ים, אוויר, יבשה – ואש ים, אוויר, יבשה – ואש

ים, אוויר, יבשה – ואש

נדב מנלה

עם חזרת הלחימה ברצועת עזה, אנו חושפים את העשייה העצימה של "מרכז האש" של זרוע הים – המקום בו הזרוע מתכננת ותוקפת את האויב מהים, מהאוויר ומהיבשה

מתחת לפני האדמה, במעמקי הבור המבצעי של זרוע הים, נמצא הלב המבצעי הפועם של לחימת הזרוע, המכלול ממנו הכל קורה - "מרכז האש".
זהו חדר רווי מסכים, כל אחד נותן תצפית לנקודה אסטרטגית ברצועה ממנה קיים פוטנציאל לאויב. בזמן אמת אני צופה בחוקרות מודיעין אשר חוקרות את אותה המטרה, מעבירות אותה לתא התקיפה, והינה קציני זרוע הים בשיח מול הספינות בים, חיל האוויר והיבשה, מתכננים וסוגרים מעגל על התקיפה הבאה: סיכול משמעותי והשמדת האויב.
לאחר חקירה ו"הפללה" של המטרה בשיח חוצה זרועות, עוברות כמה דקות וניתנת הפקודה "רשאי". המאמץ המשותף נושא פרי בפיצוץ גדול מחימוש שהגיע מהים, מהאוויר ואפילו מהיבשה. האויב סוכל.

"מרכז האש" של זרוע הים.
"מרכז האש" של זרוע הים.
(צילום: דוברות זרוע הים)

 

ברוכים הבאים ל"מרכז האש" של זרוע הים. מטרת המרכז היא לבצע מגוון פעולות התקפיות על מנת להשיג עליונות ימית, בשיתוף פעולה ובתיאום עם מפקדות שונות בצה"ל.
מה זה עליונות ימית, אתם תוהים? ראשית, צריך להבין שהים הוא זירת פעולה נוספת, גדולה אף יותר מהזירות האחרות, ויש לה חשיבות רבה למדינת ישראל בהיבטים רבים. מהותה של העליונות הימית היא שימור חופש הפעולה של זרוע הים בכל מקום ובכל זמן והגנה על הנכסים האסטרטגיים, זאת תוך מימוש את מטרות המלחמה, שלילת הישגים מהאויב ופגיעה במערכיו.

המרכז הוקם בשנים האחרונות כחלק משינוי תפיסתי בזרוע בהיבט הפעלת הכוח. השינוי התרחש למול ההבנה שמרכז הכובד של האויב עבר מן הים לחוף ולעיתים אף ללב היבשה, גם בזירה הצפונית וגם בזירה בדרומית. כלומר, פעם הקרבות במרחב הימי היו בין ספינות בלב ים, אך כיום האויב פועל ומאיים על התווך הימי גם באמצעות טילים, כלי טיס בלתי מאוישים ואמצעי לחימה נוספים שמקום משכנם ביבשה. "ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה", אומר בנחרצות רב-סרן ד', רמ"ד מטרות דרום בזרוע הים. "המרכז הוקם כאשר הבנו שלא בהכרח נרצה לנטרל איומים ימיים במרחב הימי, אלא לתקוף אותם ביבשה ולמנוע מהם להגיע למרחב הימי מלכתחילה".

סיכול פעיל של הכוח הימי של חמאס על ידי "מרכז האש" הזרועי.
סיכול פעיל של הכוח הימי של חמאס על ידי "מרכז האש" הזרועי.
(צילום: דוברות זרוע הים)

 

