מפקד סוף מפקד סוף

מפקד סוף

נדב מנלה

אחרי שלושה עשורים של שירות משמעותי במגוון תפקידים, תפסתי לריאיון סיכום ייחודי את ראש מספן הציוד של זרוע הים, תת-אלוף אריאל שיר, שאחראי על כל מה שאתם מכירים בזרוע – וגם על מה שלא

מעטים התפקידים שאפשר לומר עליהם שהם נוגעים בהכול, מהחייל שהרגע התגייס ועד לתהליכים אסטרטגיים שנמשכים שנים רבות. מעטים האנשים שמשרתים בתפקידים האלה, ומעטות אף יותר ההזדמנויות לראיין אותם. אך התמזל מזלנו, ועם סיום תפקידו כראש מספן הציוד (רמצ"ד) של זרוע הים ושחרורו מצה"ל, שוחחתי עם תת-אלוף אריאל שיר שפיקד בארבע השנים האחרונות על המפעל הגדול שנקרא "מספן הציוד".

"הדרך הכי טובה להסביר מה זה מספן הציוד למי שפחות מכיר את זרוע הים", מתחיל תת-אלוף שיר את השיחה, "זה מספן שאחראי בגדול - על הכול. המספן אחראי על המחקר ופיתוח של כל כלי השיט ומערכות הלחימה והתקשוב בזרוע הים, על האחזקה, ההצטיידות ועל הנחיה מקצועית של התחומים הלוגיסטיים והטכניים בזרוע. כשאני אומר הכול, זה הכול: החל מאספקה של ירקות לבסיס זירת ים-סוף, לדוגמה, וכלה בתכנון ובנייה של צוללות ה'דקר' בנקודת הזמן הנוכחית בגרמניה. זה מנעד מאוד רחב של עשייה", הוא מפרט.

ראש מספן הציוד, תת-אלוף אריאל שיר.
ראש מספן הציוד, תת-אלוף אריאל שיר.
(צילום: דוברות זרוע הים)

"אנחנו נותנים מענה לכל תחומי העשייה הרבים בזכות האנשים שלנו. יש לנו במספן הציוד הרכב אנושי מאוד מיוחד: אנשי לוגיסטיקה, אנשי תעשייה וניהול, מהנדסים עם תואר ראשון, תואר שני ודוקטורים, אנשי אדריכלות ימית, מהנדסי אלקטרוניקה וחשמל, מהנדסי תוכנה, תוכניתנים, ועוד. מה שמשותף לכולם, מלבד המטרה לשפר ולחזק את זרוע הים, הוא מוסר העבודה שלהם והמקצוענות שאין כמותם במקומות אחרים.
"בנוסף, אני חושב שמה שמאוד מייחד את האנשים במספן זה המסוגלות, לא משנה אם אתה איש לוגיסטיקה, קצין פרויקטור שאחראי על מבצוע סערי ה-6 - המסוגלות של אנשי המערך, אצטט את נועה קירל, זה 'פנומנל'. אין אתגר שנתקלנו בו שמשרתי המספן לא יכלו לעמוד בו", משבח תא"ל שיר את אנשי המספן, מצויד בחיוך גאה.
"מלבד ערכי צה"ל וערכים נורמטיביים, הנחלתי ערכים נוספים שהיוו את ה"מצפן" בעשיית המספן. שני ערכים משמעותיים מהם היו: 'מקצוענות' ו'משפחתיות'. 'משפחתיות' זה לדעת לעבוד כצוות אחד, גם במקום שלא בחרת את חברי הצוות שלך. בדיוק כמו במשפחה. העבודה כ-'One Team' על כל משימה ועל כל אתגר, ביחד עם המקצוענות הגבוהה של האנשים, איפשרו להביא תוצאות בכל אחת מהמשימות. והיו רבות שכאלו בשנים הללו", הוא מדגיש.

המספן מ-א' ועד ת'

בארבע השנים האחרונות תחת כהונתו של תא"ל שיר כרמצ"ד, מספן הציוד עסק בפרויקטים אסטרטגיים רבים שיבנו את הכוח של זרוע הים שנים קדימה.
"בנינו נחתות מסוג 'LSV' (כלי סיוע לוגיסטי - נ.מ) שיהוו יתרון גדול לצה"ל ולזרוע בפרט. הנחתת הראשונה, אח"י נחשון, אמורה להגיע בהמשך השנה", מפרט תא"ל שיר. "אנחנו בונים כלי ביטחון שוטף חדשים, ממשיכים לבנות את הצוללת 'אח"י דרקון' מסוג 'דולפין AIP', הצוללת השישית של הזרוע. באותה נשימה, חתמנו על פרויקט קטנטן שנקרא 'סדרת הצוללות מסוג דקר'", הוא אומר בסרקזם, ומסביר שמדובר במגה פרויקט גם בקנה מידה עולמי ובעל חשיבות גדולה לישראל. "הצוללות יענו על הצרכים המבצעיים של שייטת 7 ושל זרוע הים לעשורים הקרובים, ובלתי אפשרי להמעיט בחשיבותן האסטרטגית למדינה".

