חודש היסטורי בזרוע הים: היחסים עם הצי האמריקאי עולים מדרגה חודש היסטורי בזרוע הים: היחסים עם הצי האמריקאי עולים מדרגה

חודש היסטורי בזרוע הים: היחסים עם הצי האמריקאי עולים מדרגה

אוראל אלחדד

עגינת נושאת מטוסים אמריקאית בארץ בפעם הראשונה מזה 17 שנה מסמלת עליית מדרגה ביחסים בין זרוע הים הישראלית לצי האמריקאי- "הם רואים בנו כפרטנרים"

בסוף השבוע האחרון עגנה בסמוך לנמל חיפה נושאת המטוסים האמריקאית "ג'ורג' ה.וו. בוש" כשעל סיפונה כ- 5,700 אנשי צוות. זו הפעם הראשונה בה נושאת מטוסים אמריקאית עוגנת בחופי ישראל מזה 17 שנה וההתרגשות בשיאה. אתמול נערכה קבלת פנים על סיפון נושאת המטוסים בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון אביגדור ליברמן ובכירים בצה"ל ביניהם מפקד זרוע הים, אלוף אלי שרביט ומפקד בסיס חיפה תא"ל דוד סער סלמה. בקבלת הפנים נכחה גם מפקדת כוחות הצי האמריקאי באירופה ובאפריקה, אדמירל מישל ג' הווארד שהגיעה לארץ במיוחד ונפגשה עם מפקד הזרוע מוקדם יותר אתמול.

ה"ג'ורג' ה.וו. בוש" היא האחרונה מתוך עשר נושאות מטוסים מסדרת "נימיץ" והיא קרויה על שמו של נשיא ארצות הברית לשעבר, ג'ורג' בוש האב. היא נכנסה לשירות בשנת 2009 ונחשבת לאחת מאוניות המלחמה הגדולות ביותר שנבנו אי פעם. אורכה 332 מטרים, רוחבה 77 מטרים ויש בה 20 קומות המאכלסות כ-5,700 חיילים ועשרות כלי טיס שיוצאים לגיחות מבצעיות. שני הכורים הגרעיניים הפועלים בה מאפשרים לה טווח שיוט של כשנתיים לפני שתצטרך לעבור טיפול אחזקה. "נושאת המטוסים הגיעה לארץ בעקבות הפעילות של הצי האמריקאי באזור המזרח התיכון כנגד ארגון הטרור דאעש", ציין ראש ענף תב"ל (תיאום בין לאומי) בזרוע הים, סא"ל אסף בונה. "כחלק מההתקרבות בין הציים הוחלט שנושאת המטוסים תעגון בארץ ושהלוחמים יזכו ליום מנוחה בתאריך מאוד סמלי עבורם (ה-4 ביולי, יום העצמאות של ארה"ב). העגינה היא אירוע יוצא דופן ואתגר לוגיסטי לא פשוט הנובע מגודלו העצום של כלי השיט הזה", הוסיף סא"ל בונה.

 

 

בקבלת הפנים על נושאת המטוסים נכחה גם מפקדת כוחות הצי האמריקאי באירופה ובאפריקה, אדמירל מישל ג' הווארד שהגיעה במיוחד לביקור בארץ. זהו הביקור השני של האדמירלית בארץ השנה כשהראשון התקיים בחודש ינואר. "ביקורה הראשון של האדמירלית בארץ היה חשוב מאוד והוגדר כהצלחה", ציין סא"ל בונה. "במהלך הביקור הושגו מספר הבנות בנושאים מהותיים הנוגעים לשיתוף הפעולה בין הציים ונוצר חיבור חזק בין מפקד הזרוע, אלוף שרביט לאדמירל הווארד, חיבור שהניב ביקור נוסף שלה עם הגעת נושאת המטוסים. כיום ישנה הבנה הדדית בנוגע לחשיבות קשר המתבסס על אמון ודיאלוג, ואנו מברכים על כל התקרבות וחיזוק של שיתוף הפעולה", הדגיש סא"ל בונה.

עגינת נושאת המטוסים מתקיימת בסמיכות לביקורו של מפקד זרוע הים בארה"ב החודש. אלוף שרביט הגיע לביקור כאורחו הרשמי של מפקד חיל הים של ארצות הברית, אדמירל ג'ון ריצ'רדסון. בביקור החשוב נחתם לראשונה הסכם חילופי קאדטים בין קורס חובלים הישראלי לאקדמיה הימית האמריקאית והוענק למפקד זרוע הים לגיון ההצטיינות (Legion of Merit), עיטור צבאי אמריקאי המוענק לאנשי צבא וביטחון על הצטיינות בתפקידם. מדובר באות הערכה שרק 23 ישראלים קיבלו עד כה. "הביקור בארצות הברית היה ביקור מעשיר ומכונן", נזכר מפקד זרוע הים, אלוף אלי שרביט. "הסכם חילופי הקאדטים ישנה את פני הכשרת החובלים. זהו תחילתו של דיאלוג שיוטמע בכל שכבות הפיקוד ויעצים את הקשר בין הציים. אני רואה בביקור בארצות הברית הוכחה נוספת לכך שהצי האמריקאי מכיר בחשיבות הקשר איתנו ורואה בנו צי מנוסה בעל יכולות שאפשר ללמוד מהן", אמר אלוף שרביט.

 

 

נושאת המטוסים צפויה לצאת חזרה לים כבר ביום רביעי. מכאן היא צפויה לשוב ולהשתתף במאמץ הלחימה כנגד ארגון המדינה האסלאמית אך שיתוף הפעולה בין הציים ימשיך להתפתח. "לאור המתיחות באזור ישנה התקרבות בין הציים. אנחנו בני ברית טבעיים וישנם צרכים מבצעיים ומודיעיניים משותפים משמעותיים ביותר בתקופות אלו של התחממות בזירה הים תיכונית", ציין סא"ל בונה. "שיתוף הפעולה בין זרוע הים לצי האמריקאי בא לידי ביטוי בהיבטים מודיעיניים ואופרטיביים ובתרגילים משותפים. בחודשים האחרונים שיתוף הפעולה מעמיק ומתעדכן לפי הצרכים המבצעיים והאתגרים המשתנים".

מפקד זרוע הים, אלוף אלי שרביט, אמר עוד כי "ברמה האזורית, מדינת ישראל היא נכס בהיותה נמל בטוח. כוחות הצי האמריקאי רואים בנו כפרטנרים להתמודדות עם האתגרים המשותפים מולם אנו ניצבים במזרח התיכון. יחד אנו מוצאים פתרונות, חולקים ידע ומצליחים לסייע אחת לשנייה. ישנם תחומים, כדוגמת המודיעין, בהם שיתוף הפעולה בינינו הוא קריטי. הגעת נושאת המטוסים וביקורה השני של אדמירל הווארד מהווים נקודות שיא במערכת היחסים בין הציים. אני סמוך ובטוח שהדיאלוג ימשיך ויתחזק, ויניב הישגים משמעותיים גם בעתיד", סיכם אלוף שרביט.

 

עוד כתבות בנושא

loading...