אמש, הגיע לבסיס חיפה ספינת הטילים אח"י ניצחון מדגם סער 6, ובכך הושלמה הצטרפותם של כל הספינות החדשות לזרוע הים. לרגל האירוע המרגש, צללנו להיסטוריה של שייטת 3 וספינות הטילים המרכיבות אותה
שייטת ספינות הטילים היא כוח לחימה מרכזי בזרוע הים. מאז השקת ספינת הטילים הראשונה, אח"י מבטח, לפני 54 שנה, היא התפתחה והתקדמה במגוון תחומים; מתורת הלחימה הייחודית ועד ספינות הטילים עצמן, שעברו שינויים מהותיים והפכו לכלי לחימה מהמתקדמים ביותר במזרח התיכון.
"לפני עידן ספינות הטילים, צי זרוע הים הישראלית הורכב מאוסף של כלי שיט שונים; משחתות, צוללות וספינות טורפדו, שהיו כלים ישנים ופחות מפותחים ממה שאנחנו רואים היום", מספר תא"ל (מיל') אריה רונה, לשעבר מפקד שייטת 3 וראש מספן מודיעין.
עם התעצמות הזרוע והצורך במילוי משימות מורכבות יותר בכל הזירות, זרוע הים החלה לבסס את כוחה המבצעי באמצעות ספינות הטילים. תחילה עמדו לרשותנו ספינות שהגיעו משרבורג שבצרפת, מסוג סער 1, 2, ו-3", מפרט תא"ל רונה.
"בגלגוליהם המוקדמים, ספינות הטילים היו חמושות בטיל בשם 'גבריאל'. טיל זה פותח בארץ עבור חיל התותחנים ואנחנו עשינו בו שימוש ימי. לאורך השנים, הטיל עבר שיפורים ופיתוחים רבים", הוא משחזר.
״ה'גבריאל' היה בעל טווח קצר יותר מהארטילריה שעמדה לרשות האויב. עקב כך, פיתח תא"ל (מיל') הדר קמחי תורת קרב ייחודית לשייטת 3, תורה שאפשרה לנו לאורך השנים השיגים ונצחנות. דוגמה בולטת לכך היא קרבות הטילים של מלחמת יום הכיפורים בהם ניצחנו באופן מזהיר. עם זאת, בשנת 1973 יצא טיל ה'גבריאל' משימוש ופינה מקום לטילים מתקדמים יותר".
עם השנים, האיומים השתנו ואיתן ספינות הטילים עצמן. "המעבר מספינות שרבורג לספינות מסוג סער 4 וסער 4.5, היווה קפיצת מדרגה משמעותית בעת ההיא", נזכר תא"ל (מיל') חזי משיטה, לשעבר מפקד שייטת 3 וראש מספן מודיעין אף הוא.
"ספינות הטילים החדשות התאפיינו במספר פיתוחים שהעניקו להן יתרונות מבצעיים ברורים. ממדיהן התרחבו והתארכו, כך שיכלו להכיל מספר רב של לוחמים, אמצעי לחימה משוכללים ומערכות שונות. כמו כן, מכלי הדלק הגדולים שלהם אפשרו הפלגות ממושכות ופעילות ימית ארוכה יותר", הוא מוסיף, "בנוסף, הספינות החדשות יכלו לעמוד בפני מצבי ים ומזג אוויר קיצוניים".
"אותם פיתוחים בלתי פוסקים בספינות הטילים ובאמצעים השונים שהותקנו עליהם אפשרו לנו לשמר את העליונות המבצעית שלנו. זרוע הים הפעילה אמצעי לחימה מהיקרים והאיכותיים שקיימים בצה"ל, והצטיידה במערכות ההגנה והתקיפה המתקדמות ביותר, כל זאת על מנת לייצר פגיעות מדויקות וקטלניות במטרותינו. כך זרוע הים מוסיפה לעשות עד היום", מחדד תא"ל משיטה.
ספינות הסער 4 היו בזמנן פורצות דרך ולקחו חלק במבצעים חשובים ביותר. למרות זאת, אתגרי הזירה המשתנים הגבירו את הצורך בספינת טילים מתקדמת אף יותר שתוכל לתת מענה מיטבי לכל תרחיש - לשם כך פותחו ספינות מדגם סער 5.
"הגעת ספינות הסער 5 היוותה מעבר לתפיסת לחימה שונה לחלוטין. מדובר בכלי משמעותית יותר גדול, שכל תכונותיו שונות מהספינות שקדמו לו״, מסביר סא״ל עומרי אברבוי, מפקד ספינת הטילים אח״י אילת.
״ספינה מדגם סער 5 מסוגלת לבצע מספר רב של משימות מורכבות בו זמנית. הסער 5 הינה ספינה ורסטילית, גמישה ובעלת כושר עמידות גבוה. כל היכולות המדהימות הללו מציבות את ספינות הסער 5 בחזית כל משימה זרועית".
"לוחמי ספינות הסער 5 עוברים הכשרה קפדנית מאוד. בשיתוף פעולה נרחב עם כלל ספינות הטילים, אנחנו עובדים מסביב לשעון על מנת לקלוט ולהתמקצע באמצעי לחימה חדישים ותורת לחימה יוצאת דופן", הוא אומר.
כעת, עוצמתה של שייטת ספינות הטילים עולה מדרגה עם הצטרפותן של ארבעת ספינות הסער 6 לשורותיה.
"ספינות המגן נבנו והותאמו במיוחד לצרכי הזרוע", מסביר ראש מנהלת ספינות המגן, סא"ל ג', "בפרק הזמן בו נבנו הספינות בגרמניה, עמלו אנשי הזרוע על פיתוח מערכות לחימה תוצרת כחול-לבן שישרתו את המטרה המבצעית של הגנת המים הכלכליים", הוא מסביר.
לספינות הסער 6 יכולות תשתית, גילוי, בניית תמונה ימית ותכלית הנובעות ממערכות מתקדמות במיוחד שיותקנו עליהן בזמן תהליך המבצוע.
"ממדי הספינה גדולים יותר מכל ספינות הסער הקודמות ואלו מאפשרים יציבות בעת ההפלגה בים וקיבולת גדולה יותר לשאת מערכות טכנולוגיות, אמצעי לחימה, מזון ודלק", מפרט סא"ל ג', "כך מתאפשרת שהייה ארוכה יותר בים של צוות הספינה".
״הספינות הללו הינן שדרוג של הקודמות שלהן בכל ההיבטים. בזכות ההתפתחות הבלתי פוסקת שלנו בספינות הטילים עצמן, באמצעי לחימה ובתורת הלחימה, שייטת 3 תמשיך להגן על הגבולות הימיים של מדינת ישראל ולאפשר עליונות מבצעית בכל הזירות", מסכם סא״ל אברבוי.
עוד כתבות בנושא