הבריאות שלכם - בידיים שלהם הבריאות שלכם - בידיים שלהם

הבריאות שלכם - בידיים שלהם

חן אלבז

הצצה בלעדית אל עולמם של החובשים הקרביים מכלל היחידות הלוחמות של זרוע הים, שסיימו את הקורס הנחשק והצטרפו לשורות צוותי הרפואה החדשים שעל גבי ספינות הזרוע

הם נמצאים על גבי הספינות השונות, מגישים ללא הרף את העזרה הרפואית לכל איש צוות בספינה ועושים זאת לצד מילוי תפקידי לוחמה נוספים בספינות - אלו הם החובשים הימיים.
בראיון מיוחד, סגן לי שוחט, קצינת הדרכה רפואית בזרוע, מספקת לנו הצצה מיוחדת לחשיבות תפקיד החובש הימי.
סגן שוחט החלה את דרכה הצבאית בקורס חובשים. האהבה לתחום הרפואה זרמה בעורקיה החל מגיל צעיר והיא החליטה להמשיך לקורס הקצינים, בסיומו היא עברה השלמת קציני רפואה בבה"ד 10 (בית הספר לרפואה צבאית) ושובצה כקצינת הדרכה רפואית בזרוע הים. כעשרה חודשים שהיא משרתת בתפקידה, והיא האחראית על כשירות החובשים בזרוע והכשרתם לצד פיקוד על החוליה הפיקודית הרפואית של זרוע הים.

"זכיתי להיות בעלת כמה סמכויות בתפקידי הנוכחי, גם כמפקדת חוליה של מדריכי רפואה שאחראים על קורסי חובשים וגם על קורסי יציאה לקצונה. יש הרבה קורסי המשך בחיל הרפואה לצד לא מעט אפשרויות פיתוח בזרוע, ישנם מפקדים העוסקים ברפואה ימית ובכל נושא ההקצאות שיש בבה"ד 10 ובנוסף אני גם אחראית גם על נושא תרומות הדם בזרוע הים", היא מסבירה.

למי שמעוניין להמשיך ולהתמקצע בעולמות הרפואה, הדרך רק מתחילה: ישנו גם את קורס מדריכי הרפואה אליהם יוצאים החובשים שמעוניינים להמשיך ולהתמקצע בתפקיד.
"בנוסף להכשרת החובשים, במשך שלושה חודשים והכשרה בבית ספר לרפואה ימית אני אחראית גם על העברת הכשירות המקצועית לכל החובשים בחיל אימוני הרפואה באמצעות מדריכי החוליה הפיקודית. החובשים עוברים תרגול נרחב במגוון אימונים בכלים השונים ובכל מה שקשור לכשירות המבצעית. ישנה גם מעורבות של פרמדיקים במילואים שאחראים על אימון כוחות רפואה ובנוסף ישנו גם את ההיבט הפיקודי בתפקיד שלי כמפקדת של החוליה שאחראית על כל נושא היציאה לקורס החובשים בזרוע ויציאה לקצונה". היא מספרת.

סגן לי שוחט, קצינת ההדרכה הרפואית
סגן לי שוחט, קצינת ההדרכה הרפואית

תפקיד החובש הימי טומן בחובו לא מעט אתגרים ואחריות גדולה שרובצת על כתפי החובשים שיוצאים לים. הם בעלי הסמכות הרפואית ובזמן אמת הם אלו שיעניקו את הסיוע הרפואי הנחוץ לכל איש צוות שנמצא על גבי הספינה.
"אני חושבת שזו זכות להיות חובש על גבי הכלים השונים בזרוע הים. זה תפקיד שהוא יותר משמעותי מהכל. רוב החובשים שמשרתים על גבי הכלים השונים בחיל הים מתפקדים כסמכות הרפואית הבכירה ביותר. במידה וקורה כל אירוע רפואי בכלי זה לא כמו להיות בשטח רגיל זה להיות בים, ועל כן הם החובשים נדרשים להיות ברמה מקצועית גבוהה מאוד. החובשים בזרוע מתורגלים יותר מבכל מקום אחר, ישנה גם חשיבות עצומה לכשירות ולמוכנות שלהם להעניק סיוע רפואי לכל מי שנחוץ לו" היא מדגישה.

הדרך החדשה שמתחילה
דרכם של החובשים שמסיימים את הקורס הנחשק מתחילה מחדש בכלים בהם הם משובצים. "לאחר סיום הקורס החובלים בכלים השונים חוזרים למגוון הרחב של היחידות מהם הם הגיעו - שייטת 3, שייטת 7 וממשיכים להיות אנשי צוות רפואה לכל דבר על גבי הכלים השונים של הזרוע", מרחיבה סגן שוחט.
קורס חובשים אורך בין 10 ל-11 שבועות, והתכנים הנלמדים בקורס הם מגוונים ונרחבים. החובשים מתמקצעים בעיקר בתכני רפואת שטח, בתפעול רפואי של אירועי רב נפגעים, טיפול בפגיעות שונות, התעסקות ברפואה בשגרה וכמו כן גם רפואה בחירום.
"כל חובש שנמצא על הכלי נמצא בים לבד, בתור הסמכות הרפואית היחידה על הכלי הוא צריך לדעת הרבה מעבר לכל חובש כי גם במקרה חירום הוא יצטרך לתפעל סיטואציה לבד בים. החובשים עושים הרבה מעבר לדרוש ומאוד מסורים לתפקידם, הם מטפלים במסירות בחיילים שאיתם, גם אם זאת לא פציעה טראומה רצינית, קורים הרבה דברים על הכלי ביום שהם מטפלים בהם באופן קבוע. המקצועיות של החובשים היא חשובה מאין כמוה". היא מדגישה.
"מפקד הקורס הוא קצין רפואה בהכשרה שלו והחובשים נמצאים בעיר הבה"דים בסיפוח מלא. אחרי שהם מסיימים את קורס החובשים אני לוקחת חלק בהכשרה שלהם וכמובן שגם במהלך השירות הסדיר אני והמדריכים שלי מלווים אותם באופן קבוע", היא מספרת.
על האהבה לתחום הרפואה היא משתפת: "מאז ומתמיד אהבתי את תחום הרפואה וההתרגשות הכי גדולה עבורי זה לחזות במגוון רחב של אנשים שנמצאים באגף הרפואה בזרוע. זה מאוד מרגש לראות 20 אנשים משלנו שנמצאים ולבושים בלבן, זה תמיד כיף ומרגש לראות את המדים הלבנים שנמצאים על רחבת המסדרים". היא מסכמת.
סגן שוחט משתפת אותי בתחושותיה על התפקיד אותו היא ממלאת. "אני מאוד מאושרת שאני נמצאת בתפקיד הזה ושהגעתי למקום שהוא כמו משפחה. האנשים בזרוע הם מדהימים. הזרוע היא משפחת ענקית ולצד העשייה והמבצעיות שיש בה, אני חושבת שזה מדהים להיות במקום כזה ואני מודה על הזכות שניתנה לי לעשות אותו".

 

החובשיים הימיים החדשים בזרוע הים בטקס סיום הקורס
החובשיים הימיים החדשים בזרוע הים בטקס סיום הקורס

עוד כתבות בנושא

loading...