"בצוללת הכל על סטרואידים" "בצוללת הכל על סטרואידים"

"בצוללת הכל על סטרואידים"

חן אלבז ואגם תותחני

באזרחות רק חולמים להתעסק במערכות הללו, בזמן שבצה"ל נערים בשנות העשרים זוכים לעשות זאת. לקראת סיום קורס צוללן 123, צללנו למאחורי הקלעים של הטכנולוגיה בכלי המלחמה העוצמתי בצה"ל

לוחמי שייטת 7 הם לוחמים חשאיים המשרתים בתוך הצוללת, כלי המלחמה המשוכלל ביותר בצה"ל ובין הכלים העוצמתיים והאסטרטגיים הקיימים ברשותו. הם מבצעים פעולות חשאיות, הרחק מגבולות המדינה, בנתק מוחלט מהעולם החיצון. על הצוללת מערכות חדישות הנדרשות לתפעול מתקדם, ולכן לוחמי השייטת נדרשים ליכולות קוגניטיביות גבוהות להפעלתן.

רס"ל ע', בוגר קורס צוללן מחזור 117, שירת בצוללת אח"י רהב ומשמש כמפקד צוות במגמת מהו"ב (מערכות הספק ובקרה) של מסיימי הקורס הנוכחי, מחזור 123. בריאיון מיוחד לרגל סיום הקורס, הוא חושף עבורנו פיסות מידע על הטכנולוגיה בכלי העוצמתי.

"מערכות הטכנולוגיה בצוללות משתכללות עם הזמן. לפני חמישים שנה, המערכות בצוללת היו שונות לגמרי ובעלות מטרות אחרות. הצוללת היא דינמית, משנה את הייעוד שלה ומאפיינת את עצמה מחדש בהתאם למשימות שמקבלת. עם השנים התווספו מערכות משודרגות יותר עם יכולות רבות יותר, המתאימות עצמן לצורך המבצעי העכשווי ולרוח התקופה. אני יכול להעיד מתקופת שירותי שהצוללת עברה פיתוחים רבים, שאם אחזור שלוש שנים אחורה - הם לא היו קיימים".

כאמור, רס"ל ע' הוא מפקד מגמת מהו"ב (מערכות הספק ובקרה) בשלב "יעודי" בקורס צוללן, השלב בו החניכים מתחלקים למגמות ורוכשים את הידע המקצועי בכל הקשור למחלקה בה ישרתו ולתפקיד אותו ימלאו בצוללת.

"בצוללת שני חלקים מרכזיים: האחד הוא מי"ק (מרכז ידיעות קרב) והשני הוא מרכז טכני, המקום בו שולטים על כל המערכות הטכניות בצוללת: המנוע, ההגאים, הידראוליקה. הכל נמצא שם, מהמערכות השגרתיות לאלו המסובכות ביותר. צוללן במגמת מהו"ב יהיה במרכז הטכני, ומלבד לאחריותו להיות משיט הצוללת, מוטלת עליו אחריות נוספת לשליטה ותפעול כלל מערכות הצוללת, ביניהן גם המערכות הטכנולוגיות. צריך להכיר אותן בעל פה ולדעת לטפל בהן כשתקלות מופיעות", מפרט רס"ל ע'.

"הרבה צוללנים שמסיימים את שירותם מגיעים לעסוק בחברות הייטק ובסטארט-אפים בשל הניסיון הטכנולוגי שרוכשים בצוללת. חבר טוב שהיה איתי בקורס ושירת במגמת סונאר, עוסק היום בסטארט-אפ של מערכות סונאר לזיהוי טביעות של ילדים", הוא מספר. "הרבה צוללנים שסיימו את שירותם, באים עם יתרון מהותי וממירים את עולם התוכן של השירות בצוללת לעולם האזרחי".

רס"ל ע' בעת טקס סיום קורס צוללן אותו הוא עבר
רס"ל ע' בעת טקס סיום קורס צוללן אותו הוא עבר
בסטארט-אפ של מערכות סונאר לזיהוי טביעות של ילדים", הוא מספר. "הרבה צוללנים שסיימו את שירותם, באים עם יתרון מהותי וממירים את עולם התוכן של השירות בצוללת לעולם האזרחי".

"משום שבצוללת, ובצבא בפרט, הכל מרגיש על 'סטרואידים' והעבודה על חשמל בצוללת היא במתח גבוה, באזרחות לוקח שנים ללמוד ולהיות מוסמך לעבוד על מתח שכזה. מהיום הראשון שסיימו את הקורס, הנערים פה מתעסקים בדברים מהותיים, שאנשים באזרחות רק חולמים לעבוד ולהתעסק בהם", אומר רס"ל ע'.