במקביל לבניין הכוח של כלי השיט השונים והמערכות השונות, מספן הציוד תחת תא"ל שיר המשיך לפתח את היכולות הקיימות בזרוע ולתמוך בכל פעילות מבצעית שוטפת של זרוע הים. "צריך להבין שכמעט כל פעילות מבצעית יוצרת צורך בהול שאנו צריכים לפתח ולייצר לו מענה", מרחיב תא"ל שיר. "נתנו מענה רחב לכל פעילויות המב"ם של הזרוע בפתרונות טכנולוגיים ייחודיים ומענה טכנולוגיסטי יצירתי. למעשה, זה היה אתגר מרכזי שלנו בשנים האחרונות ובמיוחד תחת תקופת הקורונה: לדעת לתת מענה טכנולוגיסטי להמשך הקיום השוטף של הזרוע. עשינו לא מעט תהליכי השתנות והתפתחות בתקופה הזאת: עשינו סקרי פיתוח באופן מקוון, ביצענו איחוד פלגה טכנית ומספנה בתקופה זו, והפכנו את מספנה לגוף שאמון על כל האחזקה השוטפת מדרג א' עד דרג ד' - אין עוד "חיה" כזאת בצה"ל מלבדה.
"בנוסף, הטמענו תהליך של השתנות בעולם ההצטיידות ובנינו מודולי הצטיידות עדכניים וחדשניים, וכיום אנחנו בתוך תהליך של העברת כל תחום ההצטיידות למטה הזרוע", מפרט תא"ל שיר.

ראש מספן הציוד, תת-אלוף אריאל שיר.
ראש מספן הציוד, תת-אלוף אריאל שיר.
(צילום: דוברות זרוע הים)

עם הרגליים על הקרקע

פרויקט הדגל של מספן הציוד בשנים האחרונות היה פיתוח ספינות ה"מגן", ספינות טילים מתקדמות מסוג "סער 6" שתפקידם העיקרי הוא להגן על הנכסים האסטרטגיים של ישראל בתווך הימי. "מספן הציוד ליווה את התהליך בשתי זירות במקביל, בגרמניה ובישראל", מספר תא"ל שיר. "במספנה בגרמניה היה צוות שהורכב ממהנדסים מכלל הדיסציפלינות שעשו את כל תהליך התכנון והבנייה של כלי השיט. בכל מקום שאנחנו לא 'עם הרגליים על הקרקע', או 'על הסיפון' אם לדייק, יש לא מעט בעיות שנוצרות בכלי השיט. לכן היה נחוץ שנהיה שם ונלווה את כל התהליך מתחילתו ועד סופו.
"בו בזמן, צוותים בישראל ניהלו עשרות פרויקטי פיתוח של מערכות הלחימה שיותקנו על הספינות. זה כלל בין היתר גם את הפיתוח שנעשה 'אין-האוס' בזרוע הים של מערכת השו"ב, שליטה ובקרה, שהיא למעשה הלב של כל ניהול מערכות הלחימה בתוך הספינה. בנוסף, בנינו מתקן שילובים שנקרא 'לגונה' שאיפשר לנו לעשות בחינה של כלל מערכות הלחימה לפני שהן הותקנו בספינה.
"מי שניצחה על כל התזמורת הזאת של בניית כלי השיט בחו"ל, פיתוח המעל"ח בארץ וסנכרון שני השלבים בתהליכי ההתקנה והמבצוע היא מנהלת 'מגן' שהקמנו במספן הציוד, שבראשה עומד סגן-אלוף שכפוף ישירות אליי ותפקידו לנהל את כל המבצע המורכב הזה, כשאקורד הסיום הוא קליטת הספינות בהצלחה בשייטת 3", מרחיב תת-אלוף שיר על התהליך המורכב.

ספינות ה"מגן" מסוג סער 6.
ספינות ה"מגן" מסוג סער 6.
(צילום: דוברות זרוע הים)
תהליך המבצוע של ספינות ה"מגן" היה אולי החלק הכי מאתגר שהזרוע ומספן הציוד בפרט לקחו על עצמם. תהליך המבצוע של הספינות מסוג "סער 5" לקח בין שמונה לעשר שנים. בציים אחרים בעולם לוקח למבצע פלטפורמה בסדר גודל הזה בין חמש עד שבע שנים בערך. הזרוע לקחה על עצמה אתגר עצום: לבצע את תהליך המבצוע של סערי ה-6 בשמונה עשר חודשים בלבד. "זה אתגר די משוגע", מודה תא"ל שיר בחיוך, "אבל אתגר שהיה לנו איזשהו ניסיון קודם בו, עם אח"י להב. ידענו שאנחנו מסוגלים לעשות את זה".