סינרגיה אחת

ב"מרכז האש" של הזרוע, שבראשו עומד אל"ם במיל' ש', בוגר מגוון תפקידי אש שגדל בחיל התותחנים, הכוח האנושי הוא רב-זרועי ומשרתיו הם ברובם חיילי מילואים שמגיעים מזרוע הים, חיל האוויר, חיל התותחנים וגופים נוספים העוסקים במקצועות התקיפה והמודיעין. בנוסף, "מרכז האש" הזרועי פועל בשיתוף פעולה הדוק עם פיקוד הדרום, אגף המבצעים, חטיבת התקיפה וחיל האוויר, כדי להצליח לעמוד במשימה וכדי שהפעלת הכוח ההתקפי תתבצע בצורה הטובה ביותר, בזמן הקצר ביותר.
משרתי המרכז יכולים להיות מוקפצים בהתראה של רגע מהחיים השגרתיים שלהם לבור זרוע הים - בכל יום בשנה ובכל שעה ביממה.
במרכז גם יש נציגות מהפרקליטות הצבאית ומשירות הביטחון הכללי, כדי למנוע פגיעה בחפים מפשע. "כולם עובדים פה בסינרגיה אחת כדי לתת את המענה המתאים ביותר והמבצעי ביותר", אומר סגן-אלוף א', רע"ן עליונות ואש בזרוע הים.

פיצוץ כלי שיט במעגנת עזה, בהובלת "מרכז האש" הזרועי.
פיצוץ כלי שיט במעגנת עזה, בהובלת "מרכז האש" הזרועי.
(צילום: דוברות זרוע הים)

 

ועכשיו, כשהבנו את מטרת "מרכז האש" ואת האנשים המאיישים אותו, נסביר על המבנה שלו.
"מרכז האש" מחולק למכלולים שונים, כאשר כל מכלול אמון על חלק אחר במאמץ הפעלת האש הזרועי. מכלול אחד עוסק בתכנון טקטי של מטרות על פי מודיעין, שני אחראי על התאמת החימוש למטרה ומימוש תוכנית התקיפה תוך הפעלת הכוח המתאים ביותר בקצה המבצעי, והשלישי הוא "מכלול הפיקוד והשליטה" שבראשותו עומד מפקד "מרכז האש", אל"ם במיל' ש', ובו מתכללים את כלל מאמצי המרכז ומנהלים אותם.

"מרכז האש" הזרועי הוכיח את עצמו לראשונה לפני כשנתיים וחצי במסגרת מבצע "שומר החומות", אז ניהל תקיפות רבות אשר ביניהן תקיפת כלי צולל בלתי מאויש של הכוח הימי של חמאס עוד בטרם יציאתו לים. באירוע זה, לראשונה בוצעה תקיפה רב-זרועית ביבשה בהובלת "מרכז האש" של זרוע הים.
גם במבצע "מגן וחץ", שהסתיים לפני כחצי שנה, "מרכז האש" השתלב במאמץ ההתקפי הצה"לי נגד הכוח הימי בארגון הטרור "הג'יהאד האסלאמי-הפלסטיני" (גא"פ). במהלך המבצע, כלי שיט של הזרוע תקף מתחם צבאי במרכז רצועת עזה שבו הייתה ממוקמת עמדה בשימוש הכוח הימי של הגא"פ, תוך שיתוף פעולה עם כוחות חיל האוויר וגורמים נוספים.

מאז תחילת המלחמה ב-7.10, "מרכז האש" הזרועי הוביל לתקיפת מאות מטרות מסביב לשעון, במגוון אמצעים ובדרכים יצירתיות: סיכול חוליות מחבלים ובכירים בכוח הימי, השמדת מחסני אמל"ח, אמצעי תצפית, עמדות שיגור, בתים מבצעיים ויעדי טרור נוספים של פיקוד הדרום שעוזרים לנהל את התמרון בצורה המיטבית. במלחמה כמו במלחמה, הכל נעשה במהירות, דינמיות ועצימות מתגברת, ומשרתי "מרכז האש" עושים את המיטב במטרה להשמיד את הכוח הימי של ארגוני הטרור בעזה, לקטוע את האיומים באיבם ולהגן על תושבי מדינת ישראל.

עוד כתבות

loading...