ימים כלילות ולילות כימים ימים כלילות ולילות כימים

ימים כלילות ולילות כימים

אגם תותחני

באמצע הלילה, כארבעה חודשים בלבד לאחר גיוסם וללא התראה מוקדמת, חניכי קורס צוללן הוזנקו בחודש שעבר ל'סדרת ים' שאורכה כשבועיים. הינה מה שהיה שם

זהו לא סוד ששייטת הצוללות היא שייטת הסודות - יחידת לוחמה עילית, המהווה כלי אסטרטגי חסר תחליף לביטחון המדינה. פעילות שייטת הצוללות חשאית ומסתכמת באלפי שעות ים בשנה - כאשר רובן מבצעיות וחוצות גבולות. יתרונה המובהק של השייטת הוא בחשאיותה בעצם היותה "רואה ואינה נראית". כדי לשמר על עובדה זאת, נשענת השייטת על כוח-אדם איכותי המוכשר בצורה מקצועית, ערכית ומבצעית המאפשר להפעיל את הצוללת לכלל המשימות להן נדרשת.

הצוללנים עוברים הכשרה שאורכה שנה וחודשיים, ורק כמחצית ממתחילי הקורס זוכים לסיים אותו. "ההכשרה ארוכה וקפדנית, ולאורך כל שלביה החניכים מתמודדים תחת עומס פיזי ומנטלי גבוה. היא מנחילה בחניכים את יכולות הצוללן", אומר רס"ן ס', מפקד ביה"ס צוללן.

 

כחלק מהקורס, עוברים החניכים 'סדרת-ים' אינטנסיבית המהווה אירוע מרכזי בהכשרה שמטרתה העיקרית היא לדמות ולהכשיר אותם לחיים בצוללת. הסדרה מתרחשת במוצב צביה שנמצא בזירת ים-סוף, ומועברת על ידי מילואימניקים ששירתו כלוחמים בשייטת הצוללות המצטרפים לצוות הפיקוד. "המילואימניקים המעבירים את הסדרה הם בעלי ניסיון רב שנים ומעבירים את הידע הנרחב שלהם לחניכי הקורס", מוסיף רס"ן ס'. "מדובר באירוע מרכזי בשלב הראשון של הכשרת צוללן. מטרות הסדרה היא להפגיש את החניכים מול מצבי קיצון במטרה לבחון את כושר ההתמודדות שלהם, ולהנחיל בהם תכונות אופי של צוללן - משמעת עצמית גבוהה, מצוינות ועבודת צוות, בנוסף לידע רב במקצוע הימאות בתווך התת-מימי".

(צילום: מרים הלוי)

במשך כשבועיים, הלילות הופכים לימים והחניכים נדחקים לקצה גבול היכולת שלהם. הסדרה הופכת את סדר יום החניכים כך שמלבד שעות השינה המוגבלות, הם ישנים ביום ופועלים בלילה. חוסר המודעות שולט והקושי הפיזי והמנטלי מתגבר. לאורך הסדרה, עוברים החניכים מסעות, חתירות בסירות גומי, מוסמכים כמפעילי סירות גומי ועוברים התנסויות בדימוי פעילות מבצעית, בהן מקבלים הנחיות ומצטרפים לתכנון וביצוע מבצע. בסופה של הסדרה מתקיימים כלל התרגילים והמסעות המסכמים, אשר ביניהם מסע אינטנסיבי המתרחש על הרי אילת.

(צילום: מרים הלוי)

"הצלחת החניכים במשימות הסדרה תלויה בגורם מרכזי - יכולתם לעבוד בצוות. בצוללת, הצלחת המשימה תלויה בצוות כולו, ולכן צוללן נדרש להיות איש צוות ברמה הגבוהה ביותר. זה בדיוק המרכיב שאנו בוחנים אצל החניכים ומפתחים בהם במהלך ההכשרה", מסכם רס"ן ס'.

(צילום: מרים הלוי)

עוד כתבות בנושא

loading...