פורצות גבולות פורצות גבולות

פורצות גבולות

אגם תותחני

לרגל יום האישה אספנו לכן מקבץ סיפורים של נשים חלוצות ומעוררות השראה מזרוע הים

לפעמים אנחנו מדמיינים מכשול, רואים אותו, חשים אותו, מרגישים שהוא נוכח בנו ומוביל אותנו - גם כשהוא לא באמת נמצא שם. הפחדים שלנו, הזיכרונות, החששות והחולשות - הם המכשולים שלנו. יש שיסתכלו על המכשול ויראו בו אתגר. הנשים שנדבר עליהם ידלגו, יקפצו, יפצעו, עד שיעברו. והן - הן עברו.
היום בזרוע הים ניתן למצוא נשים מפקדות על כלי שיט בפלגות הבט"ש, לוחמות ביחידת סנפיר, צוללות בילת"ם, לוחמות ימיות המשרתות על ספינות הטילים, נמצאות בתפקידי מודיעין וטכנולוגיה, פיתוח וכוח-אדם. אך בעבר לא היה כך הדבר. חזרנו לכל הנשים מזרוע הים שניפצו את תקרת הזכוכיתת וסללו לעצמן את הדרך כאשר איישו לראשונה תפקידים בצה"ל - ועשו היסטוריה.


אל"ם במיל' ע'- הקצינה הראשונה שהועלתה לדרגת אל"ם בזרוע
 
אל"ם ע' התגייסה בשנת 1986 למספן המודיעין בזרוע, שם מילאה מספר רב של תפקידים, כאשר פעמים רבות הייתה לקצינה הראשונה שאיישה את התפקיד.
התמודדה יחד עם 28 גברים נוספים על תפקיד ראש מחלקת מודיעין, תפקיד מבצעי, תובעני ומהיוקרתיים בזרוע. אל"ם ע' נבחרה לתפקיד והייתה לאישה הראשונה שמילאה אותו ולאישה הראשונה מהזרוע שהועלתה לדרגת אל"ם.

סרן במיל' אורה פלד נקש - החובלת הראשונה
קורס חובלים הוא בין הקורסים היוקרתיים בצה"ל. כיום, בוגרות קורס חובלים אינן דבר חריג, אך בעבר זאת לא הייתה הנורמה והקורס לא היה פתוח בעבור נשים. הראשונה שסיימה את הקורס וסללה עבור רבות אחרות את הדרך, הייתה אורה פלד נקש.
לפני גיוסה אורה ביקשה להתמיין לקורס חובלים - ונתקלה בסירוב. כמה חודשים לאחר מכן, התפקיד נפתח לנשים ופלד-נקש קיבלה שיחת טלפון בה זומנה לגיבוש.
בשנת 1998 הגיעה נקש לגיבוש חובלות הראשון בתולדות צה״ל, צלחה אותו והתגייסה יחד עם ארבע נשים נוספות בלבד. נקש הייתה היחידה מביניהן והראשונה אשר צלחה את הקורס וזכתה בתואר הנחשק - חובלת.

צילום: אלכס קולומויסקי

תא"ל במיל' מיכל תשובה - האישה הראשונה כיהנה בתפקיד ראש מספן בזרוע והייתה ראש מספן כוח-אדם
בשנת 1990 מיכל תשובה התגייסה לזרוע הים ושירתה במספר תפקידי כוח-אדם.
בשנת 2010 הייתה לאישה הראשונה בתפקיד סגנית ראש מספן כוח-אדם בזרוע, ושנה לאחר מכן הועלתה לדרגת אל"ם והייתה לאישה הראשונה שמונתה לתפקיד ראש מספן, שקודמה לראש מספן כוח-אדם.
לאחר מכן מונתה תשובה לראש מחלקת הסגל בצה"ל והועלתה לדרגת תא"ל. כמו כן, את תפקיד ראש מספן כוח-אדם ממלאה היום אל"ם שירי בן שיטרית, האישה השנייה המאיישת תפקיד ראש מספן בזרוע.

סרן אור כהן - המפקדת הראשונה על כלי שיט קרבי
מתוך 11 נשים שהתחילו את קורס החובלים בו השתתפה סרן כהן סיימו רק שלוש.
בשנת 2015 במקביל לכהונת מיכל תשובה כראש מספן כ"א, נבחרה סרן אור כהן להיות המפקדת הראשונה על כלי ביטחון שוטף מסוג 'דבורה', בסיום קורס פי"ם, פיקוד ימי מתקדם. סרן כהן הוכיחה את עצמה בתפקידה וכך סללה את הדרך לנשים נוספות בזרוע.

סרן נועם כלף וסרן נועה חן, הצ'יפיות הראשונות
בקורס חובלים מחזור 144 סיימו 36 חובלות וחובלים, מתוכם סיימו תשע נשים - שיעור החובלות הגבוה ביותר בכל הזמנים בקורס העומד על 25%. בין המסיימות אשר עשו היסטוריה, היו שתי חובלות ראשונות במגמת מכונה (צ'יפיות).
נועה ונועם היו הראשונות ששירתו במחלקת מכונה. לפניהן לא היו נשים במחלקה, לא בתור קצינות וגם לא כלוחמות בשירות החובה.
"מגמת מכונה עוסקת המון ביכולת טכנית", סגן כלף מספרת. "הלימודים והעיסוקים של מגמת המכונה מרגישים לי טבעיים, אני לא מרגישה מוזר או נתקלת בקשיים מיוחדים. אני מרגישה שאני מביאה את עצמי לידי ביטוי במגמת מכונה. מדובר במגמה מאוד פיזית, ואני מצליחה לגשת אליה בדרך קצת אחרת - ממקום של יצירתיות והרבה מחשבה בפתרון תקלות".

סא״ל במיל׳ ע׳ - החובלת הראשונה שסיימה במגמת אלקטרוניקה:

בשנת 2005 סיימה סא״ל במיל׳ ע׳, שהפכה לחובלת הראשונה שהוכשרה לתפקיד קצינת אלקטרוניקה. סא״ל במיל׳ ע׳ הייתה הראשונה ששירתה במחלקת אלקטרוניקה של ספינת טילים ישראלית. על שירותה המבצעי בשייטת 3 קיבלה אות הצטיינות מידי מפקד השייטת, אל״מ דני מעוז, ובכך הפכה גם לחובלת הראשונה שמקבלת אות הצטיינות מבצעי.

עוד כתבות בנושא

loading...