"המתח שם לעולם לא יורד": הצצה בלעדית למוצב הפיקוד העליון של הזרוע "המתח שם לעולם לא יורד": הצצה בלעדית למוצב הפיקוד העליון של הזרוע

"המתח שם לעולם לא יורד": הצצה בלעדית למוצב הפיקוד העליון של הזרוע

נועם אסולין

מתחת לפני האדמה נמצא חדר הפיקוד של זרוע הים. בראיון מיוחד, מספקת לנו רס"ן (במיל') נ' הצצה בלעדית למקום בו הכול קורה

גרמי המדרגות המובילים עמוק אל בטן האדמה בבור של מפקדת זרוע הים מביאים אותנו אל חדר הפיקוד הזרועי, או בקיצור - החפ"ז. המסדרונות בדרך לחפ"ז עמוסים במוצבים מבצעיים, וככל שיורדים בקומות בבור כך עולה תחושת המתח.

מדובר במוצב העליון של הזרוע ממנו מנוהלים, מפוקדים ונשלטים מאמצי הזרוע בהגנה ובהתקפה והוא מאויש על ידי משרתים בסדיר ובמילואים - אנשי יחידת השליטה הימית, מספן המודיעין ומחלקת המבצעים יושבים זה לצד זה ויחד שולטים ומעצבים את את המלחמה בכל הזירות. "המטרה שלנו היא לרכז את כל הגורמים השונים הלוקחים חלק באירוע המבצעי שלשמו התכנסנו לחדר אחד, ומשם לנהל את הלחימה בכלל התחומים", מספרת רס"ן במיל' נ', סגנית מנהל הלחימה בחפ"ז. "מגיעים לכאן נציגים מכלל המערכים והיחידות כדי שברגע שמתבצעת הערכת מצב ונדרש לקבל החלטות קונקרטיות, זה יתבצע באופן מרוכז ומסודר וכל נציג יעביר את המידע הרלוונטי ליחידתו ולאנשיו".

דבר אחד ברור לכל היושבים בחדר - עבודת הצוות היא המפתח. די בלהסתכל על עבודתם במשך מספר דקות, וכבר מבינים שבמקום הזה אין רגע דל. הכול נמצא תחת בקרה בלתי פוסקת ושליטה מלאה, בכל רגע נתון, בכל שעות היממה. "זה מתחיל בלדאוג לצרכים של הלוחמים בשטח ועד להגיע לדרגי הפיקוד בזרוע כדי לשקף החלטות. הכל נעשה בעבודת צוות מסביב לשעון. יש חלוקת תפקידים, לכל אחד יש את הייעוד ואת האחריות שלו, הכל נעשה בשותפות, ביחד", היא מוסיפה. "אנחנו נמצאים כבר שבועות רבים בתוך הלחימה, ודבר אחד ברור לכולם - אנחנו לא מורידים רגל מהגז ולו לרגע", ממשיכה רס"ן במיל' נ'. "כולנו חדורי מטרה, מרוכזים ומבינים שהמון מונח על הכף וזה מצריך מכל היושבים כאן לתת את המיטב ולהבין שגורל המערכה תלוי בכל אחד ואחת מאיתנו".

מתחת לפני האדמה נמצא חדר הפיקוד של זרוע הים. בראיון מיוחד, מספקת לנו רס"ן (במיל') נ' הצצה בלעדית למקום בו הכול קורה
(צילום: דוברות זרוע הים)
"כאן הכל רץ"
בבוקר השבעה באוקטובר, רס"ן במיל' נ' הייתה בביתה באשקלון. כשהיא שמעה את החדשות שהרעידו את כל המדינה, התייצבה מיד במילואים והתיישבה על כיסא סגנית מנהל הלחימה בחפ"ז, אותו לא עזבה מאז אפילו לרגע. "אני אוהבת את המדינה שלי, את הצבא שלי ואת זרוע הים בפרט, זו הסיבה שאני עד היום עושה שירות מילואים פעיל. כשצריכים אותי אני שם, תמיד. בסוף, זו המדינה שלנו וזה התפקיד - אם אנחנו לא נגן על הבית, אף אחד אחר לא ימלא את המשימה הזו בשבילנו".
"כאן הכל רץ", היא מספרת על היחידה שהפכה עבורה לבית, יחידת השליטה הימית. "מבצעים כאן עבודה בלתי פוסקת מסביב לשעון, גם בשגרה וגם בחירום. זה לא מובן מאליו לשרת ביחידה שלא עוצמת עין לרגע, ורוב התהליכים נסתמכים עליה. העבודה של יחידת השליטה משפיעה באופן קבוע על כלל המדינה, המתח שם לעולם לא יורד. זו יחידה שאת תמיד נמצאת בה בכוננות, את לא סוגרת את המוצב, לא מכבה את האור בשום שלב".

רס"ן במיל' נ' מסכמת: "בתור אשקלונית, להגיד לשמור על הבית - זה ממש פשוטו כמשמעו. אני יושבת עמוק בבור ובכל זאת יודעת מה קורה מעל פני השטח, אצלי בבית. אני יודעת כשאמא שלי נמצאת בממ"ד עם כל המשפחה, והתפקיד שלי עכשיו זה לשמור עליהם בטוחים מכלל סכנה. זה מה שמניע אותי ומזכיר לי כל פעם מחדש למה אני פה".

(צילום: דוברות זרוע הים)

עוד כתבות בנושא

loading...