מהקורס למלחמה מהקורס למלחמה

מהקורס למלחמה

נדב מנלה

היום יסתיים קורס חובלים מחזור 148. שניים מבוגריו ששובצו בספינות "סער 6" מספרים על המעבר משגרת הקורס לשגרת המלחמה, על התפקיד החשוב של הספינות החדשות והתקיפות ברצועת עזה

בכל שנה צוערים חדשים מתגייסים לקורס חובלים, וצוערים ותיקים מסיימים את הקורס שנמשך כשנתיים וחצי ומצטרפים לשורות לוחמי זרוע הים - בצוללות, בדבורות ובשלדגים (ספינות הביטחון השוטף של הזרוע) ובספינות הטילים. אך השנה היא לא כל שנה, ולא כל קורס דומה לאלו שלפניו. צוערי קורס חובלים מחזור 148 נכנסו באוקטובר 2023 לשלב האחרון של הקורס - שלב "ייעודי-שטח". אלו ארבעה חודשים בהם הצוערים מצטרפים לצוותי כלי השיט של זרוע הים ומממשים את ההכשרה הארוכה שלהם באימונים, תרגילים ופעילויות מבצעיות חשאיות.

צוער גל, שובץ על אח"י מגן
צוער גל, שובץ על אח"י מגן
(צילום: רב"ט מורן משה, דוברות זרוע הים)

"ב-7.10 הייתי בבית ברגילה אחרי שחזרתי יום קודם מאילת עם חברים", מספר צוער גל. "כמו כולם, לא הבנו בבוקר שבת מה קורה. הקפיצו אותנו לבסיס וחיכינו לפקודות. הודיעו לנו שנעשה את כל שלב 'ייעודי-שטח' במלחמה והצטרפנו לספינות כחלק מהצוות האורגני לכל דבר ועניין. שובצתי באח"י מגן והייתי בתקיפת חוף הראשונה של ה'סערי 6' מאז שהגיעו לארץ. זה מאוד משמעותי ורגע היסטורי", משתף צוער גל. "זה כלי עוצמתי עם המון יכולות ואמצעים ועשינו המון דברים גלויים וחשאיים, תקיפת חוף זה רק אחד מהם. גם ירדנו לים האדום ועשינו שם דברים משמעותיים. בסוף אתה עושה את מה שהתכוננת אליו בקורס במשך שנתיים וחצי, והרגשתי שאנחנו מאוד תורמים, שיש לנו משמעות גדולה. קורס חובלים מכין אותך למלחמה, הוא נותן לך כלים לרגעי קצה, וכשהתחילה המלחמה הרגשתי שאני מוכן לכל משימה ואתגר", הוא אומר בנחישות.

אל הראיון מצטרף צוער עמית, ששובץ באח"י עצמאות, גם היא ספינת טילים מסוג "סער 6". "השירות על הספינה הוא מאוד מיוחד וכולל לימודי מערכות מורכבות שהן שיא הטכנולוגיה בתחום הלוחמה הימית", הוא מספר. "באותה שבת שחורה היינו בבית וכבר יום לאחר מכן התחלנו להתפזר לספינות אליהן אנו מיועדים להגיע כחובלים לאחר סוף הקורס. במלחמה הספינות תקפו לראשונה מאז הגיעו ארצה והלוחמים חיסלו מחבלים בעזה. פגענו בתשתיות ארגוני הטרור ברצועה וסייענו לכוחות היבשה שמתמרנים ברצועה באש מדויקת מהים ובתצפיות. כולנו הרגשנו את המשמעות שבתפקיד, וזה גם מרגש לראות את פרויקט ספינות 'סער 6' שהתחיל לפני שנים מתממש בתצורה הכי מבצעית שיש. אני גאה להיות חלק מזה", מחייך צוער עמית.

צוער עמית, שובץ על אח"י עצמאות
צוער עמית, שובץ על אח"י עצמאות
(צילום: רב"ט מורן משה, דוברות זרוע הים)

קורס חובלים ארוך, מלמד ומאתגר. לאורך ההכשרה הצוערים עוברים אתגרים פיזיים הכוללים לימוד והכרת התווך הימי, מסעות וטילופים. מלימודי ימאות בסיסיים הם עוברים להתמקצע בתור קציני משמרת על סטי"לים וכלי בט"ש, ואחרי שנה בקורס הם עושים תואר ראשון באוניברסיטת חיפה. בסיום התואר הם מתעמקים בחומר העיוני בכלי השיט בהם ישובצו בעתיד, ולאחר מכן הם כאמור משתבצים בכלי השיט בשלב האחרון של הקורס.

קורס חובלים דורש יכולות לימוד גבוהות בתנאי לחץ בצד שירות בים שכולל אתגרים פיזיים ומנטלים. "מעבר לחלק המקצועי, הקורס מכשיר אותנו לפקד על הלוחמים בספינות ויחד כספינה לבצע משימות מורכבות הרחק מחופי ישראל", אומר צוער עמית. "הקורס הסתיים אבל אני רק מתחיל את השירות שלמענו התגייסתי. אני גאה לסיים את הקורס תוך כדי מלחמה ולהיות מפקד לוחם בזרוע הים, לקחת חלק במשימות האסטרטגיות ובמבצעים איפה שצריכים אותנו - קרוב או רחוק מחופי ישראל".

עוד כתבות בנושא

loading...