"היופי כשצוללנים מגיעים לעולם האזרחי ולומדים על חשמל הוא שהלמידה היא לא רק בתיאוריה בשבילם. הם מכירים כבר את הפרקטיקה: הרי הם התנסו עם המערכות הללו בשירות, יודעים איך שרטוטים נראים, איך הדברים עובדים ומגיעים עם הבנה מבוססת וטובה מאוד".

"הרבה מהחניכים שנמצאים במגמה הגיעו עם רקע מהבית והרחיבו הנדסת חשמל בתיכון, אבל הדבר לא מחייב. בסופו של דבר מקצוע אפשר לרכוש, לשבת עוד שעה ועוד יום וללמוד, אבל האופי הוא זה שקובע, האם אתה בעל גמישות מנטלית וחריצות", מדגיש רס"ל ע'.

"הלחימה בצוללת היא שונה", מדגיש רס"ל ע'. "אנחנו לא מסתובבים עם נשקים ואקדחים בצוללת, אבל אנחנו אחראים להפעיל את הנשק העצום הזה שנקרא צוללת. זה כלי לחימה חשאי וקטלני", מספר באיפוק, תכונה שלפיו היא נר לרגליו של כל צוללן. "בצוללת לא צריך להיות הבחור שקופץ הכי גבוה. אנחנו מרוחקים מהבית, נמצאים בשטחי אויב, הרחק מגבולות המדינה. אנו צריכים לעיתים תכופות לשמור על דממה מוחלטת, עוברים פעולות מאתגרות ותחושות שקשה להתמודד איתן. המשימות עלולות להתארך ובמשך כל הזמן הזה אנחנו נדרשים לאיפוק וצניעות. גם עם החזרה הביתה אנחנו שומרים על כך כשאנו נמנעים מלשתף את הקרובים במה שעברנו וחווינו".

"בסיומה של השנה וחצי הראשונות שלי כלוחם בצוללת, נכנסתי לשירות הקבע ונפתחה בפניי האפשרות להגיע לבסיס ההדרכה של זרוע הים ולהיות מפקד צוות של צוללנים באחת מן המגמות בקורס. התרגשתי וחשתי זכות גדולה להיות זה שיעניק את הכלים והידע לחניכי המגמה", אומר בחיוך רס"ל ע'.
רגע לפני שמסתיים הראיון, הוא חוזר דווקא להתחלה, לא ההתחלה שלו אלא ההתחלה החדשה של חניכי הקורס, שעכשיו הם בוגריו: "אני מאחל לחיילים שלי המון הצלחה בשירות, ובעיקר שהמשמעות של התפקיד תלווה אותם לאורך כל שירותם הצבאי".


"הרבה מהחניכים שנמצאים במגמה הגיעו עם רקע מהבית והרחיבו הנדסת חשמל בתיכון, אבל הדבר לא מחייב. בסופו של דבר מקצוע אפשר לרכוש, לשבת עוד שעה ועוד יום וללמוד, אבל האופי הוא זה שקובע, האם אתה בעל גמישות מנטלית וחריצות", מדגיש רס"ל ע'.

"הלחימה בצוללת היא שונה", מדגיש רס"ל ע'. "אנחנו לא מסתובבים עם נשקים ואקדחים בצוללת, אבל אנחנו אחראים להפעיל את הנשק העצום הזה שנקרא צוללת. זה כלי לחימה חשאי וקטלני", מספר באיפוק, תכונה שלפיו היא נר לרגליו של כל צוללן. "בצוללת לא צריך להיות הבחור שקופץ הכי גבוה. אנחנו מרוחקים מהבית, נמצאים בשטחי אויב, הרחק מגבולות המדינה. אנו צריכים לעיתים תכופות לשמור על דממה מוחלטת, עוברים פעולות מאתגרות ותחושות שקשה להתמודד איתן. המשימות עלולות להתארך ובמשך כל הזמן הזה אנחנו נדרשים לאיפוק וצניעות. גם עם החזרה הביתה אנחנו שומרים על כך כשאנו נמנעים מלשתף את הקרובים במה שעברנו וחווינו".

"בסיומה של השנה וחצי הראשונות שלי כלוחם בצוללת, נכנסתי לשירות הקבע ונפתחה בפניי האפשרות להגיע לבסיס ההדרכה של זרוע הים ולהיות מפקד צוות של צוללנים באחת מן המגמות בקורס. התרגשתי וחשתי זכות גדולה להיות זה שיעניק את הכלים והידע לחניכי המגמה", אומר בחיוך רס"ל ע'.
רגע לפני שמסתיים הראיון, הוא חוזר דווקא להתחלה, לא ההתחלה שלו אלא ההתחלה החדשה של חניכי הקורס, שעכשיו הם בוגריו: "אני מאחל לחיילים שלי המון הצלחה בשירות, ובעיקר שהמשמעות של התפקיד תלווה אותם לאורך כל שירותם הצבאי".

חניכי קורס צוללן במהלך ההכשרה
חניכי קורס צוללן במהלך ההכשרה

עוד כתבות בנושא

loading...