מגינים על הציפורים מגינים על הציפורים

מגינים על הציפורים

אגם תותחני

ברוח השנה החדשה מפקדים וחיילים בזירת ים סוף הדרומית ונציגי צבא ההגנה לטבע בנו אתר קינון חדש עבור ציפורים נדירות העוברות בשמי ארצנו

הן דואות בשמיים מכל רחבי העולם באמצעות זוג כנפיים מעופפות - ציפורים נדירות מגיעות לארצנו במטרה לצבור כוחות, לאחר מסע ארוך בו הן זקוקות למנוחה.
ישנה ציפור ייחודית העולה ארצה - "שחפית השונית" שמקננת בעיקר באוקיינוס ההודי ובארץ נצפית לרוב בים סוף. כיאה לעולים חדשים המגיעים ארצה, גם היא ראויה לקבלת פנים ולתחושה שלאחר מסע מפרך הצליחה להגיע לביתה. אך אותה העולה הזעירה נמצאת בסכנה.
"לפני מספר שנים החלה לקנן על מתקני ברזל חמים בלב הים, מול חופיה הדרומיים של אילת", מספר נועם וייס, צפר ומנהל מרכז הצפרות באילת ומסביר על הבעיה החמורה. "מרכז הצפרות באילת ורשות הטבע והגנים אספו אפרוחים של הציפור שנפלו למים בשל הברזל החם עליו בנו את קניהן או בשל הפרעות של סירות דייג וסקרנים נוספים. המרכז והרשות הבחינו בכוויות על כפות רגליהן של הציפורים".
ברוח השנה החדשה מפקדים וחיילים בזירת ים סוף הדרומית ונציגי צבא ההגנה לטבע בנו אתר קינון חדש עבור ציפורים נדירות העוברות בשמי ארצנו
(צילום: עידו שניידרמן)
במסגרת תוכנית לשיפור מצבן של העולות החדשות, מיזם צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם תחת אט"ל, החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ומרכז הצפרות באילת, פנו לבסיס זרוע הים בעיר לסיוע בפתרון הבעיה. רס״ל שי ביטון מפקד המעגן בבסיס מספר, "כוחות זרוע הים אמונים על שמירת המרחב הימי בזירת ים סוף וכפי שאנו שומרים על האזרחים אנו רואים חשיבות עליונה בשמירה על הסביבה עליה אנו מגינים ובה חיים. פארק הצפרות בעיר הגיע אלינו והסביר על חשיבות הנושא, ביחד החלטנו על יעדים לשיפור הקינון בעיר ונרתמנו לפתרון הבעיה - הקמנו בשטח הבסיס אי מלאכותי אותנטי שיהווה מקום מגורים בטוח עבור אותן הציפורים הנדירות המגיעות לארצנו".
באמצעות פיזור חול קרקע על משטח הבטון והנחת צליות קטנטנות, מזח ישן שנהרס בסופה האחרונה הוסב לאי קינון, הצפוי להביא לשיפור חייהן של העולות החדשות ולשפר את הקינון בעיר. הבחירה בשטח נטוש נעשתה מתוך מחשבה לבידוד הציפורים מסכנות.
(צילום: עידו שניידרמן)

כיצד העולות ידעו למצוא את ביתן החדש? "לשם כך התקינו החיילים בובות של ציפור שחפית השונית עשויות פלסטיק אשר הודפסו במדפסת תלת מימד, אותן הכינו מתנדבי מרכז הצפרות באילת", אומר דניאל אפק, רכז מיזם צבא ההגנה לטבע - מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם' ומהחברה להגנת הטבע.

 

(צילום: עידו שניידרמן)

"בתור יליד אילת", רס״ל ביטון מסכם, "שמחתי מאוד מהפניה שהתקבלה ואני גאה שנרתמנו כצבא לפרויקט השומר על הסביבה בעיר ודואג להגנה על החיים בה".


(צילום: עידו שניידרמן) 

 

עוד כתבות בנושא

loading...