מילון השפה הימית מילון השפה הימית

מילון השפה הימית

נועם אסולין

באווירת חגיגות 75 שנות זרוע הים - הכירו את המילון הרשמי שלנו!

לזרוע הים יש שפה ייחודית משלה, בה משתמשים אופן קבוע משרתי הזרוע. מפלאברה ועד בוקרף - כל המילים שאתם חייבים לדעת כדי להיות חלק!

פלאברה
מכירים את הרגעים שנותנים תחושה של אווירה קלילה ומצחיקה? בזרוע הים לרגע הזה יש שם משלו - "פלאברה". פלאברה לקוחה מהשפה הספרדית, ושמשמעותה דיבור סלנגי, חסר משמעות ובעיקרו צחוק והתבדחות. הפלאברה היא מושג ידוע בזרוע שמסמל את האווירה הכיפית והמשפחתית הידועה בבסיסים ובצוותים השונים.

צ'יף
האחראי על כל תחום המכונאות בספינה נקרא צ'יף. תפקידו הוא ניהול העולם הטכני ופיקוד על המכונאים, או במילים אחרות - הפעלת כל המנועים, הגנרטורים וכלל המערכות המבטיחות את תפקוד הספינה.

סיקרטים
למקומות האכסון בספינה יש שם משלהם והוא סיקרטים. מדובר בארונות קטנים הנמצאים בספסלי המטבח של הדבורות ובתוכם מוחבאים מאגרי מזון להפלגות ארוכות כמו קופסאות שימורים, פסטה ואורז המיועדים לאנשי הספינה.

מ"ס
ברגעים בהם הבטן מקרקרת והחשק לאכול גובר, זה הזמן להגיע למ"ס ולהתחיל לבשל. המ"ס הוא המטבח הספינתי, שם מכינים הלוחמים הימיים את הארוחות שלהם במהלך זמן שהותם בספינה. המ"ס הוא גם כינוי לארוחה - ואחת המפורסמות בספינה היא מ"ס יום הולדת, שזוהי ארוחת יומולדת חגיגית אותה נוהגים לציין לכלל הלוחמים שחוגגים בספינה, אווירה משפחתית כבר אמרנו?


פנטרי
כשמכריזים על תורן מטבח בזרוע הים, קוראים לזה פנטרי. החייל שאחראי על הגשת האוכל בספינה במהלך היום, על פי תורנות שנקבעת בין חברי הצוות נקרא פנטרי והוא האחראי על כל ההתנהלות במ"ס באותו היום.

אהה
ואם כבר במזון עסקינן, איך אפשר שלא לדבר על קריאת ה - "אההה"? הצעקה המזוהה בכל ספינה בזרוע מסמלת אווירה חגיגית לקראת ארוחה או שתייה. בעצם, הצהלה המוכרת יכולה להיחשב גם כאיחול בתיאבון וגם בקריאת "לחיים" זרועית, הכל תלוי בסיטואציה בה אתם נמצאים, אבל העיקר שיהיה ב - אהההה!

בוקרף
מכירים את הרגע הזה שמשהו פשוט מרגיש מביך ולא קשור למציאות? גם לסיטואציה הזאת יש מילה בזרוע, הלא היא - בוקרף. כשרוצים להגיד שמשהו מעורר מבוכה או מוזר בצורה כזו או אחרת, קוראים לכך בוקראף. את הסלנג הזה המציאו הצוללנים בשייטת 7, כך שאם אתם משתמשים בו, שימו לב שאתם ליד צוללן כי אחרת, כנראה שהצד השני לא יבין במה מדובר.

פלאט וקילר
לעיתים, כשיוצאים להפלגה הים מעלה בחילות אצל חלק מחברי הצוות ואף מעורר הקאה לחלק מהאנשים. הכינוי לאדם שסובל מהקאות במהלך ההפלגה הוא 'פלאט'. לעומת זאת, מי שנולד עם "קיבה מברזל" מכונה 'קילר'.

זקיפות
כל לוחם ימי בספינה עושה תורנות שמירות על מנת לאבטח את הספינה ולוודא שהכל כשורה בכל שעות פעילותה בים. השמירות בספינה נקראות זקיפות, זאת מאחר שבמהלך כל השמירה על הלוחם להישאר עומד בצורה זקופה, בזמן שעליו לוודא שאף אחד לא מנסה להיכנס אל הספינה ללא אישור.

 

 

 

עוד כתבות בנושא

loading...