זרוע ירוקה זרוע ירוקה

זרוע ירוקה

נדב מנלה

לכבוד 'יום כדור הארץ' המצוין היום ברחבי העולם, אספנו לכם את מיטב הדוגמאות לשמירה על הסביבה בזרוע הים שקרו בשנים האחרונות

אתר קינון לציפורים נדירות בזירת ים-סוף
לפני כחמישה חודשים, הוקם בזירת ים-סוף אתר קינון מלאכותי ייעודי לציפורים מסוג "שחפית השונית", העוצרות באילת כדי לנוח במהלך מסען לאוקיינוס ההודי. "לפני מספר שנים החלו שחפיות השונית לקנן על מתקני ברזל חמים בלב הים, מול חופיה הדרומיים של אילת", מספר נועם וייס, צפר ומנהל מרכז הצפרות באילת. "מרכז הצפרות באילת ורשות הטבע והגנים אספו אפרוחים של הציפור שנפלו למים בשל הברזל החם עליו בנו את קניהן, או בשל הפרעות של סירות דייג וסקרנים נוספים. המרכז והרשות הבחינו בכוויות על כפות רגליהן של הציפורים".
במסגרת מיזם "צבא ההגנה לטבע" תחת אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, בו מפקדים לוקחים אחריות על סביבתם, פנו החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים ומרכז הצפרות באילת, לבסיס זרוע הים באילת לסיוע בפתרון הבעיה.
רב-סמל שי ביטון, מפקד מעגן הגוררות בבסיס, מספר: "כוחות זרוע הים אמונים על שמירת המרחב הימי בזירת ים-סוף. כפי שאנו שומרים על האזרחים, אנו רואים חשיבות עליונה בשמירה על הסביבה עליה אנו מגינים ובה אנו חיים. פארק הצפרות בעיר הגיע אלינו והסביר על חשיבות הנושא, וביחד החלטנו על יעדים לשיפור הקינון בעיר ונרתמנו לפתרון הבעיה. הקמנו בשטח הבסיס אי קינון מלאכותי ואותנטי שיהווה מקום מגורים בטוח עבור הציפורים הנדירות החולפות בשמי ארצנו".
אתר הקינון הייחודי שהוקם בזירת ים-סוף.
אתר הקינון הייחודי שהוקם בזירת ים-סוף.
(צילום: דוברות זרוע הים)
מצילים את הצבים
לוחמי הזרוע בפלגות הביטחון השוטף יוצאים בכל שבוע לסיורים בים, בהם הם שומרים על הגבולות הימיים וקו החוף של מדינת ישראל. הם מסכלים הברחות ופעילויות חבלניות עוינות ערב ובוקר ומחלצים מדי פעם אנשים במצוקה שסירתם התהפכה, אך לעיתים הם נאלצים לחלץ גם צבים במצוקה.
לוחמי פלגה 914 מצאו לפני כשנתיים צב ים חום במהלך סיור ביטחון שוטף, שמונה קילומטרים מחופי ראש הנקרה. למרות מזג האוויר הסוער, הצליח צוות הלוחמים לאסוף את הצב לספינה. הם יצרו קשר עם פקח רשות הטבע והגנים והביאו את הצב אל החוף בסירת גומי, שם נמסר למרכז הצלה לצבי ים במכמורת לבדיקות רפואיות.
כמה חודשים לאחר מכן, מצאו לוחמי סנפיר מפלגה 916 באשדוד צב ים קטן שידו נקטעה, במרחק של כ-5.5 קילומטרים מחופי העיר. צוות הלוחמים העביר את הצב לספינה ומשם לחוף, לידיהם של רשות הטבע והגנים, משם נשלח גם הוא למרכז ההצלה במכמורת.
מימין: חיילי פלגה 914 עם הצב המחולץ. משמאל: חיילי סנפיר 916 עם הצב שידו נקטעה.
מימין: חיילי פלגה 914 עם הצב המחולץ. משמאל: חיילי סנפיר 916 עם הצב שידו נקטעה.
(צילום: דוברות זרוע הים)

תרגיל ראשון מסוגו למניעת זיהום ימי
לפני כחודשיים, התקיים בבסיס זרוע הים באילת תרגיל משותף וראשון מסוגו למניעת זיהום ימי עם "היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית" של המשרד להגנת הסביבה.
במהלך התרגיל, חיילי ומפקד מעגן הגוררות הגיעו למפגש למידה והעמקה על אמצעי היחידה, אשר הובל על ידי ראש "היחידה למניעת זיהום ים" באילת, אלי ורבורג. לאחר מכן, עובדי היחידה וחיילי מעגן הגוררות יצאו לים על גבי סירת גומי וגוררת של זרוע הים ו'סביבה 3' (דגם הספינה של היחידה למניעת זיהום ים), ותרגלו התמודדות מול אירוע זיהומי בים הנגרם משמן שדלף כתוצאה מתקלה בכלי שיט. הכוחות פרסו יחדיו חסמים, השתמשו במשאבות ייחודיות, שאבו את הנוזל הירוק למכלים ופינו אותו לחוף במכלי אגירה. מדובר בתרגיל כחלק מתוכנית עבודה סדורה בזירה, יחד עם המשרד להגנת הסביבה בנושא טיפול באירועי זיהום ים.

התרגיל הראשון מסוגו לשמירה על הסביבה בזירת ים-סוף.
התרגיל הראשון מסוגו לשמירה על הסביבה בזירת ים-סוף.
(צילום: דוברות זרוע הים)

עוד כתבות בנושא

loading...