כשעבר ועתיד נפגשות כשעבר ועתיד נפגשות

כשעבר ועתיד נפגשות

רותם לארי

"מסיימי קורס חובלים יוצאים עם תחושת מסוגלות, כזו שבעזרתה גם אם הם מגיעים לאירוע מורכב בו נדרש להיכנס לפעולה מיידית - הם מסוגלים להנדס לו פתרון"

את דברים אלו מספרת סא"ל א', רע"ן ביטחון מידע בזרוע הים וחובלת כבר 22 שנים. זאת התחושה שליוותה אותה כשצעדה על רחבת המסדרים בטקס סיום קורס חובלים אז, והמשיכה ללוות אותה לאחר מכן כחובלת באח"י חץ, סגנית-מפקד ספינה במהלך מלחמת לבנון השנייה, רמ"ד זירה דרומית בצוק איתן ותפקידים רבים אחרים.

לעומתה, סגן גילי פפרני היא חובלת טרייה, בוגרת מחזור 147 שתצעד עוד החודש על רחבת המסדרים בטקס סיום הקורס ותחשוף את הסיכה הנכספת, כשהיא חולקת את אותה תחושת מסוגלות שנחצבה בדרך ארוכה ועבודה קשה: "עברתי מסלול ארוך - הדרך המפותלת הזו גרמה לי להאמין באמת שאין דבר העומד בפני רצון, התמדה וקצת נחישות".

קורס חובלים מחזור 147
קורס חובלים מחזור 147
(צילום: דובר צה"ל - רותם גור)

הפיקוד הייחודי בים מזמן מגוון התמודדויות: ניתוק מהמשפחה ומהחברים בבית, למידה אינטנסיבית ומתמשכת, דרישה להסתגלות לשינויים ותנאי שטח שאין דומה להם. "אנחנו נמצאות בזרוע שדורשת הרבה מהמפקדים והמפקדות שלה. כצוערת בקורס חובלים מוצב לפנייך סטנדרט גבוה במשך כל שעות היממה, ואת נדרשת לעמוד בו", מדגישות סגן פפרני וסא"ל א' בהסכמה מובהקת.

התווך הימי הוא זירה גיאוגרפית מורכבת שמצריכה אופן חשיבה ייחודי. גם מערכות היחסים בצוות שונות מביבשה: החובלים חיים עם הלוחמים על אותו כלי שיט ונמצאים יחד לתקופות ממושכות בפעילות בים, אופן שירות שכזה דורש תפיסה פיקודית מותאמת. "בעיניי, האידיאל הוא השילוב בין מקצועיות ואנשים", סוברת סגן פפרני. "חובל טוב מבין את הזמן הנכון לפעול באסרטיביות, מתי להציב גבולות לביצוע משימה, ומתי התזמון להכיל, ולתמוך - להכיר את האנשים ממבט בעיניים. אני מאמינה בלתת ללוחמים שלי את ההרגשה שאני רואה אותם, את הפוטנציאל והדרך שהם עוברים. מפקדים מהסוג הזה אלו גם המפקדים שהכי התחברתי אליהם בקורס בתור צוערת, ואני רוצה להנחיל את זה לאנשים שלי - הם יכולים לעשות הרבה ולהגיע רחוק".

סגן גילי פפרני וקורס חובלים 147
סגן גילי פפרני וקורס חובלים 147
(צילום: דוברות זרוע הים)

 סא"ל א' מחדדת: "זו תפיסה פיקודית שדורשת המון דיוק וכוח רצון. התפיסה הזו מוטמעת אצלנו בקורס חובלים וממשיכה איתנו למשך כל השירות - וגם אחריו. כל הפעולות המבצעיות שהזרוע עוסקת בהן מתאפשרות בזכות ההון האנושי המשובח, והוא הראשון בחשיבותו".

ספרו על חוויה ייחודית שעיצבה אתכן בקורס

"בסיום השלב הבסיסי שובצתי באח"י חנית למשך חצי שנה להיות לוחמת לכל דבר ועניין, לעבור הסמכות, לחוות צוות. הגעתי לצוות כלוחמת בתקופה מאוד מבצעית ועמוסה, זכיתי לקבל נקודת מבט מעמיקה יותר להמשך המסלול, שלחלוטין עיצבה את התפיסה הפיקודית שלי. הבנתי אז שאני במקום שאני צריכה להיות בו".

סגן פפרני וחברי קורס חובלים 147
סגן פפרני וחברי קורס חובלים 147
(צילום: דוברות זרוע הים)

 

ערב ה-14 ביולי, 2006: בשעה 20:42 באותו יום, נפגעת אח"י חנית מטיל חוף-ים ששיגר האויב. הטיל פגע במנוף הספינה וגרם למותם של ארבעה חיילים. במהלך השעות הבאות בעוד ספינת הטילים מאבדת את יכולת התמרון שלה, חיילי הצוות שאיישו אותה עשו מאמצים אדירים כדי למנוע את טביעתה. ספינות טילים נוספות שהגיעו לזירה הגנו על אח"י חנית עד שחולצה בבטחה. "אירוע אח"י חנית עיצב אותי לכל השירות", משתפת סא"ל א': "בעיקר כקצינת מודיעין. תמיד צריך להיות רלוונטי ללוחם שנמצא בים, ככה אנחנו מחנכים את האנשים שלנו".

סא"ל א במהלך שירותה
סא"ל א' (קרדיט: ארכיון אישי)

מהו קורס חובלים בעיניכן?

"הקורס הוא פסיק קטן מכל השירות הצבאי שלי, שנה ושמונה חודשים (אורך הקורס דאז) מתוך 22 שנה", משחזרת סא"ל א'. "בקורס קיבלתי את הכלים הטובים ביותר להתמודד עם המורכבויות שניצבתי בפניהן בשירות כחובלת, במגוון תפקידים".

סא"ל א' ובני מחזורה בסיום קורס חובלים 107
סא"ל א' ובני מחזורה בסיום קורס חובלים 107
(צילום: ארכיון אישי)

ממשיכה אותה סגן פפרני: "ברור לי שלא משנה כמה עברתי בקורס, זו רק טעימה לעולם השירות הענק הזה. לאורך הדרך פוגשים בקורס המון התמודדויות. כשאהיה קצינה ומפקדת יהיו לי אתגרים מורכבים אף יותר. חד-משמעית לא הייתי אותה מפקדת ואותו אדם ללא הקורס".

סגן פפרני באח"י תרשיש
סגן פפרני (קרדיט: ארכיון אישי)

 מה המסר שלכן למלש"בים ולחיילים בקורס חובלים?

"תהנו מהדרך. חשוב להוקיר ולהעריך את המסגרת המעצימה הזו, אנחנו זוכים לחוות חוויות מטורפות לאורך הקורס לצד הקושי, ואין מדהים מזה", אומרת סגן פפרני, וסא"ל א' מסכמת: "עברתי המון תפקידים בתוך הזרוע וזכיתי להתפתח במגוון אפיקים. אתן נמדדות בקורס ביכולות הגבוהות שלכן, פתוחים בפניכן מגוון עצום של תחומי עיסוק שונים - מפיקוד על כלי שיט עד תפקידים שאנשים יכולים רק לחלום עליהם. תמשיכו בשירות בזרוע גם אחרי סיום השירות בספינה".

עוד כתבות

loading...