כל הטיפים מהשטח ל"דבורן" המתחיל! כל הטיפים מהשטח ל"דבורן" המתחיל!

כל הטיפים מהשטח ל"דבורן" המתחיל!

רותם לארי

מי משתף פעולה עם כוחות מוסקים? איפה יושבים בעמדות קרב? מתי יורדים לים תוך פחות משתי דקות? – לוחמי פלגות הביטחון השוטף מספרים על העשייה המבצעית ומעניקים לכם את העצות החשובות ביותר (מניסיון!) לשירות מוצלח כ"דבורנים"

 "דברים קורים מהרגע להרגע. פתאום יש הקפצה ורצים לים לתפוס בט"ש, עניין של שתי דקות", משחזר סמל דניאל מלכה, דבורן בפלגה 915 בזירת ים-סוף. זוהי המציאות המבצעית של ה"דבורנים": לוחמי חוד ימיים בפלגות הבט"ש.

פלגות הביטחון השוטף הן יחידות הסיור הימי של זרוע הים, אותן מרכיבות ספינות קטנות ומהירות שנבנו במיוחד להגנה על גבולותיה הימיים של מדינת ישראל. נוסף עליהן, בפלגות ישנה יחידה הקרויה "סנפיר", האמונה על בידוק בטחוני באוניות סחר זרות וכן על אבטחת הגבולות הימיים והנמלים בשגרה ובחירום.
לוחמי היחידה מתחלקים לשלוש פלגות ביטחון שוטף: פלגה 914 בזירה הצפונית; פלגה 915 בזירת ים-סוף; ופלגה 916 בזירה הדרומית, האמונה על רצועת עזה. לוחמי הבט"ש שומרים על הגבול הימי של מדינת ישראל ומונעים מכל איום לחדור ולפגוע בביטחון המדינה ואזרחיה.

פלגה 914 - "ביטחון ליישובי הצפון"
מטרת הפלגה היא למנוע חדירה של ארגוני טרור למרחב הימי של מדינת ישראל, והגנה שוטפת של הגבול הימי הצפוני. הזירה הצפונית מאופיינת בריבוי של גורמים מקומיים המחייבים פעילות דינמית ויצירתית בתדירות גבוהה. הדבורנים פועלים באופן רציף עם כוחות החי"ר בחטמ"ר 300 ועם כוחות חיל האוויר באזור.

משמעת עצמית: "לכל לוחם ימי יש שלב בהכשרה שנקרא הד"ס (הדרכה ספינתית), בו הוא לומד את ההסמכות הנדרשות לתפקיד שלו. לכל הסמכה יש דד-ליין שצריך לעמוד בו. כשמסיימים יום והשעה מאוחרת ואנחנו יודעים שיש לנו עוד משימות ולמידה, נדרש מאיתנו להיות 'על זה' - גם בזמנים לא מוגדרים. גם אם אני כ'טל' צריך לעמוד בקצב, מרגיש כאילו זו משימה של כולם, הלוחמים הוותיקים עוזרים לחדשים במה שצריך. זו מיומנות חשובה לחיים שלומדים בזכות התפקיד".

שיתופי פעולה רב-זרועיים: "בפלגה 914 עושים הרבה שיתופי פעולה עם כוחות חי"ר. אנחנו מגינים על הגזרה הצפונית ביחד. אחד התרחישים שאנחנו מתרגלים במשותף הוא מניעת חדירת גורמים עוינים לחוף, על ידי שימוש בזרקורים, קרני אינפרא אדום ואמצעים מיוחדים שיש לנו ולחי"ר. לוחמי החי"ר מגיעים מעולם תוכן שונה משלנו. אנחנו צריכים להכיר את העשייה שלהם והם את שלנו תוך יצירת שפה משותפת, כדי שהפעילות המבצעית תהיה מוצלחת".

פלגה 915 - "שקט בתווך הימי הדרומי"
לוחמי הפלגה צריכים להיות מוכנים להקפצה בכל רגע נתון, בשל אופייה הגיאוגרפי הייחודי של הזירה המלאה בפעילות אזרחית ותיירותית. ההיערכות המודיעינית והמבצעית והמוכנות התמידית של הפלגה מאפשרים שמירה על חופש השיט של כלים ישראליים. הפלגה משתפת פעולה באופן רציף עם עוצבת אדום, חטמ"ר יואב וכוחות חיל האוויר בזירה.

"תתרגלו לדינמיות": "תלמדו להסתדר עם סיטואציות. דברים קורים מהרגע להרגע. השגרה שלנו משתנה כל הזמן - פתאום יש הקפצה ורצים לים לתפוס בט"ש, זה עניין של שתי דקות. עם הזמן לומדים לעשות את זה טוב יותר, לכל אחד יש את השיטות שלו: השיטה שלי היא ארגון הציוד מראש. כשהדברים שלי מוכנים מראש אני יודע שתוך שנייה אני מוכן להקפצה לים".
שירות משפחתי: "את ספינת ה"דבור" מאכלסים בין 10 ל-12 אנשים והמרחב מצומצם. תלמדו להסתדר בצוות, הכיף הוא שהחברים והצוות שאיתך יודעים עליך הכול: הם איתך ברגעים הקשים והשמחים ביותר. אתם הופכים להיות משפחה, הם יותר מאחים בשבילך".

 

פלגה 916 - "כל הכלים בים"
האחריות על הגנת הגבול הימי הדרומי והעבודה השוטפת מול רצועת עזה, הופכת את פלגה 916 למבצעית במיוחד. לפלגה אתגר מורכב של שמירת האיזון בין השגרה האזרחית לבין שמירה על ביטחון מדינת ישראל. פלגה 916 משתפת פעולה באופן רציף עם כוחות החי"ר באוגדת עזה וכוחות חיל האוויר באזור.

לבשל טוב!: "זו מיומנות שבונה את המקום שלך בספינה. זה הערך המוסף שלך שכובש כל לב, או בטן", הוא מוסיף בחיוך. "אנחנו מכינים את האוכל לעצמנו, אז אם יש לך כישורי בישול יהיו ארוחות טעימות וזה מרים את המורל של כל הצוות".
חוסן מנטלי: "בגזרה שלנו לפעמים מחכים ארבע שעות בעמדות קרב: בלילה, לפנות בוקר, בשמש, עם שכפ"צ וקסדה, עם נשק... זו התמודדות מנטלית שמצריכה סבלנות ולוקח זמן להתרגל אליה. החוסן הזה הוא מיומנות חשובה לשירות בפרט ולחיים ככלל. חשוב מאוד לזכור את המסר שלשמו אנחנו כאן ולדבוק במטרה ובחברים לצוות - ככה צולחים את המשימה".

שלושת הדבורנים, סמל מלכה, רב"ט ברונפמן וסמ"ר ברוכנר, מסכימים על דבר אחד: להיות דבורן זו זכות: "שירות על ספינה זה אירוע יוצא דופן, בודדים האנשים שחווים את החוויה הזו. להיות שבוע בים, לראות את המציאות המבצעית מקרוב ולעשות פעולות שהאזרחים לא ישמעו עליהן - אין שירות ייחודי ומשמעותי מזה".

 

למידע נוסף לחצו כאן, כאן וכאן!

עוד כתבות בנושא

loading...