למה צבענו את הים בירוק זוהר? למה צבענו את הים בירוק זוהר?

למה צבענו את הים בירוק זוהר?

אגם תותחני

רמז: אם תסתובבו בבסיס זרוע הים באילת, על יד כלי השיט בבסיס תוכלו להבחין במים צלולים ולצפות בדגים מרהיבים ומגוון עצום של בעלי חיים ייחודיים

ביום רביעי האחרון (1.2) בבסיס זרוע הים שבאילת התבצע לראשונה תרגיל למניעת זיהום ימי משותף בזירה עם היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה.

זירת ים-סוף אמונה על שמירת הגבולות הימיים הדרומיים וביטחון תושבי מדינת ישראל. מדובר בזירה ייחודית המאופיינת בפעילות אזרחית ימית רבה, הכוללת: ספורט ימי, תיירות, קיט, צוללנים, שחיינים וטבע מרהיב. שוניות המפרץ הינן שוניות אלמוגים ייחודיות והיחידות בישראל, אשר מהוות בית לעולם מופלא וססגוני של בעלי חיים, אלמוגים, דגים עוד. השמורה הימית באילת הינה אחת מהשמורות היפות בעולם.

במקרה של זיהום ימי, קיים פוטנציאל לפגיעה במערכת הימית האקולוגית במרחב: דגים, שוניות ואלמוגים, ובמעגל רחב יותר גם בציפורים, בחקלאות הימית, בנופש ועוד. על כן, מפרץ אילת מוגדר ברמת הרגישות הגדולה ביותר לאירועי זיהום ים. כמו כן, 80 אחוז ממי השתייה של תושבי העיר אלו מים מוטפלים ממי הזירה.

רמז: אם תסתובבו בבסיס זרוע הים באילת, על יד כלי השיט בבסיס תוכלו להבחין במים צלולים ולצפות בדגים מרהיבים ומגוון עצום של בעלי חיים ייחודיים
(צילום: שליו תיבי)

כוחות פלגת הביטחון השוטף 915 אמונים על שמירת המרחב הימי של זירת ים-סוף, לדוגמה על ידי מניעת חציית גבולות המרחב הימי לתוך ומחוץ לגבולות הימיים של מדינת ישראל והמדינות השכנות. הלוחמים הימיים פועלים 24/7 - לילות כימים, חגים ושבתות, ובמצבי ים משתנים - על מנת לשמור על ביטחון תושבי מדינת ישראל.
בפלגה 915 קיים מעגן גוררות החיוני ביותר לשמירה על הרציפות התפקודית לפעילות הזירה - בלא מעגן הגוררות, כלי השיט יהיו מוגבלים ביציאה למשימות השונות. בנוסף על נחיצותו בהיבט המבצעי, מעגן הגוררות אמון על תחום איכות הסביבה בזירה.

התרגיל הייחודי התקיים במסגרת שיתוף הפעולה בין היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית של המשרד להגנת הסביבה וזירת ים-סוף, כחלק מתוכנית העבודה, במטרה להביא ללמידה הדדית וחיזוק הכשירות והשותפות.
במהלך התרגיל, חיילי ומפקד מעגן הגוררות הגיעו למפגש למידה והעמקה על אמצעי היחידה, אשר הובל על ידי ראש 'היחידה למניעת זיהום ים' באילת', אלי ורבורג. לאחר מכן, עובדי היחידה וחיילי מעגן הגוררות יצאו לים על גבי סירת גומי וגוררת של זרוע הים ו'סביבה 3' (דגם הספינה) של היחידה למניעת זיהום ים, ותרגלו התמודדות מול אירוע זיהומי בים הנגרם משמן שדלף כתוצאה מתקלה בכלי שיט.
הכוחות פרסו יחדיו חסמים, השתמשו במשאבות ייחודיות, שאבו את הנוזל הירוק למכלים ופינו אותו לחוף במכלי אגירה. מדובר בתרגיל כחלק מתוכנית עבודה סדורה בזירה, יחד עם המשרד להגנת הסביבה בנושא טיפול באירועי זיהום ים.

 

(צילום: שליו תיבי)
מפקד המעגן, רס"ל שי ביטון, אשר אמון גם על שמירת איכות הסביבה הימית, יצא לקורס IMO מתוך יוזמה של הזירה. מדובר בקורס אותו העבירה 'היחידה הארצית להגנת הסיבה הימית', במסגרתו רכשה זרוע הים כלים ייחודיים על מנת לחזק את מקצועיותה וכשירותה בתחום השמירה על הסביבה ומניעת זיהום ים, אשר בכולם נעשה שימוש בתרגיל.

"זירת אילת היא שמורת טבע שאם לא יגינו עליה היא פשוט תהרס. פוקדים אותה מכולות וסוחרות שבמידה ובאחת מהן תהיה דליפה מזהמת, המגוון הימי הייחודי של העיר עלול להיפגע", אומר רס״ל ביטון. "חשוב לי להסביר לחיילים במעגן כמה הסביבה פה ייחודית. קשה להעביר את החשיבות של הנושא במילים, ולכן לקחתי השנה את הצוות למצפה התת-ימי כדי שיחשפו לנכס הימי המרהיב שבעיר".

(צילום: שליו תיבי)

זאת אינה הפעילות הראשונה של מעגן הבסיס בשמירה על איכות הסביבה. משרתי הזירה יחד עם ארגון 'צבא ההגנה לטבע' הובילו מספר פרויקטים, אשר ביניהם: בניית אתר קינון לשחפיות השונית במרחב בסיס זירת ים-סוף, ופרויקט נוסף של פינוי אלמוגים מגדר הקרבה בבסיס הקרסה לאחר סופה שפקדה את העיר לפני כשנתיים במטרה להציל את חיי האלמוגים והדגים אשר היוותה עבורם בית גידול והעתיקו את בתיהם לקרקעית הים במפרץ אילת.
"אני מאוד אוהב את אילת. גדלתי בעיר הזאת, אני רואה שליחות גדולה בשמירה על איכות הסביבה בה", מסכם מפקד המעגן, רס"ל שי ביטון. "אני שמח על שיתופי הפעולה למען השמירה על איכות הסביבה, וגאה לראות היום את הצוות מעשיר את הידע ופועל לשמירה על איכות הסביבה בעיר".

 

(צילום: שליו תיבי)
מדברי מפקד הזירה, סא"ל שי חודרה:
"כוחות הביטחון השוטף של זירת ים סוף מפלגה 915 אמונים על שמירת ביטחונם של תושבי מדינת ישראל מהזירה הדרומית. השמירה על איכות הסביבה הינה בעלת ערך, וכפי שאנו אמונים על שמירת הביטחון במרחב, כך חשובה לנו השמירה על איכותו. היום בוצע לראשונה תרגיל בזירת ים-סוף בו השתתפו משרתי מעגן הגוררות מפלגה 915 יחד עם עובדי 'היחידה למניעת זיהום ים'. התרגיל מהווה נדבך נוסף בחיזוק שיתוף הפעולה, המקצועיות ואחדות המשימה לשמירה על מרחב ימי נקי".

עוד כתבות בנושא

loading...