חשובה והכרחית על מנת שנוכל להגיע ליכולות הביצוע הכי גבוהות וטובות שלנו כזרוע, והמון תלוי וטמון בכך".

עוד כתבות בנושא

loading...