מגפת הקורונה העולמית יצרה קשיים רבים, אך בסופו של דבר ההצלחה של התהליך הייתה אדירה: המבצוע נמשך עשרים ושישה חודשים בלבד. "בהתחשב באתגרים שצצו בזמן המבצוע, החל בקורונה וכלה בהוספת יכולות וניסויים בהתאם למפת האיומים המשתנה, מדובר בתהליך שהוא דוגמה ומופת למסוגלות של מספן הציוד והזרוע כולה", מדגיש תת-אלוף שיר בגאווה, ומוסיף כי "האתגר היה לא רק לפתח את מערכות הלחימה ולבצע את האינטגרציה, כי אם גם להכשיר ולהסמיך את צוותי הלוחמות והלוחמים להפעלה מבצעית של המערכות והספינה במקביל. היכולת והמסוגלות המבצעית שהגיעו אליהם בזמן קצר כל כך, לוחמות ולוחמי ספינות המגן ראויים לשבח", הוא מדגיש.
"חשוב גם לציין את שיתוף הפעולה ההדוק עם משרד הביטחון, מנה"ר, מפא"ת ומנהלת חומה, שהיווה מכפיל כוח משמעותי בתהליך המבצוע. בנוסף לכך, אחד מהדברים שאנחנו מאוד גאים בהם זה שיתוף הפעולה עם התעשיות הישראליות: בסער 6 יש שמונה עשרה מערכות לחימה, וחוץ מאחת - כולן תוצרת כחול-לבן. זו באמת גאווה לאומית לראות את מהנדסי המערכות השונות מהתעשיות הישראליות מפליגים עימנו, מפתחים ובוחנים את המערכות 'כתף לכתף' עם אנשינו, מלמדים את המהנדסים שלנו ועושים ניסויים יחד עם לוחמי שייטת ספינות הטילים ומהנדסי הזרוע".


אח"י מגן במספנה בגרמניה. (צילום: דוברות זרוע הים)

"לא היה לי מושג שאגיע לזרוע הים"

תת-אלוף אריאל שיר, בן 52, נשוי לאילנית שלושים שנה ואבא לשניר, ע׳ והילי. תא"ל שיר, כשעוד היה המלש"ב שיר, כיוון בכלל להגיע ליחידות החי"ר. "לא היה לי מושג טרם הגיוס שאגיע לזרוע הים עד שקיבלתי את הטופס להגיע לגיבוש חובלים, אי שם בין כיתה יא' לכיתה יב'. אם להיות כן, לא ידעתי בכלל מה זה חובלים ופשוט הגעתי כדי לעשות את הגיבוש. כשעברתי אותו נגנזו המחשבות שהיו לי ללכת ליחידת חי"ר כזאת או אחרת", הוא משחזר.

תא"ל שיר התגייס ב-1989 למגמת אלקטרוניקה במחזור ע"ב של קורס חובלים ("כשזה עוד היה באותיות", הוא צוחק). בסיום הקורס שירת כסגן-קצין אלקטרוניקה באח"י תרשיש ולאחר מכן כקצין אלקטרוניקה באח"י עצמאות, שתיהן מסוג סער 4.
"זה ללא ספק התפקיד שהכי עיצב אותי והפך אותי למי שאני", משתף תא"ל שיר. "בסטי"ל אתה פוגש את כל עם ישראל, ואם אומרים שצה"ל שהוא כור היתוך לחברה הישראלית - אז בעיניי סטי"ל, צוללת, וכל כלי שיט בזרוע הוא כור היתוך גרעיני. אין לאן להימלט. אלה אנשים זרים שבמהירות הבזק הופכים למשפחה שנייה".
לאחר השירות על האח"י תרשיש שימש כמדריך בקורס פי"ם, פיקוד ימי מתקדם, וקצין אלקטרוניקה בענף שטח - תפקיד שבנו שניר עושה בימים אלו ממש. בשנת 1997 בחר ללמוד הנדסה בטכניון ואחרי ארבע שנים חזר לזרוע כקצין בענף מערכות ל"א, ולאחר מכן היה רמ"ד מכ"ם. בשנת 2007 קודם לסגן-אלוף ומונה לרע"ן מל"א, תפקיד אותו מילא עד שנת 2010, אז יצא לראשונה למפא"ת במשרד הביטחון, שם היה ראש תוכנית לפיתוח מערכת נשק.
בשנת 2013 יצא ללימודים במכללה לביטחון לאומי ובסיומם חזר לזרוע הים בדרגת אלוף משנה כראש מחלקת מערכות לחימה. עם סיום התפקיד בשנת 2016, יצא שיר בפעם השנייה למפא"ת במשרד הביטחון כראש מחלקת מערכות ("זאת הייתה עבורי זכות אדירה"). הוא שימש בתפקיד עד שנת 2019, אז חזר לזרוע הים בדרגת תת-אלוף ומונה לראש מספן הציוד.

