מה זה חכ"ש? מה זה חכ"ש?

מה זה חכ"ש?

אגם תותחני

החודש, יצאה דבורה 821 מפלגת הביטחון השוטף 914 לאימון חכ"ש. מה זה בדיוק חכ"ש? מה מתרגלים בו? ולמה חיל האוויר הצטרפו? כל הפרטים בכתבה

"אנחנו נמצאים באזור חיפה, קו רוחב חוף כרמל, שמונה מייל מערבית בעומק הים", אומר בקשר מפקד דבורה 821, סרן איתי קורן, בעוד המסוק מתקרב לכיווננו.

אימון חכ"ש, חילוץ כלי שיט, מתבצע אחת לחצי שנה ומטרתו היא לתרגל חילוץ פצוע מספינת ביטחון שוטף, כאשר אין אפשרות לפנות את הפצוע ליבשה והפינוי נאלץ להתקיים בלב ים ובתנאי חירום מורכבים.

החודש, יצאה דבורה 821 מפלגת הביטחון השוטף 914 לאימון חכ"ש. מה זה בדיוק חכ"ש? מה מתרגלים בו? ולמה חיל האוויר הצטרפו? כל הפרטים בכתבה
(צילום: הלל פרנקו)

"אנחנו בים והם באוויר"
למצוא ספינה באמצע הים גדול הממדים זאת משימה לא פשוטה. "התרגיל יכול להתרחש גם באמצע הלילה, בחושך מוחלט. לא מדובר בספינה אזרחית שבאפשרותה להשתמש באורות ניווט, הספינה שלנו היא מבצעית ובשל כך פעמים רבות אנו עלולים להתמודד מול מצבים, באזורים שונים שאנו חייבים להישאר חשוכים במטרה לא להיחשף", מספר סרן קורן. "כשהמסוק והספינה שומרים על חושך מוחלט, המורכבות להתמצא במרחב גדלה ולכן חשוב שנתרגל תקשורת והכוונת המסוק לספינה גם מצבים מן הסוג הזה".

במהלך האימון מגיע מסוק לנקודה בה הספינה עומדת בלב הים, הוא מתקרב ככל הניתן לספינה כדי שהעברת הפצוע תהיה בטיחותית ויעילה.
להבי המסוק מסתובבים, מים ניתזים לכל עבר. הרעש עצום, הרוחות סוערות ונושפות בעורפנו. בעקבות הגלים, היכולת של הדבורה והמסוק להישאר מסונכרנים אחת עם השני היא מאוד מאתגרת, אך הלוחמים ממשיכים לפעול בקור רוח. "בשל הרוח החזקה מהמסוק, לפני שהוא מגיע אנחנו דואגים לאבטח בדייקנות את כל מה שעלול לעוף מהסיפון ועד ללהבים החדים שלו, להיתקע בהם וליצור נזק. כגון כובעים וחגורות הצלה", מספר סרן קורן, ומוסיף כי ההכנות לתרגיל מתבצעות אף לפני היציאה לים. "לפני שמבצעים את התרגיל בלב הים, אנחנו מתאמנים עליו בחוף. כשאנו קשורים לנמל אנחנו בודקים שכל איש צוות יודע בדיוק מה הוא עושה, כיצד להתעסק על החבלים ובכך מונעים מצבים בהם התרגול עלול להתסבך".

 

(צילום: הלל פרנקו)
בשונה מתרגילים אחרים בזרוע, מטרה מרכזית בתרגיל החכ"ש היא לשמור על קצב פעולה מהיר מאוד של ביצוע התרגיל, אשר לא עולה על חצי שעה. "אף על פי שעד רגע הגעת המסוק, החובש הספינתי מטפל בפצוע תוך תיעוד פעילותיו, הדגש הוא שהמסוק יאתר את הספינה כמה שיותר מהר ויגיש עזרה מיידית, זאת על מנת למנוע מצב של לוחם פצוע לאורך זמן שעלול לעלות בחיים".

המסוק מאתר את דבורה 821 ומוריד חבל מספר פעמים כדי לוודא שהוא במהירות הנכונה, במרחק מספק וביציבות מתאימה, הדרושים לתהליך החילוץ. הלוחמים מכסים את נשקי הספינה על מנת שלא יווצר מצב שהחבל היורד מהמסוק יתקע בהם. בפעם הרביעית להורדת החבל, צוות הספינה מעלה את האלונקה עם הג׳ריקנים והשקים המדמים משקל אדם אל המסוק, שני לוחמים נשארים צמודים לאלונקה עד שקצות אצבעותיהם כבר אינן מגיעות אליה ומוודאים שלא תסתובב ושל"פצוע" לא יקרה נזק במהלך העלאתו למסוק. האימון מסתיים בהצלחה.

(צילום: הלל פרנקו)
"בתרגיל בדקנו את כשירות האמצעים השונים, שיתוף הפעולה ויצירת הקשר עם המסוק תוך שליחת נקודת ציון של הספינה. מדובר בשיתוף פעולה מרכזי ונפוץ בשל הרלוונטיות והחשיבות שלו, הדורש שליטה דקדקנית במסוק, בדבורה ובקשר ביניהם. נוסף על כך, בתרגיל הצלחנו לשפר את מיומנות הצוות", מצהיר סרן קורן.

לא בכדי הם מבצעים את התרגיל בתדירות גבוהה: חשוב שכל דבורן בפלגות הבט"ש ידע כיצד לפעול במצב קריטי כזה, לכשיתרחש.
"הפלגה מוכנה לכל תרחיש אפשרי שעלול לקרות במהלך פעילות מבצעית או שגרתית, ולכן מקפידה לתרגל את לוחמיה בהתמודדת מול מצבי חירום כאלה ואחרים שעלולים לפגוש אותנו במציאות. זאת, על מנת לשמור על המבצעיות והמוכנות התמידית כך שבמידה ונתקל במצבים מן הסוג הזה נדע כיצד לפעול", מסכם סרן קורן.

עוד כתבות בנושא

loading...