חייו של צולל חייו של צולל

חייו של צולל

סא"ל אורון ענבר בסיוע דריה לוסטיגר

במלוא 40 שנה להקמת היחידה למשימות תת מימיות, מפקדה - סא"ל אורון ענבר, משתף אותנו בחוויותיו מהיחידה בטור אישי

החיבור ביני לבין ילת"ם נרקם לפני שנים רבות. השילוב בין עבודה טכנית לצלילה קסם לי מהרגע בו הבנתי שיש יחידה כזו בצה"ל. כיוון שלא יכולתי להתגייס לשורותיה בראשית דרכי, התנדבתי לקורס חובלים למגמת מערכות השטה, ובתום מסלול ההכשרה, שירתתי כקצין מכונה (צ'יף) באח"י עלייה. כמי ששירת על ספינת מנחת, התוודעתי לעבודתם של אנשי הילת"ם יותר מפעם אחת, והכמיהה שלי להצטרף לשורותיהם רק הלכה וגברה.

בסופו של התהליך, הצטרפתי לשורות היחידה והשלמתי את הכשרתי כצולל. בהמשך, מילאתי תפקיד פיקודי ראשון ביחידה כמפל"ג טכני - תפקיד שמתאים מאוד למידותי כקצין מכונה לשעבר. השילוב בין הדרישה למצוינות טכנית לעבודת הצלילה, זה השילוב שנדרש ממני לכל אורך תפקידי, ובפרט בזמן מלחמת לבנון השניה.

אחת המשימות החשובות שמילאה היחידה לאורך השנים היא משימת האיתור של שרידי החלל יקיר נווה ז"ל, טייס שנפל במילוי תפקידו אל מימי הכנרת. ערכנו את איתור שרידיו של חלל צה"ל שמקום קבורתו לא נודע, ובכך סגרנו מעגל שנותר פתוח וסייענו למשפחה בתהליך האבל. מדובר במשימה מקצועית וערכית, שבה נרתמו למאמץ משותף צוללים בחובה, בקבע ובמילואים. דווקא במילוי המשימה הערכית הזאת, ההתעצמות המקצועית שעברה היחידה הייתה בולטת במיוחד. היה לי הכבוד לקחת חלק במשימה הזאת בגוף ראשון, ולבסוף גם לעמוד בטקס סיכום המשימה לצד נציגי המשפחה והמעורבים בהשלמתה.

במלוא 40 שנה להקמת היחידה למשימות תת מימיות, מפקדה - סא"ל אורון ענבר, משתף אותנו בחוויותיו מהיחידה בטור אישי

ילת"ם היא יחידה יוצאת דופן בייעודה - מתן מענה למגוון רחב של משימות בעומק הים, איתור אמצעים ושלייתם מהמים, טיפול בחבלה ימית מעל ומתחת למים, לרבות טיפול במיקוש ימי, זיהוי וסילוק מטענים מסוכנים וכל מה שנידרש אליו.

היחידה משתפת פעולה עם גורמים רבים ובניהם: יהל"ם, חיל האוויר ויחצ"א (יחידת החילוץ וההצלה הארצית), וכן עם משטרת ישראל, יחידת להב"ה של כוחות הכיבוי וההצלה ואף זק"א. כל אלו מעידים על תכונת "התמנוניות" המאפיינת את היחידה - ביצוע של מגוון רחב של משימות בו זמנית, תחת הפעלת אמצעים מגוונים, בתנאים ובסביבה לא שגרתיים.

אך ייחודה של ילת"ם תמון בראש ובראשונה באנשיה, אלו ששירתו בה בעבר ואלו המשרתים היום. אותו מארג אנושי יוצא דופן, הוא שיצר את מורשתה של היחידה והוא אשר מגשים את ייעודה לאורך השנים.

ערכי המקצועיות והרעות עוברים כחוט השני בכל דבר שהיחידה עושה, ואחת הדוגמאות הטובות לכך היא העיסוק במערכות הניטור התת-מיימיות. באותה תקופה, נדרשנו לתת מענה לתהליך קליטת המערכות החדשות - מערכות שנחשבו לבשורה ביכולתינו לבצע את יעודנו. היכולת של אנשי היחידה להעמיק בחומר ולהסתגל לשינויים היא יכולת יוצאת דופן. זה מתבטא בירידה לפרטים הכי קטנים, ויישום הידע המקצועי שצברנו עד כה גם על נסיבות חדשות.

היחידה התאפיינה מאז ועד היום, ביושרה מקצועית בלתי מתפשרת ובדרך הצנעה. קשה לי להצביע על הסיבה אבל כך היה מאז ומעולם. זו עדיין דרכנו, אך בשנים האחרונות אני מזהה יותר נכונות מצדנו לפתוח את היחידה, לחשוף את חולשותינו לצורך תיקון, וכן לבוא ולומר בביטחון מה חסר לנו, ומה יעזור לנו להיות טובים יותר, מדויקים יותר ורלוונטיים לאתגרי ההווה.

אני מאוד גאה במה שהיחידה מייצגת. לצד אותן צניעות ויושרה שציינתי, בולטים ערכי המקצועיות, הדבקות במשימה והחתירה למגע. אנו נמדדים בזמינותנו ובכשירותנו לביצוע המשימות המוטלות עלינו בכל עת, ובתנאים משתנים ומגוונים, כאשר בטיחות אנשינו בחשיבות העליונה. ואכן, מדדים אלו פוגשים אותנו בכל יום כמעט ובשעות מגוונות.

הלוחמות והלוחמים, תומכות ותומכי הלחימה וכל אנשי המערך, מתעוררים ליום מתוכנן אך לא פעם המציאות נטרפת באחת. הצוללים מוצאים עצמם נערכים למשימת חילוץ או לתמיכה בניסוי בזק, החבלנים מוקפצים למשימת סילוק, אנשי הפלגה הטכנית מתרוצצים מאחזקה מתוכננת, להכנת כלי שייט להפעלת פתע של פלגות הים. אלו הם חיינו, ואנחנו אוהבים את השירות בו בחרנו.

ליחידה חזון להתפתחות והתעצמות אשר ייפרס בעשור הקרוב. אנו מבינים שעלינו להישאר רלוונטיים ומותאמים לאיומים, לתנאים ולדרישות המשתנים ללא הרף. אנחנו מודעים היטב לחוזקות וליתרונות שלנו גם ברמה הלאומית, תוך התחשבות בחולשות המוכרות. דרך ההכרה הזו, עלינו להתפתח ולהגביר את תרומתנו לזרוע הים ולצה"ל.

אני מאחל לאנשינו, היום ובעתיד, לשמור על עצמם ועל האופי המיוחד של היחידה, לפעול ברוח היחידה וערכיה, תוך שמירה על המסורת והמורשת של ילת"ם ועל כל הטוב והמיוחד שהיא מייצגת.

צילום: אורן כהן

עוד כתבות בנושא

loading...