"בשירות למדתי שכשאתה נמצא עם האנשים הנכונים, השמיים הם לא הגבול וגם הקרקעית של הים היא לא המקום הכי עמוק שאפשר להגיע אליו. אין שום אתגר שאתה לא מסוגל להתמודד עימו כשיש לך את האנשים הנכונים איתך. עצם ההבנה הזו, והידיעה שאתה תורם לביטחון מדינת ישראל, הם שני דברים שהיה לי חשוב מאוד להנחיל לילדיי", הוא מספר.

ספינות סער 6 במספנה בגרמניה.
ספינות סער 6 במספנה בגרמניה.
(צילום: דוברות זרוע הים)
ילדיו, שניר ו-ע', הלכו בעקבותיו והתגייסו לזרוע הים. "היה חשוב לי שהם יתגייסו ויעשו שירות משמעותי אבל לא הכוונתי אותם להגיע לזרוע באופן ספציפי. למעשה, אנחנו סוג של 'משפחת זרוע הים' כי גם אשתי, אילנית, שירתה בזרוע", משתף תא"ל שיר. ילדיו, סרן שניר וסגן ע', מצטרפים לשיחה. "זה היה טבעי להצטרף לזרוע הים", אומר שניר. "ע' ואני גדלנו והתחנכנו על ערכי הזרוע והיינו חשופים לעולם הזה מאז שהיינו ילדים". ע' מהנהנת ומוסיפה: "מאבא למדנו שהדבר הכי חשוב ולפני הכל זה קודם כל להיות בני אדם טובים, ושאין משהו בלתי אפשרי. כשיצאתי לקצונה ועם קבלת האחריות על חיילים אחרים הכול התחבר לי, ממש סגירת מעגל".
תא"ל שיר מחייך. "אני מרגיש גאווה ענקית להסתכל עליהם מהצד", הוא אומר. "אחד הרגעים שחיממו לי את הלב והביאו הרבה גאווה קרה כששניר היה בצוות אח"י ניצחון בגרמניה, ובטקס קבלת הספינה עמדתי על הרציף כשהוא עמד על הסיפון למעלה ושנינו שרנו את 'התקווה' מצדיעים לדגל ישראל המונף על תורן ספינת הטילים שנמצאת ברציף במספנה בגרמניה. אי אפשר לכתוב משהו יותר מכונן מזה. אני גאה שהם ממשיכים את המורשת המשפחתית בזרוע".

תא"ל שיר מסכם: "אני רוצה להודות לכלל אנשי מערך הציוד, לא רק מספן הציוד אלא מערך הציוד. זה מערך מיוחד עם מגוון וצבעוניות של אנשים מכלל הדיסציפלינות המקצועיות, ואמרתי את זה גם קודם - זה מערך שהמסוגלות של האנשים שלו היא המפתח לפתרון כל אתגר שהזרוע נתקלת בה. הייתה לי זכות גדולה לעמוד בראש מערך מופלא שכזה, והייתה לי זכות ענקית אף יותר להיות חלק ממשפחת זרוע הים במשך שלושים וארבע שנים.
"בשנים הקרובות מספן הציוד יידרש לעמוד באתגרים משמעותיים: קבלת הנחתות, מבצוע אח"י דרקון וכל פרויקט צוללות ה'דקר'; המשך פיתוח המספנה, שהיא נכס אסטרטגי חסר תחליף למדינת ישראל; הצטיידות הזרוע באמצעי לחימה חדשים, ועוד", הוא מסביר.
"אני סמוך ובטוח שמספן הציוד וזרוע הים בכלל יעמדו בכל האתגרים בהם יתקלו, ביצירתיות ובדייקנות", תא"ל שיר אומר בהחלטיות. "זרוע הים תמשיך להבטיח את ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה בכל זירות הפעולה, וככל שנדרש לעשות. אני מסכם מסע חיים של 34 שנות שירות, שנים שיכולתי להיות חלק ממשהו גדול ממך עצמך - להיות חלק מזרוע הים ומצה"ל", הוא מסכם בחיוך.

 
ראש מספן הציוד, תת-אלוף אריאל שיר, עם ילדיו סרן שניר וסגן ע'. (צילום: דוברות זרוע הים)

לקריאה נוספת

loading...