סיכול צוללים והברחות אמל"ח: זרוע הים וחיל האוויר בשיתוף פעולה ייחודי סיכול צוללים והברחות אמל"ח: זרוע הים וחיל האוויר בשיתוף פעולה ייחודי

סיכול צוללים והברחות אמל"ח: זרוע הים וחיל האוויר בשיתוף פעולה ייחודי

רותם לארי

במלחמה כולנו שמענו על הישגים צבאיים משמעותיים של זרוע הים. אולם לא רבים יודעים על היחידה שאחראית על חלק ניכר מהם, גס"י – גף הסיור הימי של הזרוע, שיושב בבסיס חיל האוויר ומהווה מכפיל כוח לזרוע הים ולחיל האוויר.


"אנחנו פועלים בכל הזירות שיש בהן ים, היינו בכל מקום", מתאר רב-סרן ר', חובל ומפקד גס"י - גף הסיור הימי, את עשיית היחידה שלו במלחמה. זוהי יחידה בזרוע הים שאמונה על בניית תמונה ימית תוך איסוף מודיעין.

הגף הייחודי, שנבנה בשיתוף עם חיל האוויר, יושב תחת טייסת 200, טייסת הכטמ"מים. מטיסי הכטמ"מים אחראים על ניוד הכלי, כשהסיירים הימיים של גס"י מאיישים לצידם את קרון ההפעלה ואחראים על ביצוע המשימה ופענוח תמונת המצב הימית במקביל לגורמים בשטח: שייטת 13, שייטת ספינות הטילים, שייטת הצוללות, כלי הבט״ש וכלל מוצבי השליטה ביחידות השטח ובמפקדת זרוע.

על סיירי גס"י מוטלת האחריות לתכנן את המשימה, לרדת לדקויות ולבצע: "קיימים המון אלמנטים בהחלטות תכנון משימה, לדוגמה טקטיקות גבהי טיסה, כי מכל גובה רואים ומפענחים את השטח אחרת, הגדרת נתוני הכלי בהתאם למטרה ותיאום התוצאות הנדרשות לטכנולוגיה שיש ברשותנו", הוא מסביר.

גס"י במלחמה

״אחת המשימות שלנו היא זיהוי איומים מהים. בזמן מלחמה זו משימה סיזיפית מאוד, ורוב הזמן אתה מחפש ולא מוצא שום דבר. בפעם ההיא שכן מוצאים - מבינים את גודל האירוע״, משתף רס״ן ר׳. ״הסיירים שלנו, לוחמים ימיים בהכשרתם, מבינים ברגע הזה שאופן תגובתם יקבע האם המחבלים האלו יפגעו בכוחותינו או שלא, וכל תפקידם באותן שניות הוא לדאוג לתקוף ולסכל את האיום״.


סיכול הברחת אמל"ח וציוד לעזה היא משימה נוספת של גס"י. הסיירים המיומנים הם חלק ממאמץ סיכול ההברחות בזירה הימית, כשאמצעי המודיעין וכלי התצפית שלהם מגלים את סירות ההברחה ומכווינים את הכוחות לתקיפה.
זוהי הפעם הראשונה שגס"י משתתף במלחמה בתצורתו הנוכחית, כשכליו טסים מסביב לשעון.
היחידה הוקמה בסוף שנות ה-80 עם מטוסי "שחף", מטוסים מאוישים בעלי יכולות איסוף מודיעין מוגבלות. בשנת 2016 החלה לפעול בתצורתה הנוכחית עם כטמ"ם מסוג "שובל" בעל מכ"ם ימי לגילוי וזיהוי מטרות, תצפיות ואמצעים שמגדילים את תוואי השליטה של הגף.

"אנחנו שואפים להגיע ל-100"
"אנחנו לומדים תוך כדי תנועה", מרחיב רס"ן ר'. "המטרה היא שנסתכל פנימה על עצמנו ונדע לשפר את שיטות הפעולה בזמן אמת כדי לספק מענה עוד יותר טוב מרגע לרגע״. מיומנות הלמידה הזו היא גם הסיבה להכשרה הארוכה של סיירי גס"י - כ-9 חודשים.

"בסוף, לסייר בגף יש יכולת להשפיע על תמונת המצב של זרוע הים, וזו משמעות כבדה", מחדד מפקד הגף. "כשאני מדבר עם הסייירים ורואה שהם מוכנים לעשות הכול למען הצלחת המשימה וביטחון המדינה, ושכולם רתומים עם ברק בעיניים, אני מרגיש את המשמעות של העשייה שלנו״, משתף מפקד הגף בגילוי לב.
״נמשיך לשרת במסירות את אזרחי ישראל ולהפעיל את מיטב האמצעים כדי לסכל כל פעולת טרור שתגיע לגזרתנו. כל יחידת שטח צריכה לזכור שבכל זמן יש מעליה כלי של גס"י שמלווה אותה, וכל ספינה בכל מקום תדע שאנחנו שם".

קדריט: עמית אגרונוב, חיל האוויר
קדריט: עמית אגרונוב, חיל האוויר
קרדיט: עמית אגרונוב
קרדיט: עמית אגרונוב
קרדיט:עמית אגרונוב
קרדיט:עמית אגרונוב
התמונות באדיבות עמית אגרונוב ,חיל האוויר

עוד כתבות בנושא

loading...